Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jabberfråga

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lessebo
  • 2007-10-23 22:31

Frågan kanske är lite dum :"> men ... vill lära mig/veta.

Jabber är ju ett öppet och säkert protokoll. Det finns en massa olika kienter så som PSI och iChat.
Vi har bland annat ett ställe som heter www.jabber.se och www.jabber.org där man kan registrera sig för att gå en adress. Men det finn ju fler som har jabber i grunden bland annat Gmail, tror tom att mac.se har det.

Min fråga är då: Kan jag ha tex en g-mail adress som jag sätter upp i iChat och sedan med hjälp av denna kommunicera med de som har jabber.se eller jabber.com?

Ja, det går alldeles utmärkt att köra Gmails jabbertjänst i iChat och prata med andra öppna jabbernätverk. Alla uppgifter du behöver samt steg-för-steg-beskrivning hittar du hos Google.

Har du ett eget domännamn och vill ha en egen jabberserver, men vill slippa den tekniska biten, så kan du registrera ett Google Apps-konto och låta Google sköta hela den biten åt dig. Enkelt och gratis

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2007-10-24 06:28

Tack för din information.
Nu blir det genast lättare att prata över gränserna

Angående Google Apps. Jag har redan registrerat mig där men jag väntar på att de ska föra in Picasa också innan jag tar steget fullt ut.

1
Bevaka tråden