Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad skiljer svenskt och intl. tangentbord i 1.1.1?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-24 00:45

Hmm..vad är grejen?
Har haft en anySIM upplåst 1.0.2 telefon med iFun's skadinaviska bokstäver.
Körde viginizatorn och updaterade till 1.1.1, inga problem! All musik och alla sms finns tom kvar

Då undrar jag vad skillnaden är då man aktiverar International Keyboard?
Får ju upp Ä,Å och Ö även utan det :/
Är skillnaden att det står 'mellanslag', istället för 'space'?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 06:33

Ja, använder man inte iFuns SwePhone-paket och bara kör med internationell inställning så får du ju svenskt tangentbord som inkluderar å, ä och ö, plus andra specialtecken. Och även svensk datum och tids format. Som du själv skriver, så är skillnaden vad det står på tangentbordets mellanslagstangent. Det finns andra saker som har svensk formatering. Men menytexter osv förblir på engelska.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 08:34

Det han undrar är nog vad som händer om man väljer svenskt tangentbord och det är att den inte använder den engelska ordlistan utan tar den svenska, den som är tom från början.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-24 08:41
Ursprungligen av bonq:

Det han undrar är nog vad som händer om man väljer svenskt tangentbord och det är att den inte använder den engelska ordlistan utan tar den svenska, den som är tom från början.

Lär den sig det man skriver och fyller på ordlistan eller?

Ursprungligen av koze:

Lär den sig det man skriver och fyller på ordlistan eller?

Min verkar inte göra det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 09:54

Jag kanske är dum i huvudet men när ni snackar svenskt tangentbord. Är det med åäö synligt som en rikigt tangentbord eller att man håller inne A knappen så får man fram å/ä?
Jag har 1.11 med swePhone installerat.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-24 12:37

Håller själv inne A/O för att få åäö, verkar lite små jobbigt..med förra SwePhone fick jag dock inte stora ÅÄÖ (kommer inte ihåg version, kanske är fixat i nyare)
Får jag ÅÄÖ synligt med den nyaste SwePhone eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 12:44

Swephone ändrar inte nått i tangentbordet för 1.1.1 det tangentbord som ni har är det som finns som standard i 1.1.1. Däremot sätter swephone på så international inställningarna kommer fram, det är bara en flagga i en settingsfil som behövs ändras.

Jag vet inte om ord lägger till sig i ordlistan, det märker man väl med tiden.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-24 15:37

Vart ställer man in international keyboard i Iphone 1.1.1 ? Hittar det ingenstans..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-24 15:54
Ursprungligen av Patrikg:

Vart ställer man in international keyboard i Iphone 1.1.1 ? Hittar det ingenstans..

Om du trycker på den lilla jordgloben på tgb så byter den. Tror att det är det som är Internatonal keyboard iaf..

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-24 17:22
Ursprungligen av koze:

Om du trycker på den lilla jordgloben på tgb så byter den. Tror att det är det som är Internatonal keyboard iaf..

Ehm var?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-24 18:11

Fattar fortfarande ingenting
Menar ni på fullaste allvar, att man kan aktiverar international keyboard (i plist filen), för att få en jordglob då man skriver sms, för att ändra så det står "mellanslag" och "radbyte" istället för "space" och "return" ?!?
JA, vet att formateringar osv också ändrar, men är bara förvånad över jordglobens egentliga funktion.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-24 21:04
Ursprungligen av Patrikg:

Ehm var?

Den lilla runda grejen brevid mellanslag.. Jag har den iaf.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-24 22:07
Ursprungligen av koze:

Den lilla runda grejen brevid mellanslag.. Jag har den iaf.

?? Jag har ingen sådan ikon? Jag har 1.1.1 jag med. har du gjort nåt annat för att få in den?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-24 22:21
Ursprungligen av Patrikg:

?? Jag har ingen sådan ikon? Jag har 1.1.1 jag med. har du gjort nåt annat för att få in den?

Märkte att den bara fanns om man har flera tangentbordsspråk aktiverade. Jag stängde av engelska och behöll svenska, och då försvann den..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:24
Ursprungligen av Patrikg:

?? Jag har ingen sådan ikon? Jag har 1.1.1 jag med. har du gjort nåt annat för att få in den?

Du behöver ändra i en fil i iPhonen för att rubriken "International" ska dyka upp under menyn Settings > General. Och då kommer du att få en jordglob bredvid mellanslagstangenten där du skriver SMS. Jordgloben är en knapp för att växla mellan svenskt och engelskt tangentbord.

  1. Anslut via SSH/CyberDuck och gå via sökvägen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/

  2. Där finner du en fil som heter "M68AP.plist". Spara ner den till din dator. Öppna den med någon texteditor.

  3. Inne i filen finns en massa kodrader. Leta upp "International". Ska finnas bland de 10 första raderna, tror jag. Och ändra kodsnutten </false> till </true> och spara. Ladda sedan upp den till samma plats och ersätt filen.

  4. Starta om telefonen.

Efter detta kommer du att ha svenska tecken som å, ä och ö. Och även andra specialtecken. Dock kommer menyerna inte att bli svenskt.

Eller så lägger du in hela SwePhone för FW 1.1.1 med deras guide. Då får du allt, svenska menyer, nummerformatering, svenska tecken på tangentbord, etc.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-25 13:24
Ursprungligen av Reisan:

Du behöver ändra i en fil i iPhonen för att rubriken "International" ska dyka upp under menyn Settings > General. Och då kommer du att få en jordglob bredvid mellanslagstangenten där du skriver SMS. Jordgloben är en knapp för att växla mellan svenskt och engelskt tangentbord.

  1. Anslut via SSH/CyberDuck och gå via sökvägen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/

  2. Där finner du en fil som heter "M68AP.plist". Spara ner den till din dator. Öppna den med någon texteditor.

  3. Inne i filen finns en massa kodrader. Leta upp "International". Ska finnas bland de 10 första raderna, tror jag. Och ändra kodsnutten </false> till </true> och spara. Ladda sedan upp den till samma plats och ersätt filen.

  4. Starta om telefonen.

Efter detta kommer du att ha svenska tecken som å, ä och ö. Och även andra specialtecken. Dock kommer menyerna inte att bli svenskt.

Eller så lägger du in hela SwePhone för FW 1.1.1 med deras guide. Då får du allt, svenska menyer, nummerformatering, svenska tecken på tangentbord, etc.

Tack för tipset. Skumt nog så finns fortfarande inte ÅÄÖ med i tangentbordet :s

Jag får alla internationella inställningar osv men åäö är som bortblåsta..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 18:41
Ursprungligen av Patrikg:

Tack för tipset. Skumt nog så finns fortfarande inte ÅÄÖ med i tangentbordet :s

Jag får alla internationella inställningar osv men åäö är som bortblåsta..

Har du valt svenska under International? Och har du fått jordgloben bredvid mellanslagstangenten i SMS? Klickar du på den så kan du välja svenska eller engelska. Du kan få bort engelska valet under Inställningar > Allmänt > International > Tangentbord... Om du ändrar 2 till 1 så är det bara svenskt tangentbord. Då går det inte att växla.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-25 23:08
Ursprungligen av Reisan:

Har du valt svenska under International? Och har du fått jordgloben bredvid mellanslagstangenten i SMS? Klickar du på den så kan du välja svenska eller engelska. Du kan få bort engelska valet under Inställningar > Allmänt > International > Tangentbord... Om du ändrar 2 till 1 så är det bara svenskt tangentbord. Då går det inte att växla.

Yes, jag har gjort allt sådant. har jordgloben nu osv. men det finns fortfarande inget alternativ för svenska bokstäver dessvärre..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 23:26
Ursprungligen av Patrikg:

Yes, jag har gjort allt sådant. har jordgloben nu osv. men det finns fortfarande inget alternativ för svenska bokstäver dessvärre..

Så du kan inte byta mellan engelska och svenska via jordgloben? När du väljer svenskt tangentbord, så får du upp å och ä genom att hålla kvar fingret på a-bokstaven. Och för ö så håller du fingret på o-bokstaven.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-10-26 00:51
Ursprungligen av Reisan:

Så du kan inte byta mellan engelska och svenska via jordgloben? När du väljer svenskt tangentbord, så får du upp å och ä genom att hålla kvar fingret på a-bokstaven. Och för ö så håller du fingret på o-bokstaven.

:">:">:">

Jo nu funkade det :">

Det var mig det felade på, inte telefonen.. hehehe

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-26 03:02
Ursprungligen av Reisan:

Har du valt svenska under International? Och har du fått jordgloben bredvid mellanslagstangenten i SMS? Klickar du på den så kan du välja svenska eller engelska. Du kan få bort engelska valet under Inställningar > Allmänt > International > Tangentbord... Om du ändrar 2 till 1 så är det bara svenskt tangentbord. Då går det inte att växla.

Jag kan inte ta bort engelska i tangentbordsinställningarna, den är typ gråmarkerad och ej ändringsbar?!?
Däremot går det utmärkt att sätta på valfritt språk, men endast tillsammans med engelska. Hur ändrar man egentligen 2 till 1 ??

Ursprungligen av Reisan:

Du behöver ändra i en fil i iPhonen för att rubriken "International" ska dyka upp under menyn Settings > General. Och då kommer du att få en jordglob bredvid mellanslagstangenten där du skriver SMS. Jordgloben är en knapp för att växla mellan svenskt och engelskt tangentbord.

  1. Anslut via SSH/CyberDuck och gå via sökvägen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/

  2. Där finner du en fil som heter "M68AP.plist". Spara ner den till din dator. Öppna den med någon texteditor.

  3. Inne i filen finns en massa kodrader. Leta upp "International". Ska finnas bland de 10 första raderna, tror jag. Och ändra kodsnutten </false> till </true> och spara. Ladda sedan upp den till samma plats och ersätt filen.

  4. Starta om telefonen.

Efter detta kommer du att ha svenska tecken som å, ä och ö. Och även andra specialtecken. Dock kommer menyerna inte att bli svenskt.

Eller så lägger du in hela SwePhone för FW 1.1.1 med deras guide. Då får du allt, svenska menyer, nummerformatering, svenska tecken på tangentbord, etc.

När jag öppnar .plist filen är det bara en massa jibberish, vilket program öppnade ni den i?

Ursprungligen av BetaOscar:

När jag öppnar .plist filen är det bara en massa jibberish, vilket program öppnade ni den i?

Svarar mig själv, efter lite googlandr hittade jag BBEdit och det funkade skitbra!

Tänk om man kunde få den här beskrivningen för terminal dummies

*edit* tänk om man kunde skriva FTP istället för Cyberduck så alla icke hackare är med på banan. Allt funkar nu!

Ursprungligen av Reisan:

Du behöver ändra i en fil i iPhonen för att rubriken "International" ska dyka upp under menyn Settings > General. Och då kommer du att få en jordglob bredvid mellanslagstangenten där du skriver SMS. Jordgloben är en knapp för att växla mellan svenskt och engelskt tangentbord.

  1. Anslut via SSH/CyberDuck och gå via sökvägen /System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/

  2. Där finner du en fil som heter "M68AP.plist". Spara ner den till din dator. Öppna den med någon texteditor.

  3. Inne i filen finns en massa kodrader. Leta upp "International". Ska finnas bland de 10 första raderna, tror jag. Och ändra kodsnutten </false> till </true> och spara. Ladda sedan upp den till samma plats och ersätt filen.

  4. Starta om telefonen.

Efter detta kommer du att ha svenska tecken som å, ä och ö. Och även andra specialtecken. Dock kommer menyerna inte att bli svenskt.

Eller så lägger du in hela SwePhone för FW 1.1.1 med deras guide. Då får du allt, svenska menyer, nummerformatering, svenska tecken på tangentbord, etc.

Senast redigerat 2007-10-27 13:06
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-24 15:56

Går det inte att hacka tangentordet i 1.1.1 så att åäö ligger bättre till i raden? Man kanske kan ta bort lite av de tecken man aldrig kommer använda t.o.m.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-24 21:22

och vad är viginizatorn?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-25 09:04

ÅÄÖ finns även innan man aktiverar "international" men med den flaggan satt så kan man byta mellan flera "språk" när man skriver. Man ställer in vilka man ska kunna byta mellan i "international" som dyker upp i "general settings". Det som i praktiken händer när man byter med den lilla jordgloben är att den byter ordlista när man skriver. Men som sagt det finns ingen svensk i 1.1.1.

Om den lägger till orden man skriver i ordlistan vet jag inte, men jag antar det. Då min 1.0.2 lärde sig mina lösenord eftersom som inte alla websidor som jag loggade in på hade definiterat fältet som password utan man såg vad man skrev. Dock skulle jag tro att man får skriva orden ett antal gånger innan den accepterar dom som riktiga ord.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-26 03:05

mitt fel, jag tittade på tangentbord i inställningar istället för det korrekta valet "international"

Nån som har jailbreak:ed iPod touch som kan ladda upp swedish wordlist någonstans? Borde väl bara vara att importera den på rätt ställe?

Bevaka tråden