Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora och billiga TFT-skärmar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, någon som har bra koll på bra billiga TFT-skärmar för max 3500 kr. Någon som kan säga något om LG:s billiga 22"-TFT skärmar, L225WT-SF för strax under 3000 kr och L226WTQ-SF för ca 3500 kr. Eller kan komma med förslag på andra bra modeller. Har tänkt att använda till grafiska program, Photoshop, Indesign och Illustrator på min hemma dator (PowerMac G5 2,7Ghz dual) så bild och färgåtergivning är viktig. Vet att jag inte kan ställa samma krav som på Apples eller Eizo-skärmar men att det i alla fall blir hyfsat resultat

Tacksam ifall nån kan komma med synpunkter och råd!
Tompakinen

Ursprungligen av tompakinen:

Hej, någon som har bra koll på bra billiga TFT-skärmar för max 3500 kr. Någon som kan säga något om LG:s billiga 22"-TFT skärmar, L225WT-SF för strax under 3000 kr och L226WTQ-SF för ca 3500 kr. Eller kan komma med förslag på andra bra modeller. Har tänkt att använda till grafiska program, Photoshop, Indesign och Illustrator på min hemma dator (PowerMac G5 2,7Ghz dual) så bild och färgåtergivning är viktig. Vet att jag inte kan ställa samma krav som på Apples eller Eizo-skärmar men att det i alla fall blir hyfsat resultat

Tacksam ifall nån kan komma med synpunkter och råd!
Tompakinen

Du är inne på rätt spår. Dessa skärmar lirar inte i samma division som Eizo, men likväl vill jag nog hävda att du hittat de 2 mest prisvärda 22" i konsument klassen för tillfället. Vilken du väljer är nog inte så stor skillnad för de ändamål du nämner. Köp den som säljs av den säljare som verkar kunna mest om färghantering. Jag skulle helt klart rekomendera en sjyst skärmkalibrator som ett rekomendabelt tillbehör för dig.

• Oregistrerad
  • 2007-10-25 09:53

Jag skall sälja min Eizo Flexscan L767 19" TFT till salu. Perfekt skick. 1800kr. Om man hämtar den här i Malmö och har med dig din laptop kan jag kalibrera den till dig också.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-10-25 10:12

Billiga skärmar och färgkalibrering (mao "rätt" färgåtergivning) är svårt att nämna i samma mening. Men visst, det finns ju de som stoppar i V8-motorer i Volvo 142. I den prisklassen kan du välja precis vad som helst. Ta den billigaste... det spelar ingen roll, men förvänta inte dig någon högre färgriktighet - kalibrerad eller ej.

Den här tråden på fotosidan (kolla inläggen från Martin Agfors) kan vara vettig läsning när du ska köpa skärm: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61178

Just den här delen:

"Det du skall undvika är skärmar med tn-paneler. Det här är den äldsta och ursprungliga tekniken att göra lcd-/tft-skärmar. Fördelarna är att den är billig och att det går att få riktigt snabba svarstider. Nackdelarna är ett begränsat färgomfång och att färger påverkas en hel del av betraktningsvinklarna."

...låter ju inte så lovande med tanke på skärmarna du är intresserad av. Men kanske har tn-paneler blivit bättre sedan den tråden skrevs.

Tack för era svar, vad jag förstår kan resultatet bli lite si och så i denna prisklassen, det blev en Samsung Syncmaster 226BW 22" Wide för 3000 kr på DustinHome!
/Tompakinen

1
Bevaka tråden