- Dalle
- Medlem ●
Jag reggade mig för några veckor sedan, avregistrerade mig 2 minuter senare.
Maken till kass sida får man leta efter.
På två minuter måste du ju verkligen skyndat dig för att kunna skapa dig en god bild av sidans kvalitet och omfång! Bra jobbat!
Förövrigt så är Facebook den mest användarvänliga och välutformade communityn som någonsin skapats. Man överaskas ständigt av hur långt de går för att göra sajten så användarvänlig som möjligt. Men det hinner man ju inte märka på två minuter, iofs.
Fattar inte!! Microsoft pytsar in lite pengar i Facebook och då plötsligt är Facebook non grata för mac99-medlemmar. Moget!!!?
Precis så är det, och jag hoppas att fler än 99-mac medlemmar lämnar facebook nu när Microsoft kommer att suga ut varenda krona ur användarna och samtidigt sätta krokben för andra OS än Win.
Precis så är det, och jag hoppas att fler än 99-mac medlemmar lämnar facebook nu när Microsoft kommer att suga ut varenda krona ur användarna och samtidigt sätta krokben för andra OS än Win.
Hahahah, du är inte på riktigt! Sitta och trolla i fyrtioårsåldern? Hahahaha! Väx upp!
Läs noga nu då: Microsoft har köpt exklusiva rättigheter att sköta om annonseringen av sajten i länder utanför USA. Fattar du? Det har alltså ingenting med själva utvecklingen och driften av Facebook att göra överhuvudtaget. De har köpt rätt att annonsera! Annonsera. Begriper du?
Hahahah, du är inte på riktigt! Sitta och trolla i fyrtioårsåldern? Hahahaha! Väx upp!
Va?? Trolla?? Du måste inse att jag har rätt till mina åsikter om detta, precis som du och jag är negativ till att Microsoft köpt in sig i facebook och jag finner ingen nytta med det.
Men du är väldigt på och tar tydligen min avoga inställning till detta lite för seriöst, kanske du har aktier i något av bolagen?
nu när Microsoft kommer att suga ut varenda krona ur användarna
... vänta nu. Exakt vilka kronor pratar du om? Senast jag kollade var Facebook gratis att använda.
... vänta nu. Exakt vilka kronor pratar du om? Senast jag kollade var Facebook gratis att använda.
Vänta och se, microsoft gör inget där dom inte räknar med att tjäna pengar...
Vänta och se, microsoft gör inget där dom inte räknar med att tjäna pengar...
Precis, vi väntar och ser helt enkelt. Vi kan ju sammanstråla här om ett år och se om Microsoft fullständigt fördärvat sajten med sitt 1.6% inflytande. Det ska bli så spännande!
Men du är väldigt på och tar tydligen min avoga inställning till detta lite för seriöst, kanske du har aktier i något av bolagen?
Precis, MatsOlov, jag är rädd att dina kraftfulla åsikter, som i sin helhet är baserade på okunskap, ska dra ner aktiekursen (Facebook är inte ens börsnoterat)! Hahahahahah!
Otroligt...
För att förtydliga: Att Microsoft köper in sig i Facebook förändrar inte min inställning, varken till det bättre eller sämre. Google hade varit lika illa, eller lika bra. Mina invändningar handlar om helt andra saker.
Det enda jag far efter att folk ska tänka igenom sitt Facebook-användande ordentligt och läsa det finstilta. Göra ett informerat beslut, helt enkelt. Och om man efter att ha tänkt igenom det hela tycker att fördelarna, ett enormt kraftigt kommunikationsverktyg, överväger nackdelarna, "integritetsbortfall", så tänker inte jag döma någon för det.
För att förtydliga: Att Microsoft köper in sig i Facebook förändrar inte min inställning, varken till det bättre eller sämre. Google hade varit lika illa, eller lika bra. Mina invändningar handlar om helt andra saker.
Det enda jag far efter att folk ska tänka igenom sitt Facebook-användande ordentligt och läsa det finstilta. Göra ett informerat beslut, helt enkelt. Och om man efter att ha tänkt igenom det hela tycker att fördelarna, ett enormt kraftigt kommunikationsverktyg, överväger nackdelarna, "integritetsbortfall", så tänker inte jag döma någon för det.
Personligen har jag nog inte tid att läsa det finstilta i alla EULA som passerar revy i det privata. Jag väljer att ladda upp saker och ting och skriva sådana saker som jag räknar med att hela världen kan få se. Jag tycker den stratigin är mycket mera pragmatiskt och smidare än att tränga in i alla EULAn. Då skulle jag sitta och läsa ännu.
Mina 17-åriga kusiner som nästan utan undantag har kolla-vilka-tokroliga-saker-vi-gör-påfyllan verkar resonera annorlunda än jag.
Men, allra jobbigast verkar så klart vara att läsa igenom ett 20-sidigt EULA-avtal och göra bedömningen att det är acceptabelt, men sedan noga bevaka vilka företag som köper in sig på 1.6% för att ta ta sin Mats ur skolan...
De kan skriva hur mycket finstilt de vill, men svensk lag råder här i Sverige och därmed svenska upphovsrättsregler, ta nu och kyl ner ert överhettade antimicrosoftande.
OK. Jag orkar inte läsa igenom allt så jag vet inte vad som har sagts.
I dessa tider när integritetsproblemen diskuteras övergår det mitt förstånd varför vi medborgare skulle HJÄLPA TILL med denna övervakning och integritetskränkning.
Dessutom har ju datadjävulen Microsoft köpt in sig i Facebook.
Jag får Armageddon feeling.
Men om du vill sälja din själ är ju din sak....
Jag kommer aldrig att finnas i Facebook.
(frågan är om jag inte ska ta bort mej från Google och Myspace också?)
Jag känner redan att jag kommer att befinna mej på ett hemligt rymdskepp med resten av "The Resistance" för att befria de förslavade jordborna.
OK. Jag orkar inte läsa igenom allt så jag vet inte vad som har sagts.
I dessa tider när integritetsproblemen diskuteras övergår det mitt förstånd varför vi medborgare skulle HJÄLPA TILL med denna övervakning och integritetskränkning.
Dessutom har ju datadjävulen Microsoft köpt in sig i Facebook.
Jag får Armageddon feeling.
Men om du vill sälja din själ är ju din sak....
Jag kommer aldrig att finnas i Facebook.
(frågan är om jag inte ska ta bort mej från Google och Myspace också?)
Jag känner redan att jag kommer att befinna mej på ett hemligt rymdskepp med resten av "The Resistance" för att befria de förslavade jordborna.
Att umgås över nätet kan knappast påstås vara förslavande. Om du tror att Facebook används som övervakningsverktyg har du både rätt och fel. Det kommer helt säkert att försöka övervaka sina medlemmar för att kunna göra reklam på något sätt, men det sker redan överallt. Som något annat slags övervakningsverktyg kan jag inte se några som helst meriter. Det är helt enkelt ett väldigt dåligt övervaknings- och kontrollverktyg.
Att du tycker att Facebook är fjompigt kan jag ha förståelse för, men dina argument här är extremt tunna.
Tidigare inlägg om att Facebook enligt avtal äger rätten till allt som ligger på deras servrar har naturligtvis tillkommit för att inte någon girig amerikan ska stämma dem för att de gör det som måste göras i en community av den här typen; information måste kunnas skickas utan tillåtelse till alla möjliga personer inom nätverket, och lagras på olika platser.
De kan skriva hur mycket finstilt de vill, men svensk lag råder här i Sverige och därmed svenska upphovsrättsregler, ta nu och kyl ner ert överhettade antimicrosoftande.
Allt material och alla uppgifter på Facebook ligger på amerikanska servrar och ligger under amerikansk (och i det här fallet kailfornisk) lagstiftning. Lika lite som amerikanska myndigheter och polis, legalt sett, kan påverka material på servrar i Kanada (Demonoid, till exempel), lika lite kan vi hävda svensk lagstiftning i USA.
Och återigen, jag bryr mig nada om Microsoft. Läs om, läs rätt.
ace4711: Jag tror inte du behöver oroa dig så mkt för dina kusiners publika påhitt heller, iaf inte på Facebook där man mycket väl kan kontrollera precis vilka som får se vad man publicerat (och vars innehåll inte indexeras av Google).
Men, mer generellt håller jag med dig på den punkten. Om Google ser det så gör du det inför hela världen, inte bara idag utan flera år framöver, tål helt klart att tänkas på.
Vem äger rättigheter till en bild? Måste man inte ha utgivartillstånd för att lägga ut bilder där man kan identifiera andra (om man verkligen är anal)? Om jag t.ex. lägger ut en bild ur min portfolio på min hemsida och någon kopierar den och lägger upp den på Facebook så lär väl knappast de äga den för det? Vilket i slutändan leder till att Facebook skall bevisa att det verkligen är du som lagt upp dina upphovsrätt (eller verksskyddade) bilder/alster på Facebook och det är väl lite småsvårt?
Jag tycker inte huvudgrejen är att MS är inblandade.
Jag tycker det suger att de tar rättigheterna från dig och att man som användare tillåter Facebook att använda informationen för riktad reklam.
Gränssnittet är helt SÄMST tycker jag, men det hör inte riktigt hit.
Det som är det farliga är att oavsett om svensk lag gäller så har du gått med på att ge facebook ditt godkännande att använda bilderna.
Och då handlar det om MER än att visa bilder i sökningar på facebook själva, för faktum kvarstår likväl att de har rätten att göra precis vad de vill med det.
Och reklam suger i ALLA aspekter i min mening.
Jag tycker inte huvudgrejen är att MS är inblandade.
Jag tycker det suger att de tar rättigheterna från dig och att man som användare tillåter Facebook att använda informationen för riktad reklam.
Vänta, stopp och belägg! Vilka rättigheter "tar de ifrån dig"? Du ger dem rätten att använda bilderna, t.ex. att visa dem på sajten i diverse sammanhang. Men inga rättigheter berövas dig.
Riktad reklam i detta fall innebär att en reklambanner kan visas för exempelvis killar och tjejer, mellan 20-30, i Stockholm. Är detta alldeles jättehemskt och upprörande?
Jag har bara två funderingar. 1) vem är "du" som skulle vara så intressant att "någon" skulle rota fram saker du frivilligt laddat upp för att... ja, för att vaddå? och 2) ladda inte upp känsliga saker då.
Om man skulle belysa eniro på samma sätt, skulle folk få panik - "va kan man få reda på vart jag bor bara man vet mitt tel.nr?!"
Om man nu ska utrycka något .. Så tycker jag nog Jogin ->
Har ett bra kläm på detta med Facebook och användandet samt intigritet ,rättigheter ,osv...
Dock det är en community sait som så många andra/ men ohhps 45milj
användare och 200000 nya per dygn... inte illa ?!
Och om man nu blir Paranoid ?!?
Bör man nog stänga ner sin webbläsareTOTI and forever:">
Bra jobbat Jogin..