Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar EDGE för er som har iPhone?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-25 20:48

Min iPhone kommer förhoppningsvis i morgon med Posten om allt funkar! Skall ta hjälp av DLG att aktivera och låsa upp den direkt. Jag är nyfiken på hur ni som har iPhone upplever att EDGE fungerar i Sverige? Har läst att Telia har överlägset bäst utbyggt EDGE, eller vad har ni för erfarenheter? Ni med andra operatörer, hur funkar det för er?

/H

Telia är den enda operatören som erbjuder EDGE. Jag har själv testat att surfa via GPRS med tele2 mobila bredband, och det är löjligt slött att surfa, det går helt enkelt inte. GPRS erbjuder en maxhastighet av 10 kb/s, men det räcker verkligen inte. Till maps och väder osv funkar det okej, men att surfa är bara att glömma, tyvärr.

Nu kör jag mitt mobila bredband med usbmodemet istället, och det funkar kalasbra, så det är inte tele2s nät det är fel på.

Problemet är att det är bara Tele2 som erbjuder ett abonnemang med fri datortrafik och röstsamtal. Hos telia kan du inte ens köpa till datatrafik till ditt ordinarie abonnemang, så att både kunna ringa och få tillgång till EDGE går inte i Sverige.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-25 21:08
Ursprungligen av Jacob Tallberg:

Telia är den enda operatören som erbjuder EDGE. Jag har själv testat att surfa via GPRS med tele2 mobila bredband, och det är löjligt slött att surfa, det går helt enkelt inte. GPRS erbjuder en maxhastighet av 10 kb/s, men det räcker verkligen inte. Till maps och väder osv funkar det okej, men att surfa är bara att glömma, tyvärr.

Nu kör jag mitt mobila bredband med usbmodemet istället, och det funkar kalasbra, så det är inte tele2s nät det är fel på.

Problemet är att det är bara Tele2 som erbjuder ett abonnemang med fri datortrafik och röstsamtal. Hos telia kan du inte ens köpa till datatrafik till ditt ordinarie abonnemang, så att både kunna ringa och få tillgång till EDGE går inte i Sverige.

Du menar alltså att det är antingen ringa ELLER få tillgång till EDGE som gäller hos Telia? Inte både och i en och samma telefon? Det förstår jag inte. Massor av andra mobiler har ju stöd för EDGE?
(Jag har Telia idag.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-29 12:00
Ursprungligen av Jacob Tallberg:

Telia är den enda operatören som erbjuder EDGE. Jag har själv testat att surfa via GPRS med tele2 mobila bredband, och det är löjligt slött att surfa, det går helt enkelt inte. GPRS erbjuder en maxhastighet av 10 kb/s, men det räcker verkligen inte. Till maps och väder osv funkar det okej, men att surfa är bara att glömma, tyvärr.

Nu kör jag mitt mobila bredband med usbmodemet istället, och det funkar kalasbra, så det är inte tele2s nät det är fel på.

Problemet är att det är bara Tele2 som erbjuder ett abonnemang med fri datortrafik och röstsamtal. Hos telia kan du inte ens köpa till datatrafik till ditt ordinarie abonnemang, så att både kunna ringa och få tillgång till EDGE går inte i Sverige.

hur kommer du ut på gprs fungerar ej för mig

Jag har Telia och kör EDGE, funkar utmärkt.
Vad han menar är nog att Telia kanske inte har ett abb som har fri datatrafik.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-25 21:19
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Jag har Telia och kör EDGE, funkar utmärkt.
Vad han menar är nog att Telia kanske inte har ett abb som har fri datatrafik.

Gott att höra att det funkar bra. Jo, jag har ju företagsabb och 10 MB/månad för 60 kr. De kommer ju att ryka rätt snabbt. Får undersöka vilka andra alternativ Telia har. Hoppas de kan skramla fram flatrate inom kort.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Jag har Telia och kör EDGE, funkar utmärkt.
Vad han menar är nog att Telia kanske inte har ett abb som har fri datatrafik.

Precis vad jag menade, de har inte ju tyvärr inte ens ett abonnemang med en vettigt mängd datatrafik för en fast kostnad, 10mb kommer man inte långt på.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-25 21:28

Jag kör med Tele2, och det går segt som sirap att surfa på riktiga webben. Bra att ha datapaket för 169 kr/månaden för 1000 mb iaf så kan man maila.

Senast redigerat 2007-10-25 21:44
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-10-25 23:04

Kopplar iphonen upp mot GPRS automatiskt om man inte har tillgång till wifi?

Nej, om du inte har tillgång till WiFi så har du ingen internetkontakt alls om du inte har konfigurerat telefonen för detta.

Jag har ej gjort detta eftersom det är SVINDYRT att surfa över GSM nätet.

Om du däremot konfigurerar telefonen korrekt så kommer den hela tiden att gå över GSM nätet när WiFi ej är tillgängligt. Då vill du ha flatrate vill jag lova för det är många apps som ligger på och sniffar hela tiden..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-26 07:25
Ursprungligen av kebarb:

Om du däremot konfigurerar telefonen korrekt så kommer den hela tiden att gå över GSM nätet när WiFi ej är tillgängligt. Då vill du ha flatrate vill jag lova för det är många apps som ligger på och sniffar hela tiden..

Vilka program är det som du tänker på då?

Ursprungligen av kebarb:

Nej, om du inte har tillgång till WiFi så har du ingen internetkontakt alls om du inte har konfigurerat telefonen för detta.

Jag har ej gjort detta eftersom det är SVINDYRT att surfa över GSM nätet.

Om du däremot konfigurerar telefonen korrekt så kommer den hela tiden att gå över GSM nätet när WiFi ej är tillgängligt. Då vill du ha flatrate vill jag lova för det är många apps som ligger på och sniffar hela tiden..

Det där vet jag inte precis.

Jag har Tele2, gör det allra mesta av mitt surfande på wifi, men någon enstaka gång behöver jag hitta någon info och går då oftast på mobilanpassade siter (google mobile search, vasttrafiks mobila eller dylikt). Har samlat på mig 6,3 MB under någon månad så det är inget som ruinerar mig (har ingen flatrate) och har GRPS påslaget hela tiden men ser till att WLAN-symbolen är igång så fort jag använder Mail, Safari o dyl.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-26 02:15

Jag har Tele2 mobilt "bredband" för 99:-/månad till min. Fri datatrafik och ok pris på samtal, alla samtal till fasta telenätet kostar t.ex. 19 öre/minut.

Som sagt tidigare går det segt som sirap när man kör via gsm/gprs, men fullt tillräckligt för mailen och lite annat som börskurser och sånt.
Men att surfa det blir änna väl segt.

När jag tecknade mobilt bredband fick jag även med en sån där USB adapter för att köra på min MBP, och ett extrakort var det bara att beställa för en kostnad av 250:- så att jag slipper byta SIM-kort mellan iphone & 3G-adaptern.

Ursprungligen av iMoz:

Jag har Tele2 mobilt "bredband" för 99:-/månad till min. Fri datatrafik och ok pris på samtal, alla samtal till fasta telenätet kostar t.ex. 19 öre/minut.

Som sagt tidigare går det segt som sirap när man kör via gsm/gprs, men fullt tillräckligt för mailen och lite annat som börskurser och sånt.
Men att surfa det blir änna väl segt.

När jag tecknade mobilt bredband fick jag även med en sån där USB adapter för att köra på min MBP, och ett extrakort var det bara att beställa för en kostnad av 250:- så att jag slipper byta SIM-kort mellan iphone & 3G-adaptern.

När beställde du det? Tidigare kunde man få det kostnadsfritt, men numera (efter att modemet ingår) så erbjuder dom det väl den tjänsten över huvud taget? 250 kr skulle det absolut vara värt.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-26 11:15
Ursprungligen av Jacob Tallberg:

När beställde du det? Tidigare kunde man få det kostnadsfritt, men numera (efter att modemet ingår) så erbjuder dom det väl den tjänsten över huvud taget? 250 kr skulle det absolut vara värt.

det var väl för ca 3 veckor sedan, inga problem alls. Jag gick till Aircall, där jag beställde abonnemanget.
När jag hämtade min USB adapter så sa jag till att jag måste ju ha ett extra kort till telefonen också. Jag fick det direkt på plats.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-26 11:18
Ursprungligen av iMoz:

det var väl för ca 3 veckor sedan, inga problem alls. Jag gick till Aircall, där jag beställde abonnemanget.
När jag hämtade min USB adapter så sa jag till att jag måste ju ha ett extra kort till telefonen också. Jag fick det direkt på plats.

Enligt tele2 själva finns inte den tjänsten längre.

Ursprungligen av bonq:

Enligt tele2 själva finns inte den tjänsten längre.

Jag har lyckats skaffa Tele2 Mobilt Bredband utan modemet!! Jag är så glad

Jag ringde till deras kundservice och sa att jag hade ett abonnemang idag (Player) och hade en 3G telefon som man kan använda som modem till min dator, och frågade om man kunde göra om abbonemanget till Mobile Bredband, först så gick det inte men efter lite övetalning så gick det bra, så imorgon är mitt abbonemang omgjort!

Jag ljög ju självklart lite, men de behöver inte skaffa modemet, skaffa vilket abbonemang som helst och ring sen och gör om det! Tar en dag.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-10-26 11:24
Ursprungligen av Patrik D:

..... först så gick det inte men efter lite övetalning så gick det bra, så imorgon är mitt abbonemang omgjort!

Jag ljög ju självklart lite, men de behöver inte skaffa modemet, skaffa vilket abbonemang som helst och ring sen och gör om det! Tar en dag.

Övertalning är nog det som behövs, för visst finns det möjlighet till extrakort!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-10-26 15:04
Ursprungligen av Patrik D:

Jag har lyckats skaffa Tele2 Mobilt Bredband utan modemet!! Jag är så glad

Jag ringde till deras kundservice och sa att jag hade ett abonnemang idag (Player) och hade en 3G telefon som man kan använda som modem till min dator, och frågade om man kunde göra om abbonemanget till Mobile Bredband, först så gick det inte men efter lite övetalning så gick det bra, så imorgon är mitt abbonemang omgjort!

Jag ljög ju självklart lite, men de behöver inte skaffa modemet, skaffa vilket abbonemang som helst och ring sen och gör om det! Tar en dag.

Men det känns väl kanske bättre om man har en 3G-lur. Vad pröjsade du för det?

Ursprungligen av koze:

Men det känns väl kanske bättre om man har en 3G-lur. Vad pröjsade du för det?

Abbonemanget kostar 99 kr i månaden.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-10-26 15:27
Ursprungligen av bonq:

Enligt tele2 själva finns inte den tjänsten längre.

Jag blev lovad ett extrakort utan extra kostnad vid beställning. När jag väl fick mitt modem hade erbjudandet om extrakort tagits bort, men när jag ringde dem och bad om ett kortet var det inga problem alls. Dagen därpå fick jag mitt extrakort och kör nu samma Mobilt Bredband-abonnemang i USB-modemet och min iPhone.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-26 16:06

Vänta här nu... förstår inte riktigt. Kan jag använda SIM-kortet jag får till Tele2:s mobilt bredband (99kr/mån) i min 3G-telefon och antingen surfa med telefonen eller använda telefonen som modem till min laptop? Alltså helt utan USB-modemet. Är så fallet gör jag en beställning direkt! Telia tar ju hutlösa 20 kronor per megabyte!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-10-26 16:10
Ursprungligen av NickZse:

Vänta här nu... förstår inte riktigt. Kan jag använda SIM-kortet jag får till Tele2:s mobilt bredband (99kr/mån) i min 3G-telefon och antingen surfa med telefonen eller använda telefonen som modem till min laptop? Alltså helt utan USB-modemet. Är så fallet gör jag en beställning direkt! Telia tar ju hutlösa 20 kronor per megabyte!

Fel om Telia...du kan teckna dig för max 10 MB/månad för 60 kr. Eller max 50 MB per månad för 240 kr. Men dyrt är det ändå...

Ursprungligen av NickZse:

Vänta här nu... förstår inte riktigt. Kan jag använda SIM-kortet jag får till Tele2:s mobilt bredband (99kr/mån) i min 3G-telefon och antingen surfa med telefonen eller använda telefonen som modem till min laptop? Alltså helt utan USB-modemet. Är så fallet gör jag en beställning direkt! Telia tar ju hutlösa 20 kronor per megabyte!

Allt du säger stämmer, jag använder Tele2 Mobilt Bredband i iPhonen med GPRS Går fint att ringa och SMSa med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-26 08:37

Jag kör EDGE och det funkar över förväntan, dock dyrt som sagt. Men jag har iaf 10 fria mb i månaden hehe...

När senast lyckades någon beställa ett extrakort till tele2 mobilt bredband? Får ta och slå dom en ping när jag kommer hem då, värt en chansning. Enligt deras webbchatkundtjänst är det däremot helt omöjligt.

Sitter för övrigt just nu och surfar på tele2 mobilt bredband på tåget mellan Linköping och Kalmar, funkar än så länge riktigt bra, ska bli intressant hur det går när man kommer djupare in i skogen...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-10-29 17:01

Var konfigurerar jag telefonen för datatrafik via GPRS/EDGE? Fungerar det att bara skicka ett SMS med texten "surf" till # 4466 ?

Jag har inte gjort några inställningar som sagt och får texten "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE". Har ett Telia 3G abonnemang och kunde sufa fint med min W900i.

Låter ju mysko det där med att olika applikationer skulle ligga och skicka och ta emot data över GPRS när man inte har WLAN-koppling. Borde gå att stänga av på något sätt.

Edit: kan detta vara något för GPRS tro http://kig.telia.se/kig/telia.se/page/noterminalsettings.page hittar ingen information för EDGE dock.

Edit2: Svaret i den här tråden .. Som jag fattat det använder den EDGE om det finns annars GPRS ?

Senast redigerat 2007-10-29 17:22
Ursprungligen av shoe:

Var konfigurerar jag telefonen för datatrafik via GPRS/EDGE? Fungerar det att bara skicka ett SMS med texten "surf" till # 4466 ?

Jag har inte gjort några inställningar som sagt och får texten "Could not activate EDGE: You are not subscribed to EDGE". Har ett Telia 3G abonnemang och kunde sufa fint med min W900i.

Låter ju mysko det där med att olika applikationer skulle ligga och skicka och ta emot data över GPRS när man inte har WLAN-koppling. Borde gå att stänga av på något sätt.

Edit: kan detta vara något för GPRS tro http://kig.telia.se/kig/telia.se/page/noterminalsettings.page hittar ingen information för EDGE dock.

Edit2: Svaret i den här tråden .. Som jag fattat det använder den EDGE om det finns annars GPRS ?

I första hand använder den WLAN, i andra hand EDGE/GPRS.

problem min enge fungerar inte längre sen jag bytte från 1.0.2 till 1.1.1
samt att mina sms så kommer inte å ä ö med utan det blir tomt????

kim

Undrar hur man ställer in EDGE på iphone.

vad behöver man göra?

Skiter i priset till en början.

vad ska man ställa in på
APN?? Jag har Telia.

Bevaka tråden