Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om iPhoneSimFree

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-22 17:30

Hej,

Har precis fått hem en telefon med 1.0.2. Har jailbreakat osv och kört med SIM-kort sedan igår. Idag skulle jag testa med A&T-kortet i, och nu när jag försöker få igång med det svenska simmet går det ej. Är det så om jag har kört IPSF en gång, och sedan stoppar i A&T efter jag har låst upp den med IPSF, måste jag låsa upp mobilen igen? Det enda jag får upp är att jag måste aktivera SIM-kortet i Itunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 22:02

SimFree-upplåsningen funkar nog fortfarande. Du behöver nog bara köra om med Independence, aktivera, jailbreaka osv. Varje gång du stoppar i AT&T-kortet så kommer den att vilja ha aktivering via iTunes.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-23 19:18

Hm, är det det kortet som man har i under jailbreakar som gäller? För nu fungerar mitt Comviq kort och det var kortet som satt i telefonen då jag gjorde proceduren. Men då jag testade med Telia så får jag upp att jag måste aktivera i Itunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 19:28

Jag kan inte förklara varför det är olika för olika användare. Jag använde AT&T-kortet när jag låste upp och hela proceduren. Och sen när jag satte i mitt Tele2Comviq-kort så funka det. Upplåsningen ska ju fungera för de flesta operatörer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-23 19:31

Jo, men om du t.ex. sätter in ett Telia-kort nu, hur blir det då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 19:43

Jag har inte provat med annat än Tele2:s kort, tyvärr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 14:27

Aktivera varje SIM-kort

Vad jag har förstått så är telefonen upplåst konstant efter IPSF.
Men telefonen måste aktiveras med de SIM-kort som du vill använda!
Programvaran i telefonen måste anpassas ihop med SIM-kortet. Fråga mig inte varför

Det betyder att du måste aktivara om telefonen med Independence varje gång du vill byta SIM-kort, men någon ny upplåsning krävs inte!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:13
Ursprungligen av Cobra:

Vad jag har förstått så är telefonen upplåst konstant efter IPSF.
Men telefonen måste aktiveras med de SIM-kort som du vill använda!
Programvaran i telefonen måste anpassas ihop med SIM-kortet. Fråga mig inte varför

Det betyder att du måste aktivara om telefonen med Independence varje gång du vill byta SIM-kort, men någon ny upplåsning krävs inte!

Detta råder det skilda meningar om. Jag gjorde hela processen med mitt AT&T-kort. Och även lagt in SwePhone. Därefter satte jag i mitt svenska SIM-kort (Tele2Comviq). Och det funka utmärkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 13:04

IPSF förstör Seczone!

Detta va rätt intressant läsning:

  • The anySIM 1.0x unlock inadvertantly convinces the Apple baseband code to rewrite the lock tables at seczone+0xc88, away from their virgin locked status. That's okay as long as the anySIM 1.0x patch to the baseband is still in place, because that inconsistency is ignored (by the patch). The anySIM 1.0x unlock does not change the "token" at seczone+0x400.

  • The IPSF unlock intentionally rewrites the lock tables at seczone+0xc88, away from their virgin locked status. They alsozero outyour 'token" at seczone+0x400. The zeroed-out token combined with the lock table changes convince your iPhone it's unlocked because of an RSA bug that Apple has in their code (RSA is used on the token).

Innebär ju att om de som köpt IPSF har riktig otur och Apple patchar RSA buggen kommer de antagligen ha en helt obrukbar telefon.

Illa.....

  • Medlem
  • 2007-10-24 13:27

Borde man inte kunna backa till 1.02 och sedan köra anySIMs lösning även om man använt IPSF på 1.1.1?

Ursprungligen av bonq:

Detta va rätt intressant läsning:

  • The anySIM 1.0x unlock inadvertantly convinces the Apple baseband code to rewrite the lock tables at seczone+0xc88, away from their virgin locked status. That's okay as long as the anySIM 1.0x patch to the baseband is still in place, because that inconsistency is ignored (by the patch). The anySIM 1.0x unlock does not change the "token" at seczone+0x400.

  • The IPSF unlock intentionally rewrites the lock tables at seczone+0xc88, away from their virgin locked status. They alsozero outyour 'token" at seczone+0x400. The zeroed-out token combined with the lock table changes convince your iPhone it's unlocked because of an RSA bug that Apple has in their code (RSA is used on the token).

Innebär ju att om de som köpt IPSF har riktig otur och Apple patchar RSA buggen kommer de antagligen ha en helt obrukbar telefon.

Illa.....

IPSF säger tvärtom enligt mailet jag fick för en stund sedan.
Och de på väg att släppa en uppdatering inom någon dag.

"If you used ipsf you need not any revirginizer nonsense.
We will release a new tutorial tomorrow to update to 1.1.1 very easly
please come back in 24 hours."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 17:59

Om man läser om vad den "zero out" i seczone, så visar det sig vara en unik nyckel för varje telefon som om den är raderad inte går att få tillbaka, nånsin.

Det enda man kan hoppas på är att IPSF har sparat den när telefonen skickar över info till deras servrar annars ska den tydligen vara förlorad.

Undra vad det innebär för oss som körde den här?
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=12052

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 18:36

Jo jag använde den med och har funderat på det.

Om jag förstått det rätt så är det själva simupplåsningen i IPSF som pajjar seczone och den används ju inte i den guiden, det är ju anysim som gör den.

Men, nu gissar jag bara.

vi får hoppas att du har rätt i det du säger.

Ett smart drag vad jag har läst iaf är att spara sin (imei).bin fil.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-24 21:21

Är det säkert att den är orörd är ju bara frågan då.

Egentligen borde man nog sparat den dumpade seczonen i från telefonen. Men den är ju borta såklart.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-24 21:34

Felmeddelande under upplåsning med iPhoneSimFree

Försöker få iphonesimfree att fungera.

Kommer till nr.19 i den här guiden http://www.freeouriphones.com/MacTutorial.html
När jag kör simfree.app står det bara i slutet "Unlock failed. Error in server communications."

I deras dokumentation står det att man ska starta om programmet och testa igen. Detta har jag dock gjort så många gånger så det måste vara något annat.
Har även testat och börja om från början av den guiden två gånger.

Någon som känner igen det?

(Någon moderator får gärna fixa särskrivningen i rubriken)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:05

När jag skulle köra upplåsningen med SimFree, så fick jag trycka på det röda äpplet, trycka home-knappen, sen röda äpplet igen. Detta fick jag göra par gånger. Sen gick det. Prova att ta ut SIM-kortet och starta äpplet. Annars, gå in i WiFi och ta bort det trådlösa nätverksanslutningen och anslut igen.

Har du provat med att "installera" om din anslutning till ditt trådlösa nätverk ?
Gå in under nätverk och tryck på " Glöm det här nätverket"
Och sedan ansluter di till ditt nätverk igen.
Råkade själv utför detta och provade att göra så och efter detta låste jag upp telefonen.

Annars ska du nog skicka ett mail till de du köpte licensen ifrån.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-24 22:16

Ok, ska testa vidare.

Fick ni samma felmeddelande alltså?

Ursprungligen av sEia:

Ok, ska testa vidare.

Fick ni samma felmeddelande alltså?

Stämmer, och efter att gjort om anslutningen fungerade det utmärkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 22:32
Ursprungligen av sEia:

Ok, ska testa vidare.

Fick ni samma felmeddelande alltså?

Japp, likadant felmeddelande. Men det bör funka efter att du antingen tar bort anslutningen och ansluter igen. Eller om du tar ut SIM-kortet.

Alla trådar om iPhoneSimFree kör vi i denna tråden from nu då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 03:35

Hade samma problem kör utan sim som Heiko sa funkade för mig!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-25 11:52

VARNING. Akta er för att köra iPSF om du har försökt köra virginize och anySIM. Tydligen har den gjort något med baseband'et som inte ens iPSF kan fixa. Har kontakt med supporten och försöker få igång det. Men just nu känns det inte bra någonstans...

Hur man än ser på det så får man ju vara beredd på att en kommande uppdatering gör att ens hackade telefon brickas oavsett vilken metod man använder. Man får ju helt enkelt vänta ett tag efter varje uppdatering och se hur det går. Jag förväntar mig inte att jag kan uppdatera min ipsf upplåsta mobil i all oändlighet. Någon gång kommer det ta stopp och då blir jag sittande på den näst-senaste FW.

Men i vilket fall som helst, hur ofta får man uppdateringar med massor av nya spännande funktioner till en SE eller Nokia telefon ;). Jag kommer vara glad över min iPhone som står stilla i tiden även då det inte längre fungerar att uppdatera den.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-25 12:02

Problemet jag har är väl att jag inte kan låsa upp 1.0.2 heller. Fick rådet nu om att vänta till deras nya tutorial för 1.1.1 upplåsning och nytt simfree 1.7 släpps. Det fixade det FÖRHOPPNIGNSVIS....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-26 11:56

Jag har löst mitt problem delvis. Genom Bollmans guide (http://www.ifun.se/nar-nastan-allt-hopp-var-ute/) lyckades jag ta bort basebandet och lägga in ett nytt friskt. (Observera att jag var tvungen att använda ieraser v2) Så nu är jag tillbaka till en 1.0.2 upplåst med anySIM. Orkar inte ge mig på 1.1.1 igen

Är det någon annan än jag som bara får en svart bild när man startar simfree?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-26 14:58
Ursprungligen av magjac:

Är det någon annan än jag som bara får en svart bild när man startar simfree?

Jag råkade ut för mycket, men inte det.

Bevaka tråden