Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för "piratbatterier"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-26 07:52

Jag har, som många andra, använt (och använder) "piratbatterier" till mina kameror genom åren. Funkar bra.

Fram tills för ett tag sedan..
Jag stoppade två batterier i greppet till min 40D och den vägrade starta. Hm, kan båda vara slut tänker jag. Provar byta plats på dom och då startar den.

Provar då plocka av greppet och testar batterierna ett och ett och ett av dom är helt dött. OK, slut då tänker jag och sätter det i laddaren (Canon originalladdare). Laddaren blinkar till på ett konstigt sätt men sedan händer inget mera.

Hmm?
Provar nu sätta ett annat batteri i samma laddare och den är lika död då.
Provar båda batterierna i min andra laddare (Även den en originalladdare) och det "döda" batteriet är dött även där, och det riktiga batteriet laddar som det ska.

För mig känns det mycket troligt att batteriet på något sätt pajjat, och när jag sedan stoppade det i laddaren så gjorde det att även den gick sönder. Jag mailar företaget där jag köpt batterierna men får ingen hjälp utan dom tycker jag ska kontakta Canon. Enligt dom är det mest troligt laddaren som gått sönder och som sedan pajjat batteriet. Alternativt så har batteri och laddare gått sönder oberoende av varandra. Samtidigt. Inte så troligt om ni frågar mig.

På Canons laddare står tydligt att dom bara får användas med originalbatterier och eftersom jag inte är någon lögnare är det ju rökt direkt jag ringer till dom och dom frågar om jag använt annat än originalbatterier i laddaren...

En ny laddare kostar ca 650:-

Jag kommer nog att kosta på mig originalbatterier i fortsättningen, för om man som kund hamnar i en tvist mellan två leverantörer så skyller dom på varandra och kunden står i mitten och är den som råkar illa ut.

En laddare bör inte ha några problem att hantera ett felaktigt batteri, inte ens om det är kortslutet. Gör den inte det är laddaren felkonstruerad.

Däremot kan ju laddaren eventuellt ha någon termosäkring och då får man antingen vänta tills den svalnat eller kolla i manualen om det finns någon återställningsknapp.

"Varning för originalbatterier"?

Vad vet Du egentligen? Att batteriet är dött? Att laddaren är död? Ja - ja är väl ett rimligt antagande? Jag har svårt att med den ínformationen rakt för kasta allt vad "piratbatterier" heter i tunnan.

Vad är ett "piratbatteri" egentligen? Ett batteri som inte fungerar? Ett batteri av undermålig kvalitet? Ett batteri som det inte står "rätt märke" på? Ett batter som är billigt? Ett batteri tillverkat i samma fabrik som "rätt märke" och med "rätt märkes" inställningar, matrial och specifikationer, men under en annan vecka än den då produktionen märktes med "rätt märke"?

Jag har genom åren använt batterier från "tredjepartstillverkare" i följande kameror; Canom 10D, 1Ds och Ixus 850IS, KonicaMinolta A2 och D7D, Minolta A1 och Samsung V4, samt i ett oräkneligt antal mobiltelefoner. En enda gång har det busat och då var det ett originalbatteri från Minolta som inte ville ta laddning - "Varning för originalbatterier"? Knappast.

• Medlem
  • 2007-10-26 15:08
Ursprungligen av leonardo:

Vad vet Du egentligen? Att batteriet är dött? Att laddaren är död? Ja - ja är väl ett rimligt antagande? Jag har svårt att med den ínformationen rakt för kasta allt vad "piratbatterier" heter i tunnan.

Vad är ett "piratbatteri" egentligen? Ett batteri som inte fungerar? Ett batteri av undermålig kvalitet? Ett batteri som det inte står "rätt märke" på? Ett batter som är billigt? Ett batteri tillverkat i samma fabrik som "rätt märke" och med "rätt märkes" inställningar, matrial och specifikationer, men under en annan vecka än den då produktionen märktes med "rätt märke"?

Jag har genom åren använt batterier från "tredjepartstillverkare" i följande kameror; Canom 10D, 1Ds och Ixus 850IS, KonicaMinolta A2 och D7D, Minolta A1 och Samsung V4, samt i ett oräkneligt antal mobiltelefoner. En enda gång har det busat och då var det ett originalbatteri från Minolta som inte ville ta laddning - "Varning för originalbatterier"? Knappast.

Vad jag vet..
Tja, att batteri och laddare pajjade samtidigt och det började med att batteriet inte funkade i kameran. Det sista batteriet jag laddade lyste fulladdat och när jag stoppade i det som jag trodde var tomt (som nu är paj) så blinkade laddaren till och lever inte mera.

Jag har ju inte påstått att man ska kasta "piratterier" i tunnan.
Jag har oxå över tio andra "piratbatterier" just nu och har tidigare använt det i alla möjliga produkter, och detta är det första jag har problem med.

En varning är väl alltid på sin plats om någon upplevt ett problem med en pryl, eller..?
Hade jag läst ett inlägg liknande mitt innan jag började köpa batterier så hade jag antagligen köpt även en "piratladdare" för en hundring att ladda mina icke-originalbatterier i.

Och egentligen är det väl slutklämmen i mitt inlägg som är det viktigaste: Tänk på att man som kund lätt kan hamna i kläm om man inte kör enbart originalprylar.

Det mesta kruxet med piratbatterier brukar vara att om originalet rymmer 800mAh så rymmer oftast den billiga kopian kanske 600mAh. Alltså mkt mindre energi.

Sedan finns det ju olika pirater med. Otroligt billiga kinesiska noname av dåligt plast, dåliga kontakter etc...
I andra änden finns seriösa batteritillverkare som säljer batterier först till "originaltillverkaren" (Canon) som det står Canon på. Efter ett par år är inte originaltillverkaren intresserad av detta batteri mer, då finns det hos batteritillverkaren...

Mitt tips är att besöka en seriös batteriaffär, t ex Batterilagret om man har möjlighet. Det kan ta hem såväl original som kopia.
Köp inte det allra biiligaste smäcket, köp lite kvalité.
Undvik i vilket fall som helst eBay...

Ett kortslutet batteri som stoppas ner i en laddare kan skada denna om inte laddaren är byggd med detta i åtanke.

• Medlem
  • 2007-10-27 17:16

Jag har haft exakt samma erfarenhet med ersättningsbatterier till Canon. Det gick inte att ladda. Jag fick byta det två gånger, men tredje gången fick jag ett originalbatteri istället.

Det som har inträffat är att det blivit kortslutning i laddaren.
Härvid kopplar skyddselektroniken i batteriet ifrån och batteriet förefaller helt dött.
När Du sätter i batteriet igen i en OK laddare går batteriet igång igen.

Använd inte orginalladdare till ersättningsbatterier med hög kapacitet. Orginalladdarna är konstruerade på billigaste sätt för att ladda dom relativt klena orginalbatterierna.

Det finnes speciellt framtagna laddare för ersättningsbatterier med hög kapacitet.

Detta är den klart bästa laddaren för BP-511 :
http://www.kabelpiraten.se/catalog/product_info.php?cPath=13_14&products_id=26

Ladda ALDRIG batterier i kameran där det finnes möjlighet till detta.
Li-Ion batterier innehåller till skillnad mot vanliga batterier elektronik som förhindrar överladdning och skyddar mot kortslutning. I all elektroniks natur liggar att fel kan uppstå. Om fel uppstår under laddningen och batteriet blir varmt innan temperatursäkringen bryter,kan kameran skadas av värmen från batteriet.

Detta gäller både ersättningsbatterier och orginalbatterier.

Som med allt annat gäller det att använda grejorna på rätt sätt.
Gör man inte det så får man problem.
Jag har jobbat med service på elektronik i 25 år och har vid det här laget sett det mesta.

Man bör ochså skilja på piratbatterier och ersättningsbatterier.

Ett batteri som INTE har en falsk logotype och utger sig för att vara ett orginal ÄR INTE en piratkopia.

Dessutom finnes andra märkesbatterier en tex Canon.
SIDO är en utav Kinas största tillverkare av batterier och deras batterier är klart bättre och framförallt billigare än Canons.

Hursomhelst, ingen skall försöka inbilla mig att ett batteri stort som en tändsticksask skall behöva kosta lika mycket som två DVD spelare.

• Medlem
  • 2007-12-14 19:06

Fast om det inte går att ladda med originalladdaren kan det ju knappast kallas ersättningsbatteri heller. "Helt annat batteri" kanske är en mer korrekt benämning. I slutändan är det antingen de oinformerade kunderna - eller återförsäljarna - som får lida av skillnaden.

För övrigt vet jag inte om du menar att laddaren går sönder, det gör den ju inte (inte min i alla fall). Den funkar fortfarande med originalbatterier. Minns laddaren att den har misslyckats med att ladda batteriet som förefaller dött? Det verkar helt otroligt.

Troligtvis har laddaren blivit överbelastat och kortslutits.Det är inget konstigt med detta och det kan inträffa utan att det överhuvudtaget har med batteriet att göra.
Jag har levt på att elektronik går sönder i 25 år.

Kortis i laddaren kan enkelt konstanteras om man ohm-mäter mellen kontaktbläcken.

Att batteriet " Dog " plötsligt tyder på detta. Laddaren kan gå att reparera.

Isåfall så fungerar batteriet igen etfer en sekund i en laddare som är OK.
Batteriets skyddelektronik fungerar så.

Ersättningsbatterierna har olika inre motstånd och olika kapacitet.
Beroende på anodernas beläggning så kan dom ha 7,2 volt resp. 7,4 volts spänning.
En typ BP-511 jag sålt gick exact 2 timmar med 800 mAh last.

Det gör INTE canons orginal. Tyvärr är dom just nu slut.

7,2 voltsbatterierna har lägre inre motstånd varvid laddströmmen blir högre.
Dom tenderar att vara "segare" än 7,4 voltsbatterierna och håller jamn spänning längre.
Orginalladdarna är med all säkerhet avsedda för 7,4 voltsbatterier.

Seriösa Kinesiska leverantörer upplyser om att orginalladdarna inte bör användas.

Sen må hända att vi som säljer vidare är dårliga på att informera våra kunder om detta.

Givetvis är det inte helt enkelt för en kund att använda grejorna på rätt sätt om han inte får veta hur.

Vad man skall kalla batterierna kan diskuteras. Väl i kameran ersätter dom orginalen med god marginal.

Jag har provat mina laddare med kraftig överbelastning / Kortslutning, vilket dom galant klarar. Gör INTE ett sådant prov med en orginalladdare!

Sen får man nog skilja på " riktiga" ersättningsbatterier och bluffbatterier.
Skojare förekommer även i Kina. Piratbatterier kommer oftast från öststaterna.

• Medlem
  • 2007-12-16 12:56
Ursprungligen av Videoservice:

Troligtvis har laddaren blivit överbelastat och kortslutits ...

... Att batteriet " Dog " plötsligt tyder på detta. Laddaren kan gå att reparera ...

Att laddaren fortfarande funkar med originalbatteriet tycker jag tyder på att den inte kortslutits.

Jag tvivlar inte på det du säger egentligen, men ska man köpa ett nytt batteri äts troligen vinsten på ersättningsbatteriet upp om man samtidigt måste köpa en ny laddare också. Alltså tycker jag att det är smartare att köpa original, om man inte ska köpa väldigt många batterier.

1
Bevaka tråden