Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Xserve G5

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Någon som vet om det går att stoppa in en till CPU i en Xserve G5 1x2Ghz?

Tack!

Inte 100% men jag tror inte att det går, finns nog bara 1 plats på bordet.

Av vad jag sett när jag har googlat så har båda maskinerna samma moderkort, då borde det gå tycker man?

Nån som vet om det är stor prestanda skillnad med 1 eller 2 CPU's för webb och SQL användande, eller är det bättre diskar man kanske ska satsa på?

Jag har dock ett reservmoderkort för två processoerer liggandes i en Applekartong på kontoret. Du behöver dock en till 2GHz processor

Gör som jag - stoppa i 3-4GB RAM och sen snabbare 10.000rpm diskar:
http://www.99.se/tester/219532-test-raptor-10-000rpm-i-xserve-g5.html

Edit: Jag skrev fel tidigare - jag måste tänkt på Xserve G4...

Aha där ser man Jag tolkade som det bara fanns ett moderkort då apple säljer bara ett "Spare parts kit".

Jo snabbare disk är nog en bra idé! Du har inte haft några problem med dina raptors? Jag har hört att nyare diskar som HItachi's 1TB HD ska vara väldigt snabba?

Kollade i min Xserve igår och av vad jag kunde se så finns det en tom sockel på moderkortet och skruv hål för en till G5'a Kan ladda upp bild senare
Hur får man tag på en G5 CPU?

Ebay kanske? Går kanske o köpa från en Apple service provider men de lär va sjukt dyrt där..

Jag har gjort det och det funkar kanon. Det finns nämligen bara ett moderkort. 6000:- kostar en CPU som reservdel. Glöm inte att köpa metallkåpan som styr luften.
installation tar ca 3 minuter. Du behöver även 4 st skruvar för att skruva fast CPUn i moderkortet och utan dom skruvarna bootade inte min xserve antagligen pga. att jorden går via skruvarna. Sen är det bara att trycka på en resetknapp på moderkortet brevid CPUerna och du är klar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-17 15:58

Intressant... men 6000:-? Kan knappast ha varit värt det?

Mjau, det var billigare än att köpa en ny server och vi hade lite panik, CPU'n stod på 100% mest hela tiden. Det var precis när leopard var nytt och vi ville verkligen inte köpa en ny server och få en buggig leopard på köpet som säkert skulle generera 10 timmar konsulttid extra.

Har för mig man fick med både 10.4 och 10.5 på nya servrar just när 10.5 var nytt..

1
Bevaka tråden