Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha Ex7, ändra aftertouch?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jepp, jag har kollat i manualen. I registret finns varken ordet "aftertouch" eller "pressure" med. Inte ens "chanal pressure". Hur sjutton ändrar jag känsligheten? När min Ex7:a är kopplad till mina andra saker är aftertouchen hyperkänslig. Jag kan inte spela då. Jag vill ställa ned känsligheten till lite mer normala nivåer.

Ärligt talat så tror jag inte att du kommer få detta problem med din Ex5R. Problemet är ju att Ex7:ans klaver är överkänsligt för aftettouch. Skall kolla länkarna.

Hehe, nej det är klart svårare utan klaviatur Hoppas det hjälper

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-10-28 13:27

På sidan 30 i manualen står följande:

"Aftertouch (EX5/EX7)
Keyboard aftertouch allows you to control any controller parameter by the pressure you apply to a
key after it is initially pressed. This is perhaps the most “intimate” type of keyboard expression
control. Like most of the EX controllers, keyboard aftertouch can be assigned to the full range of
available parameters."

Jag vill minnas att man ställde AT nivån "på plats" i varje meny.

...sidan 271 nämner något om "Master Keyboard/TG setting"...
Det kanske kan vara något?

Senast redigerat 2007-10-28 13:38
Ursprungligen av Zwopper:

På sidan 30 i manualen står följande:

"Aftertouch (EX5/EX7)
Keyboard aftertouch allows you to control any controller parameter by the pressure you apply to a
key after it is initially pressed. This is perhaps the most “intimate” type of keyboard expression
control. Like most of the EX controllers, keyboard aftertouch can be assigned to the full range of
available parameters."

Jag vill minnas att man ställde AT nivån "på plats" i varje meny.

...sidan 271 nämner något om "Master Keyboard/TG setting"...
Det kanske kan vara något?

Det blir mer och mer skunt. Sidan 271 is da shit. Man kunde ställa den i ett läga för master keyboard och då blev eftertrycket ganska normalt. Men av någon anledning så fuckar den upp vissa ljud på min Novation Nova. Fast det gör den i sound module-läge också. Vissa ljud får en slags pitchenvelope som är otroligt oönskad. Dock... i menyn som sidan 272 hänvisar till finns det inga inställningar för eftertryck, bara anslagskänsla. Men det spelar ingen roll hur jag ställer in den, det blir ingen skillnad. Inte ens om jag sätter den till "fixed". Det blir ändå anslagskänsligt.

Det är sådana här saker som får mig att på allvar sälja skiten och köpa mer Märklin-grejer istället.

Taskigt värre. Önskar jag kunde vara mer behjälplig. Den har allt en del bebisproblem. Är det en gammal ROM?

1
Bevaka tråden