Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programsymboler dolda "för alltid"?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-28 16:46

Nu har jag trasslat till det. Jag har installerat några (ja, rätt så många faktiskt) ”alldeles nödvändiga” program på min iPhone 1.1.1.

Sketches, Lights, SendPhoto, SendMusic , Service, snabblänk till kontakter, program för chatt mm.

Och så Summerboard för att kunna scrolla huvudfönstret och kunna se alla programsymboler.

Lite irriterad var jag över att inte kunna placera symbolerna som jag ville ha dom. Program som Installeraren, Service mm ville jag ha i fönstret ”till höger” och chattprogram och Kontakter ville jag ha i hemfönstret.

Så jag sökte och fann ett program för det med, Customize.

Nu skulle här placeras.

Jag placerade programmen i den ordning jag ville ha dem, sparade och startade om. Ingen förändring. Testade flera gånger. Och nu kommer det hemska, och gissa om jag skäms för att berätta hur tokigt jag gjorde. :">

På Customize fanns plats för ”dolda program” och där la jag alla program förutom de tre som det fanns utrymme för i huvudfönstret. Hur tänkte jag egentligen, hur kunde jag göra nåt så dumt!!!
(Jag förstår hur ni tänker nu -Vilken jä... idiot, hon borde inte få ha nån telefon)

Ja, och nu kan jag alltså inte scrolla till höger längre så jag kan inte komma åt de program som ligger där.

(Sen är det faktiskt inte ens min egna telefon heller, jag har den bara till låns då min egen är på iPhoneuppdatering i Umeå.)

Det är inte så kul just nu. Finns det nåt att göra tror ni?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-28 20:32
Ursprungligen av Eva:

(Jag förstår hur ni tänker nu -Vilken jä... idiot, hon borde inte få ha nån telefon)

Absolut INTE, jag har gjort många dumma saker med min iPhone, alla gör vi saker som vi senare får ångra.

Har du testat att avinstallera Customize?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-28 20:43
Ursprungligen av Jetwash:

Har du testat att avinstallera Customize?

Ja,där har vi problemet-installer är dolt så jag kan inte komma åt att installera eller avinstallera

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-28 21:07

Kan du inte lägga in en ny installer?
Kan det räcka med att döpa om Installer i "Info.plist" i Installer/Show Package Contents
för att den ska tro det är ett annat program?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-28 21:11

Ah jag förstår, jag vet att du inte kommer att gilla detta, men det du måste göra är att starta terminalen i OS X och sedan SSH:a till din iPhone:

Ta reda på IP:t till din iPhone.

Öppna terminalen.

ssh root@ip.till.din.iphone (exempelvis: ssh [email protected])

Sen skriver du:
cd /Applications (enter)
./Installer.app/Installer (enter)

nu skall installer.app startas på din iPhone.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-28 21:20
Ursprungligen av Jetwash:

Ah jag förstår, jag vet att du inte kommer att gilla detta, men det du måste göra är att starta terminalen i OS X och........

Å, hjälp! Det verkar vara överkurs för mig men jag ska försöka i morgon

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-28 21:23
Ursprungligen av Eva:

Å, hjälp! Det verkar vara överkurs för mig men jag ska försöka i morgon

Det ser krångligare ut än vad det är, du kommer garanterat att lyckas!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-29 19:35
Ursprungligen av Jetwash:

Öppna terminalen.

ssh root@ip.till.din.iphone (exempelvis: ssh [email protected])

Sen skriver du:
cd /Applications (enter)
./Installer.app/Installer (enter)

nu skall installer.app startas på din iPhone.

Det funkade! Nu har jag varit i terminalen för första gången i mitt liv (lite läskigt var det) och det funkade som du sa. Otroligt! Installer öppnades och jag kunde avinstallera alla "alldeles nödvändiga" program. Nu skulle det finnas "lediga platser" i huvudfönstret.

Sen installerade jag Customize igen för jag tänkte att programsymbolen nu skulle lägga sig på "ledig plats" i huvudfönstret. Jag behöver ju det programmet för att därifrån kunna ta fram Installer från dolda program igen. Typ. Om nån förstår hur jag menar, jag förstår det knappt själv.

Så startade jag om min telefon. Tyvärr är både Installer och Customize fortfarande dolda. Nu vet jag ju att Installer finns på min telefon och går att använda men hur ska jag kunna se det igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 21:32
Ursprungligen av Eva:

Nu har jag trasslat till det. Jag har installerat några (ja, rätt så många faktiskt) ”alldeles nödvändiga” program på min iPhone 1.1.1.

Sketches, Lights, SendPhoto, SendMusic , Service, snabblänk till kontakter, program för chatt mm.

Och så Summerboard för att kunna scrolla huvudfönstret och kunna se alla programsymboler.

Lite irriterad var jag över att inte kunna placera symbolerna som jag ville ha dom. Program som Installeraren, Service mm ville jag ha i fönstret ”till höger” och chattprogram och Kontakter ville jag ha i hemfönstret.

Så jag sökte och fann ett program för det med, Customize.

Nu skulle här placeras.

Jag placerade programmen i den ordning jag ville ha dem, sparade och startade om. Ingen förändring. Testade flera gånger. Och nu kommer det hemska, och gissa om jag skäms för att berätta hur tokigt jag gjorde. :">

På Customize fanns plats för ”dolda program” och där la jag alla program förutom de tre som det fanns utrymme för i huvudfönstret. Hur tänkte jag egentligen, hur kunde jag göra nåt så dumt!!!
(Jag förstår hur ni tänker nu -Vilken jä... idiot, hon borde inte få ha nån telefon)

Ja, och nu kan jag alltså inte scrolla till höger längre så jag kan inte komma åt de program som ligger där.

(Sen är det faktiskt inte ens min egna telefon heller, jag har den bara till låns då min egen är på iPhoneuppdatering i Umeå.)

Det är inte så kul just nu. Finns det nåt att göra tror ni?

Precis vad jag gjorde idag tröttnade och restorade sen var det ju "BARA!" att göra om allting!Jag och Customize är inte vänner iaf.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-29 06:50
Ursprungligen av Laroche:

Precis vad jag gjorde idag tröttnade och restorade sen var det ju "BARA!" att göra om allting!Jag och Customize är inte vänner iaf.

Nej, vi tycker nog lika där - jag är inte heller är så förtjust i Customize.

(även om jag nog misstänker att felet mer ligger hos mig än hos programmet)

  • Medlem
  • 2007-10-29 17:15

Vad menar du när du säger att din iPhone är på iPhoneuppdatering i umeå?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-29 17:28
Ursprungligen av armie:

Vad menar du när du säger att din iPhone är på iPhoneuppdatering i umeå?

Adrian B (administratör här på 99mac) som bor i Umeå har varit vänlig nog att ta emot min iPhone för uppdatering. Han kan naturligtvis inte garantera något men jag litar då mer på Adrian än vad jag gör på mig själv

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-29 20:19

Alltså, jag måste ju få berätta! Jag är en riktig hacker!
Jag tänkte att jag kanske kunde starta Customize på samma sätt som Installer.
(tänk att jag vågade prova)

Så jag skrev in:
cd /Applications (enter)
./Customize.app/Customize (enter)

Och det funkade. Så kunde jag fixa till de dolda programmen och nu är allt bra igen.

Det första jag gjorde var att avinstallera Customize. Tror inte jag vill ha det programmet mer

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-29 21:02

Vad bra att det löste sig! Du får lägga till "terminalhackare" till ditt CV!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 12:29

Hej på er!

Lyckades med misstaget att använda Customize och sedan gömma alla användbara ikoner (Installer, Inställningar och Customize). Nu kan jag inte komma åt dessa program eftersom de inte synns i telefonen.

Jag har försökt med de tips och trix som nämns ovan i tråden, men inget händer.

Jag har skrivit arp -a, och fått fram ip-adressen till iphonen genom terminalen. Är detta rätt ip adress: iPhone.lan (192.168.x.xx)?

Vet någon hur jag skall gå tillväga för att få tillbaks programmen? HJÄLP!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-22 15:18

Min IP-adress ser ut så här: 10.0.1.xxx
och hittas under Inställningar - Allmänt - Nätverk - WiFi - "mitt nätverk" - DHCP
Om nu det kan vara till nån hjälp:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 16:10

Kan det vara så att jag inte har "rätt" IP-adress eftersom min heter: 192.168.x.xx, och Evas är något i stil med: 10.0.1.xxx?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-22 17:15

Du kan nog ha rätt IP-adress ändå, de verkar kunna se olika ut. Jag ser t ex att Jetwash adress är uppdelad på annat sätt än min. Enligt hans/hennes inlägg ovan:
"Jetwash skrev:
Öppna terminalen.

ssh root@ip.till.din.iphone (exempelvis: ssh [email protected])"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 17:47

Hur ska man göra för att stänga av/avinstallera Customize i iPhone.

Kan man skriva något i terminalen för att stänga av Customize.

För en vild gissning är att man kanske kan se de övriga ikonerna om man stänger av programmet.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-22 18:08
Ursprungligen av nirc:

Hur ska man göra för att stänga av/avinstallera Customize i iPhone.

Jag tror inte att du bör ta bort Customize. Du behöver det nog för att ställa allt tillrätta. Du måste ju ställa in så att t ex Installer och Inställningar blir synliga igen.

SEN kan du slänga det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 09:19

Tack alla för visat intresse.

Jag har försökt med tidigare tips, men utan resultat.

Så här såg det ut i terminalen:

Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:~ Axel$ ssh root@192.168.x.xx
cd /Applications
./Installer.app/Installer
cd /Applications
./Customize.app/Customize
ssh: connect to host 192.168.x.xx port 22: Operation timed out
Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:~ Axel$ cd /Applications
Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:Applications Axel$ ./Installer.app/Installer
-bash: ./Installer.app/Installer: No such file or directory
Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:Applications Axel$ cd /Applications
Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:Applications Axel$ ./Customize.app/Customize
-bash: ./Customize.app/Customize: No such file or directory

Detta kan också bli resultatet:

Unknown-00-19-e3-08-xx-xx:Applications Axel$ ssh root@192.168.x.xx
ssh: connect to host 192.168.x.xx port 22: Connection refused

Är det någon som förstår sig på detta och kan komma med något tips om vad jag bör göra.

Senast redigerat 2007-11-23 09:32
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 01:04
Ursprungligen av nirc:

ssh: connect to host 192.168.x.xx port 22: Operation timed out

Det kan väl inte vara så att du stängt av SSH med services? I så fall klämmer brevlådan åt om skägget

Jag kör själv windows och använder mig utav WinScp.
När du har connectat din iphone, kan man genom WinScp öppna terminalen
och skriva in bara

cd /Applications (enter)
./Customize.app/Customize (enter)

Jag har dock problemet att stänga av Customize på iPhonen, jag är tvungen att reboota den! Men efter fungerar den fin fint!

Ursprungligen av rhesus:

Det kan väl inte vara så att du stängt av SSH med services? I så fall klämmer brevlådan åt om skägget

detta är preciiiiis vad jag har lyckats med... installerade swirlymms och efter det tyckte alla dolda ikoner att dom skulle visa sig igen. jag hoppade snabbt in i customize och dolde allt nedanför standard-ikonerna... dock så gick det lite väl snabbt så xlaunch blev dolt av bara farten ssh är avslaget... finns det något annat sätt än ssh att komma åt terminalen? hittade bara den här tråden om problemet... kanske går att redigera någon fil om jag lyckas komma åt dom? kan ju browsa och dra hem filerna med ibrickr så vitt jag förstått.

Senast redigerat 2008-01-30 19:33

Böhever verkligen hjälp. Är i samma sits som nirc, har gömt installer, cusomize och inställningar.
Det jag behöver hjälp med är hur man kommer in i terminalen, har verkligen 0 koll på vad det ens är ;D

S***N! hittade en annan tråd där någon rekommenderade att redigera en fil som heter m68ap , sagt och gjort, ser inga ikoner alls och istället för täckningspinnarna står det iPod... suck. är väl bara att göra backup, blåsa om och hacka?

Ursprungligen av danbrynefall:

S***N! hittade en annan tråd där någon rekommenderade att redigera en fil som heter m68ap , sagt och gjort, ser inga ikoner alls och istället för täckningspinnarna står det iPod... suck. är väl bara att göra backup, blåsa om och hacka?

phew, nu är det löst, var lite svettigt där ett tag. letade rätt på en helt orörd m68ap.plist och ersatte den "skadade" med iphonebrowser. nästa gång får jag nog ta det säkra före det osäkra och göra backup på såna filer innan jag pillar i dom.

1
Bevaka tråden