Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som musikdator? Vad ska jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej! Jag planerar att köpa en MacBook. Jag spelar in musik hemma och vill att den ska ha prestanda för att klara av det utan problem (Jag har mest använt mig av Cubase och Reason). Vad bör jag tänka på när jag köper? Ska jag köpa "mellan"-varianten? Bör jag köpa till mer minne och i så fall hur mycket? Jag har mikrofon och förförstärkare sen tidigare, men har haft ett intert ljudkort så det kan jag ju inte använda. Vore tacksam för lite råd!

Mvh,
David

allt hänger på dina krav.
Jag har den nuvarande ingångs-modellen (2ghz, 1gb ram) o garageband rockar hårt på den setuppen.

Det jag ser som issues är att hårdisken kan eventuellt vara lite slö, men hårdvarumässigt grejjar datorn iaf min hemma-produktion (ett inspelnings-spår med effekter, playback med cirka 2-15 mjukvaru/riktiga instrument-spår och hittils har den inte hickat en enda gång.

Jag har heller inte upplevt nåt lagg eller delay och ljud-ingången ger finfin kvallité när jag spelar in gitarr så den duger för mig

Minne och en snabb hårddisk är en bra idé för att få bra prestanda på Macbooken.
Sen finns det ytterligare genom att skaffa en extern disk att lägga projekt på om du tänker spela in live. Säg att du köper en 7200rpm-disk och sätter i datorn så kan du stoppa originaldisken i ett extern chassi och använda den att spela in på.*

Om du inte tycker att ljudingången duger skulle jag rekommendera att du satsar på ett ljudkort med Firewire, då det inte belastar processorn på samma sätt som ett usb-dito, vilket kan ge dig några spår eller pluggar extra innan datorn kroknar. Det finns bra kort för ganska överkomliga priser idag, exempelvis Echos Audiofire, och så har ju Apogee släppt Duet som är aningen dyrare, men gruvligt trevligt - och med Apogeemått ganska billigt.

* Varför inte ha den snabbare disken i chassit för att spela in på? Jo, Macbook har bara Firewire 400 och det är tyvärr inte snabbt nog för att du ska kunna utnyttja hastigheten i en 7200rpm-disk. Sitter den internt går det snabbare att läsa in system, program och mjukvaruinstrument. Rena audiospår kräver dock inte så mycket bandbredd så Firewire räcker oftast mer än väl - om du inte tänkt spela in exempelvis en symfoniorkester och lägga alla instrument på var sitt spår, men i så fall skulle jag rekommendera något annat än en Macbook.

Okej, tack så mycket för era svar! Nu har jag mer att gå på. Som gammal PC-användare vet jag inte så mycket om Mac, så era svar hjälper mig mycket. Tack!

Kör på Macbook (2,16 Ghz + 1 Ghz ram), Logic Express 8 och ett ljudkort med Firewire. Har än så länge hunnit köra med max 10 kanaler audio + en del effekter. Inget hickande eller gnäll.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-26 23:42

en fråga angående fwljudkort och fw-hårddisk till en macbook.

eftersom den endast har 1 fw ingång, måste man då köra en kedja eller hur löser ni det?
måste snart uppgradera min dator och känner inte för att skaffa en pro nämligen.

Kedja eller hubb funkar rätt okej. Enstaka ljudkanaler kräver inte så vansinnigt mycket så 400Mbit (ca 40MB/s) räcker långt. Den stora vinsten mot USB-ljudkort är just att processorn inte belastas lika mycket så du får mer kraft över till pluggar och mjukvaruinstrument.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 00:07

Du kan köpa vilken macbookmodell du vill och återigen - du behöver inget ljudkort - macarnas ljudkort är helt klart i paritet med externa ljudkort i en prisklass upp till ca 4-5000 kronor. Till mjukvarusyntar och så vidare funkar Apples interna ljudkort hur bra som helst. Externa ljudkort behövs bara om man vill spela in en bättre miksignal. Till och med interna mikingången duger ypperligt till demoinspelningar av sång. Det här är den största fördelen Apple-datorer och OS X har jämfört med PC-datorer för musikbruk - PC-interna ljudkort funkar inte alls lika bra till sånt här - även om man kan komma ganska långt om man lägger till gratisprogrammet Asio4all och kör de drivarna.

Med interna ljudkortet på en Mac ihop med Reason får man en latency på typ 2 ms.

Ursprungligen av PF:

Du kan köpa vilken macbookmodell du vill och återigen - du behöver inget ljudkort - macarnas ljudkort är helt klart i paritet med externa ljudkort i en prisklass upp till ca 4-5000 kronor. Till mjukvarusyntar och så vidare funkar Apples interna ljudkort hur bra som helst. Externa ljudkort behövs bara om man vill spela in en bättre miksignal. Till och med interna mikingången duger ypperligt till demoinspelningar av sång.

Vad menar du med "bättre miksignal"?

Jag spelar in med Garageband, via en mixer till line in på en PBG4, och använder Studio Projects B1 som sångmik. Jag tycker det låter bra, men en kille som lyssnat (och som är mer musiker än jag) påstår att det fattas topp i diskanten. Jag har testat med två andra mikar (en JJLabs och en PML, båda är kondensatormikar) och hör just ingen skillnad.

Frågan är var systemet brister, Macens ljudingång eller mixern. Mixern är så vitt jag vet rätt bra, bättre än den andra jag har i alla fall. Vad borde jag prova?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 00:17

(Tillägg: även OS 7 på PowerPC-macar, OS 8 och OS 9 hade så här bra ljud - och när man kör sin MacBook i Bootcamp-läge med Windows så blir den lika dålig som PCs, ljudets kapacitet har alltså även med MacOS att göra. Operativsystemen har sedan många många år varit utvecklade med fokus på media; exempelvis film- och musikredigering.)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-27 00:39

pf: men nu är det så att jag INTE vill spela in i
enbart stereo utan köra flera kanaler på samma gång!
[typ 8="8" kanaler]

jag frågade inte om det interna ljudkortet för jag
är mycket väl medveten om att det är bra.
använder det på min nuvarande mac...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 01:20

I det fallet så är det upp till tillverkaren om man kopplar FW-ljudkortet före eller efter hårddisken, kolla deras FAQer på respektive sajt. USB2-hårddisk är ofta snabbare än FW400-hårddisk, så det är ju en bra lösning annars. Jag svarade väl mest på snack om ljudkort och Mac rent allmänt typ, no offence lixom.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-27 11:24
Ursprungligen av PF:

I det fallet så är det upp till tillverkaren om man kopplar FW-ljudkortet före eller efter hårddisken, kolla deras FAQer på respektive sajt. USB2-hårddisk är ofta snabbare än FW400-hårddisk, så det är ju en bra lösning annars.

tack för ett bra svar

Hej. Jag kör Logic i min 2x2.0 Macbook med 2 gb minne och ett Focusrite saffire interface och det suger åsneröv!! Hur segt som helt och hänger sej stup i kvarten.
Igår fick jag core overload när jag hade 1 audioinstrument(addictive drums) med en eq och kompressor,5 audiokanaler med vardera ca 2 pluggar (div förstärkarsim,kompressor,eq etc) och sen hade jag lagt en peaklimiter på left right.....hur fan är det möjligt?
I min trötta g4 2x1.25 kan jag köra hur mycket som helst utan att den krakelerar...ska det vara såhär? Är macbook'en bara ett instrument för amatörer som vill köra 3 loopar i garageband?
Jag blir galen.....
Någon som vet vad datorhelvetet har för problem?
Jag fick för mej att datorn fick det generellt jävligt mycket trögare efter förra automatiska uppdateringen , som jag inte lyckades stoppa, som jag dessvärre inte vet vad den innehöll....

Sen det faktum att skärmen flimrar och att chassit är skadat där man har högerhanden är väl föga förvånande....så är det ju för alla mina polare som har likadana...
Apple....on top of the world...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-29 07:43
Ursprungligen av figgebass:

Hej. Jag kör Logic i min 2x2.0 Macbook med 2 gb minne och ett Focusrite saffire interface och det suger åsneröv!! Hur segt som helt och hänger sej stup i kvarten.
Igår fick jag core overload när jag hade 1 audioinstrument(addictive drums) med en eq och kompressor,5 audiokanaler med vardera ca 2 pluggar (div förstärkarsim,kompressor,eq etc) och sen hade jag lagt en peaklimiter på left right.....hur fan är det möjligt?
I min trötta g4 2x1.25 kan jag köra hur mycket som helst utan att den krakelerar...ska det vara såhär? Är macbook'en bara ett instrument för amatörer som vill köra 3 loopar i garageband?
Jag blir galen.....
Någon som vet vad datorhelvetet har för problem?
Jag fick för mej att datorn fick det generellt jävligt mycket trögare efter förra automatiska uppdateringen , som jag inte lyckades stoppa, som jag dessvärre inte vet vad den innehöll....

Sen det faktum att skärmen flimrar och att chassit är skadat där man har högerhanden är väl föga förvånande....så är det ju för alla mina polare som har likadana...
Apple....on top of the world...

Utan att veta varför du har de problemen så kan jag också konstatera att sådär ska det inte vara. Förmodligen har du själv ställt till det på något vis, antingen genom att ha fel drivrutiner eller märkliga inställningar i Logic.

Hos mig rullar det på tokbra och jag har för övrigt inga sprickor i chassit eller flimrande skärmar heller. Iofs har jag 2.16 Ghz-processorn, men jag kan inte tänka mig att det är så stor skillnad.

Ursprungligen av figgebass:

Hej. Jag kör Logic i min 2x2.0 Macbook med 2 gb minne och ett Focusrite saffire interface och det suger åsneröv!! Hur segt som helt och hänger sej stup i kvarten.
Igår fick jag core overload när jag hade 1 audioinstrument(addictive drums) med en eq och kompressor,5 audiokanaler med vardera ca 2 pluggar (div förstärkarsim,kompressor,eq etc) och sen hade jag lagt en peaklimiter på left right.....hur fan är det möjligt?
I min trötta g4 2x1.25 kan jag köra hur mycket som helst utan att den krakelerar...ska det vara såhär? Är macbook'en bara ett instrument för amatörer som vill köra 3 loopar i garageband?
Jag blir galen.....

Jag körde min 1.83 core 2 duo 1.5GRAM macbook med logic 8 + maudio FW1814
41 audio kanaler en ezdrummer kanal en del kompressorer o EQ sen 3st sendar med reverb o delay allt det på intärna HD på 128mb samples
o det funka utan någe problem flyter på hur bra som hälst

Figge, kolla så att du inte har en massa PPC-program, eller än värre drivrutiner till ljudkortet som inte är anpassade för intel, då det kan suga musten ur datorn. Du kan använda programmet aktivitetskontroll för att se om du har några program som inte är intellanpassade igång.

När det gäller sprickorna i chassit ska du lämna in datorn så snart som möjligt. Det är ett känt tillverkningsfel som omfattas av utökad garanti. Söker du på 99.se så hittar du mer information om det.

Jag hajar att det ska vara som ni beskriver enär denna just nu beter sej enormt mycket sämre än min ibook 800mhz gjorde.....vaffan ska jag göra? Göra en total återställning?? Jag har ju ingen lust med det eftersom jag har så mycket annat i datorn som jag vill behålla etc...Någon som vet vad dom gör med en macbook som har både flimrande skärm och sprucket chassi? Byter dom ut den månne?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-29 16:16
Ursprungligen av figgebass:

Jag har ju ingen lust med det eftersom jag har så mycket annat i datorn som jag vill behålla etc...

hört talas om backup?

Ursprungligen av leere:

hört talas om backup?

Jag har också hört talas om "annat att göra än att restora 123456 program som jag installerat under det sista knappa året"...;-)

Jag börjar ana var problemet ligger...nu har jag spelat upp samma låt som häromdagen jävlades med mej fast utan att använda mitt interface...under gång har jag nu låtit lägga upp 10 st spacedesigners ,en guitar amp 2,en compressor,en pitch shifter och det rullar så fint så....kan det möjligen vara focusrites sköna saffire som inte riktigt gillar logic kanske? Hmmmm...någon annan som kör saffire?
Hur kollar jag med aktivitetskontroll(?) om jag har några icke-intel-anpassade program igång?

Mvh

Figge

figge: I finder kan du trycka på shift-äpple-u. Där hittar du Activity Monitor.. eller motsvarande om du kör andra språk. Längst till höger i processlistan står det vilken processorarkitektur processen är kompilerad för.

En sak till du kan testa är att köra något program som kan hjälpa dig med att städa systemet.. t ex Onyx som du kan hitta på www.versiontracker.com.

Kollade i activity monitor och det var bara intelprogram....dessvärre....men igår spelade jag in igen med mer eller mindre samma setup och det funkade prickfritt....Lastade på ,bara för att prova ,10 space designer på leaden och 5 till på masterbussen och det funkade hur bra somn helst....kan det vara min hårddisk som jävlas månne? Kör med ngn trött lacie usb disk...jag fick 2 disc too slow precis när jag startade efter att ha stått stilla i en kvart ...eller om det bara tar och FUNKAR.....

  • Medlem
  • 2007-10-30 10:52

Hur många spår kör du från USB-disken?

Du är medveten om att processorn måste jobba när du laddar från USB? Hade du kört FW-disk så hade inte processorn belastats.

Visste jag inte , nej men om det är så så ska jag hastigt byta till en fw.
Nu var det ju iofs bara 5 spår jag körde härom kvällen och det lär_den_ju_palla....
Nu hörde jag iofs precis att den trötte fan klackade till och slutade spinna...hmm...
Jag har fått för mej att det är problematiskt att köra fw interface och hårddisk på samma utgång...har jag fel? Det finns inte fw-hubs va?(Sorry for being a korkskalle....Jag är en jävel på musik men en sopa på datorer!!)

Har för mig att det inte rekommenderas, precis. Men det verkar vara från fall till fall, jag testade ett rätt tungt projekt på min macbook och la det på en extern fw disk, chainad med ljudkortet och det gick finfint.

Snacka om moment 22...får väl stoppa i en 250gigs 7200 varvare internt...men då får man väl en batteritid på 10 minuter,...

Du verkar vara en munter typ.

Ursprungligen av kottenkotten:

Du verkar vara en munter typ.

Haha...ja inte sant?
Jag blir mest förbannad när mina arbetsredskap e kassa.
Jag blir lika irriterad om en gitarr stämmer ur sej men då kan jag göra något åt det för tt det är något jag förstår....när min dator plötsligt påstår att den har för tung arbetsbörda när den spelar upp ett par audiospår så ruttnar jag ett gäng eftersom jag inte vet vad jag ska göra....det finns inget stall att justera eller sträng att byta.....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 13:26

Du kan ju börja med att kolla inställningarna för energisparande. Där kan du ställa in så att hårddiskar inte går ner i vila efter en viss tid.

Bevaka tråden