Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö funkar inte i iWebb

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ÅÄÖ i iweb

Hjälp! Jag har uppdaterat min iweb och nu har jag tappat bort alla ÅÄÖ på de sidor jag jobbar med. Allt ser bra ut ända till jag via ftp lägger över det på servern. Kör via TeknikMejeriet och har bett dem om hjälp, men det fungerar inte ändå.
Så här svarar de:
Vi har nu satt UTF-8-encoding på dessa 3 ftp-konton. För att se skillnaden bör ni tömma cachen på er webbläsare och ladda om sidan.

Vad vi kan se är det fortfarande problem med å ä ö-tecken, men nu ska inte webbservern vara orsaken till problemet. Vi har kontrollerat genom att testa att lägga upp en fungerande utf-8-genererad html-sida temporärt på en av dessa ftp-konton och denna visades korrekt. Därför bör ni felsöka i ert webbpubliceringsprogram eller ftp-program.

Är det någon som har en glimrande idé om hur detta skall gå till? OBS! En av anledningarna till att jag använder iwebb är att jag INTE vill skriva koder!

Lite knepigt. Kan man få en url så att det går att se hur det tar sig ut. Det kanske kan underlätta felsökningen.
//tm

Härligt att se att fler har samma problem som jag med den olycksaliga kombinationen iWeb och Bredbandsbolaget! Det enda svar jag fick från supporten var att felet INTE var deras utan att jag behövde prata med en expert på HTML (eller som i detta fall läsa forumen på 99mac..;-))
Själv gjorde jag så att jag öppnade sidorna med BBedit när de låg på BBB:s server och ändrade till å,ä,ö där de skulle vara. (iWebs specialtecken fanns där från början) Sedan funkade det. Fast det verkar som att det är enklare att använda "&aring" och alla de andra tecknen.
Fast man får väl se det som så att man helt plötsligt har lärt sig lite HTML trots att målet med iWeb var att man inte skulle behöva just det.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 13:49

Liknande strul med iPhoto

När jag gör webbfotoalbum med iPhoto får jag liknande och som det verkar slumpvisa problem. Vissa sidor kan visa å, ä och ö rätt av (jag behöver inte ändra till ä och liknande), medan andra kräver omskrivning. På ett fotoalbum blir det jäkligt många sidor att skriva om...

Och jag hittar inga teckeninställningar alls i iPhoto.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 16:04

Det finns ingen lösning på BBB - iWeb problemet än?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 16:12
Ursprungligen av seia:

Det finns ingen lösning på BBB - iWeb problemet än?

Kan man inte ladda upp .htaccess-filer (där skriver man vilken teckenkodning som ska användas) på BBB?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 16:15

Gör man det får man "Internal Server Error" eller nått...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 16:17

Ok.

Då vet jag inte riktigt. Man får nog ändra för hand. Har någon skickat en rapport till Apple om detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 16:29

Jo precis, man kan ju ändra bokstav för bokstav, men det innebär för mycket mertid...

Egentligen är ju inte detta Apples problem. De har gjort en universalprodukt som ska fungera i hela världen genom att använda UTF-8. Sen att BBB och Telia sitter med gamla skit textkodningar är ju inte deras problem :/. Dock hade det varit fint om man kunde ändra kodning i programmet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 16:33

Eller att åäö skrevs med entities (dvs. &aring osv) direkt av iWeb.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-17 16:34

Hehe, sant

Det märkliga är ju att vissa av sidorna faktiskt fungerar...
http://hem.bredband.net/b533497/hello/blogg/

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2007-05-11 14:27

En del funkar, en del inte

Mycket konstigt. En del av mina sidor får problem med å, ä och ö, andra inte. Jag har skapat alla i iweb, och de ligger i samma mapp. Enda skillnaden är att jag för de som funkar skapade en textruta från scratch, i de som inte funkar bytte jag bara ut texten i befintliga textrutor. Jag har netatonce som leverantör, och använder Cyberduck för ftp.

www.stenshill.se är ett bra exempel på mina problem!

Hej!

I början av ditt dokument finns följande tag: <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>. Frågetecknen verkar lite skumma. Tar jag bort dem försvinner frågetecknen på sidan. Det blir då andra kryptiska tecken, men de blir i alla fall unika för å, ä respektive ö. Vet ionte varför frågetecknen är där, men det verkar skumt.

Dessutom avslutas metatagarna med /> Skumt det också.

Vet inte om det här är till någon hjälp. Du ville ju inte hacka kod. De är så långt jag kommer i kväll.

Lycka till
//tm

toastmaster: <?xml-taggen ska vara där och meta-taggarna ska vara självstängande i och med att det är xhtml. Det du talar om är gamla html 4, som är ett format iWeb inte genererar. Det som händer när man gör xml-deklarationen korrupt är att webbläsaren tvingas in i quirks mode och chansar sig fram till hur sidan ska renderas, och det är en icke-lösning.

Ability: Nu fungerar åäö bara fint, men jag antar att du nyss flyttat över grejerna till .mac-webbhotellet som en tillfällig lösning? Skulle du i så fall kunna länka till en sida som ligger på ditt vanliga webbhotell så kanske det går att se vad som blir fel?

Bevaka tråden