Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nanon får datorn att frysa!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iPod Nano (senaste generationen) 8 GB får macen att frysa.

När jag kopplar nanon till datorn dröjer det runt en minut innan ikonen kommer upp i iTunes. Men direkt efter det fryser datorn helt. Det enda som återstår är att stänga av datorn fysiskt med on/off-knappen.

Detta gäller bara på min gamla PB 15" G4 550 MHz som är drygt 5 år gammal nu. Min andra Powerbook 12" G4 något nyare, funkar det fortfarande bra på.

Problement uppstod nyligen - det har fungerat fint förut. Inga uppdateringar eller liknande har gjorts sedan det fungerade sist.

Någon som känner igen problemet? Vet vad det är som krånglar? Eller helst också har goda idéer på hur jag kan åtgärda detta?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-21 22:35

min data frös oxo och tyvärr är din data paj iallafall mothercard:et det stora chippet och din ipod funkar bra skulle jag tro
det är vad jag tror för vi laga detta problem med min data.
hoppas det fixar sig!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-22 01:11

Min dator låser också upp sig, så jäkla irriterande!
Allt har funkat fint tills jag kopplade in ipod och skulle uppdatera.
Efter uppdateringen 1.0.2 hängde sig iTunes och ibland hela datorn, det är så tills man rycker loss sladden ur nanon. Så fort man kopplar in den är det samma historia. Några idér?
Det är absolut inte datorn som är sönder som snubben ovan säger...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-25 16:28
Ursprungligen av sdh:

Min dator låser också upp sig, så jäkla irriterande!
Allt har funkat fint tills jag kopplade in ipod och skulle uppdatera.
Efter uppdateringen 1.0.2 hängde sig iTunes och ibland hela datorn, det är så tills man rycker loss sladden ur nanon. Så fort man kopplar in den är det samma historia. Några idér?
Det är absolut inte datorn som är sönder som snubben ovan säger...

du har nog rätt men det va det som hände med mig:p

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-25 16:38
Ursprungligen av fedi-93:

du har nog rätt men det va det som hände med mig:p

Ville bara klargöra att hans data inte är paj som du sa till honom så det inte uppstår missförstånd.

Men inget förslag på hur det kan åtgärdas???

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-23 11:32

Har pratat med apple support igår och jag är inte alls nöjd över deras lösning! Enligt dem måste man ominstallera sitt operativsystem för att problemet skall försvinna. Det är ett ganska stort krav på sina kunder med tanke på att det var deras uppdatering som förstörde det för oss.. Provade installera om itunes och diverse småpill men inget hjälpte så det verkar att man faktiskt måste göra som de sa. Funderar på att ringa upp dem igen och be dem om en alternativ lösning för det är löjligt att man skall behöva ominstallera, jag kanske inte har tid med sånt liksom.

ojoj... omistallera operativsystemet... nää, det pallar jag inte!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-25 01:13

Okey, stog inte ut med att inte kunna lyssna på min nya musik i iPoden och gjorde tillslut som Apple support sa och ominstallerade hela systemet. Det funkade inte, fortfarande samma sak! Det är ju bara droppen..

Jösses!
På macworld-forumet fick jag rådet att nedgradera iPoden till näst senaste programversionen. Har inte testat det än dock...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-25 13:49

Ringde Apple support igen och sa att ominstallationen inte funkade och krävde en annan lösning, men fick jag någon? NEJ. De säger att de inte kan hjälpa mig för att min dator har USB 1 och inte USB 2 som är ett krav för iPoden. De använder det som en ursäkt och vägrar att hjälpa mig. Jag påpekade att det bara påverkar överföringstiderna mellan dator och iPod och borde inte göra någon annan skillnad. Då säger de att USB 1 inte ger lika mycket ström till iPoden och menar att allt faller där för mig. Hur som helst är USB 1 fortfarande inte anledningen till att min dator fryser så fort nanon är ikopplad och errormeddelandet "Datorn hittade ipoden men kunde inte identifiera den". Dessutom funkade det fint innan 1.0.2 uppdateringen, plus att min förra nano som också kräver USB 2 funkade som vanligt. Det här är första problemet som jag ringt Apple support med och jag är så missnöjd man kan bli. Snacka om att ge sina kunder fingret.

Aha...! Jag har också USB1 på den datorn det inte fungerar med. Låter som att detta är källan till problemet alltså. Nedgradering är således förmodligen lösningen. Ska man alltså behöva leva med senaste generationens iPod, men en gammal programvara. Surt!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-25 15:49

Han slängde bara ur sig det där med USB 1..
En iPod/dator skall inte bete sig som det gör pga det.

Hmm... nu frös iPoden också!

Den var inte kopplad till datorn. däremot till nike+ kittet. Skulle just springa, när nanon plötsligt frös. Jag visste inte hur jag skulle återställa, så det blev ingen tidtagning på den här löprundan (lika bra det iofs...).

Nu har jag dock återställt med meny+centerknappen i 6 sekunder.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-30 11:46

Jag har löst mitt problem, hittade denna lösning på internet:

1. Downgrade to firmware 1.0.1 by deleting the files iPod_26.1.0.2.ipsw and iPod_26.1.0.2.ipsw.signature (are in the folder iPod software updates somewhere on the harddisk)
2. under Settings in iTunes you have to disable automatic download of updates, then restart iTunes.
3. Enter Disc Mode by holding menu & select for about ten seconds, then pressing play/pause & select for another ten seconds.
4. reconnect your nano to Reset, and when iTunes prompts to update, just don't allow it to look for updates and then reset with fw 1.0.1.

I Disc Mode hängde sig inte datorn och den kunde koppla upp sig. Jag tog restore och efter det hade den 1.0.2 mjukvaran men funkar som vanligt nu. And a big FU to Apple, tackar.

1
Bevaka tråden