Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa fmsynt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 09:51

Finns det egentligen nån ratt-välfylld fm-maskin, vore grymmt ballt med typ nova-desktop-stuk fast med fmsynth...

DX200?

Gillar det maskinella och hårda i fmsynt, men det behövs skruvning och översikt, typ monolådans fmgrejjs är enkla som fan, men ger så mkt klanger, räcker ju med 8rattar för operatorer,volym och feedback på de olika synth-kopplingarna i lådan...

Mest knas med fm??

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 09:54

Du skulle kunna gå DIY!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 10:04

Föresten går det inte att skicka cc från monolåda. Krana nått annat över midi i realtid. Då funkar ju vilken FM burk somhelst.:D

En DX7 som haft individuella rattar för nivå/frekvens/feedback på modulatorerna hade varit oändligt mycket snabbare att programmera. Hm, tänk det i kombination med en stepsequencer med parameterlåsning?

sid.64: Du har en poäng där. Integrera innanmätet från en gammal TX7 eller liknande med en lämplig stegsequencer i en låda? Så får man bara se till att programmera upp rattar med lämplig styrdata till fm-dosan.

Allt det här går ju förstås att göra i Reaktor.......... eller med FM8....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 10:37
Ursprungligen av The Introvert:

Allt det här går ju förstås att göra i Reaktor.......... eller med FM8....

...eller med valfri Nordmodular...Kan låta typ så här.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-30 16:31
Ursprungligen av kroffe:

...eller med valfri Nordmodular...Kan låta typ så här.

men fan nu måste jag ha en nord modular bara för det här...

Ursprungligen av leere:

men fan nu måste jag ha en nord modular bara för det här...

Medhåll ifrån mig!
http://www.99.se/musikprylar-saeljes/226387-nord-modular-g2x.html

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 10:11

Lådan har 4cc på varje midi, samt tror det går att sno från andra kanaler typ..

Kan tx7 styra alla parametrar med midi=? Kanske lådan i kombination med bcr, men tror om det finns nått som är smidigare från början så tycker jag det är bättre, blir mer kul och fokuserat kanske,..

Ursprungligen av enapa:

Kan tx7 styra alla parametrar med midi=? Kanske lådan i kombination med bcr, men tror om det finns nått som är smidigare från början så tycker jag det är bättre, blir mer kul och fokuserat kanske,..

Tror alla Yamahas FM-syntar använder sysex, så då kan det vara lite klurigt med rattlådor.

Jag skulle satsa på en Nord/Micro modular. Lite bisarrt med en kontroller som är mycket större än synten iofs...

Jag har dock inte hört en DX200 men jag tycker DX27?/TX81Z/V50/YS200 är grymt bra. Gillar även min FB01, åtminstone en del ljud är den bra på.

  • Medlem
  • 2007-10-30 10:49

DX200 skulle jag satsa på. Typ DX7 med filter och vanlig Envelope. Plus effekter.

midibox FM med flera opl3-chip verkar kul. så många knobs man vill

dx-200 är OK, men inte mer tycker jag... det hade varit ok om man inte kom åt alla funktioner från lådan, men mjukvaran är så jävla kackig att det inte är kul att använda direkt.

micromod eller nordmod rack är ju också bra förslag

Min SY77: är en jäkligt stor desktop-synt. En sådan hade du gillat, apan.

Kostar ju en del pengar men FM-delen på Nord Lead/Rack 3 är mycket trevlig och lättjobbad. Sen kan man ju mixa FM med VA på ett ganska unikt sätt.

Yamaha DX1 ska vara en kul pryl har jag läst. Hur kul en FM synth nu kan vara

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 16:32

Nörd modularen var ju kul men man blir ju bunden till datorn! Inte direkt snabbjobbad heller. Verkar inte gå att hitta nån vetig cc info på de gamla fm-asen heller...

... så FS1R är mitt förslag typ med nån billig cc controller.. bcr kanske!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 20:27

Min bcr kan väll sysex, kanske är en tx7 som man kan prova...

Annars verkar micromödularen lite skojjs... lite...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 20:30

Hmm.. då köper jag hellre 2st beggade monolådor till och kör i poly-läge på 1 av dom...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 21:13

Här är länkar till olika Yamaha syntar... flera fm klassiker..

http://www.synthman.com/yamaha/

Verkar vara sysex som gäller.... men man ser ju bättre i manualerna vad som kan styras...

Jag är lyckligt lottad då mitt nya knappspel kan köra midimaps. Med full koll på vilket cc vilken port och midi kanal som skickas.... i två lager... kan spara 128 maps... blir en grym controller till vad som helst....

Måste åter igen pusha för "moppen" den kan köras utan hjälm!!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 21:15

vad kostar moppen?

hadde en svart fs1 förut, så det vore helrätt med en fs1!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 21:20

Har du inte en på sälj här på 99:an. Bjud vetja!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 21:29
Citat:

sid.64: Du har en poäng där. Integrera innanmätet från en gammal TX7 eller liknande med en lämplig stegsequencer i en låda? Så får man bara se till att programmera upp rattar med lämplig styrdata till fm-dosan.

Skulle kuna göras som MB projekt. Med bara midi mergern och typ MB-64:an så skulle man väll kunna slänga rattar efter behag på en DX maskin...:p

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-30 21:39

Har faktiskt samma "problem" som du har enapa. Vill också ha något lättjobbat och kul FM. Tyvärr är det mest tweakbara jag hittat som klarar FM bra är Nördmodular... Skulle jättegärna ha något som är mer "dedikerat" och inte så anonymt i interfacet dock.

Däreomt så klarar Waldorf Mikrovågsugnen XT FM-skrik väldigt bra. Du borde ha köpt den innan mig enapa.

  • Medlem
  • 2007-10-30 21:46

Jag säger nog att du ska testa DX200, är ju billig...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-30 21:52

Det är väl en sådan som Makari brukar använda eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 21:26
Ursprungligen av Clase:

Det är väl en sådan som Makari brukar använda eller?

hehe, jo det är det. Den låter bra men editeringen från panelen är det sådär med. Man får mest ratta i blindo och hoppas att man hittar nåt bra. Med datoreditorn så kommer man åt hela alla parametrar och kan se envelopper grafiskt och så där men den verkar man bara kunna köra under XGworks (som följer med visserligen) men det är ändå rätt omständigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-30 21:54

clase: waldorf är ju för mega liksom, vill hellre ha en skev och ful... ska kolla efter dx200ingen... verkar skojjs...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-10-31 19:01
Ursprungligen av enapa:

clase: waldorf är ju för mega liksom, vill hellre ha en skev och ful... ska kolla efter dx200ingen... verkar skojjs...

Nja...den är mest stor, men inte särskilt obefogat stor och inte så djup i menyerna heller faktiskt. En väldigt enkel synt tycker jag.

Nu blev jag faktiskt lite nyfiken på en DX200...får se om jag kanske finner en billigt någon dag. Rätt onödigt iofs då jag har massvis med digitalare nu...men ändå... det är en livstil som jgb sa så fint till mig för någon kväll sedan.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-30 21:57

TX81 verkar vara intressant då den inte bara har sinus! Men inga cc och säkert sämre än "moppen" att programera utan editor.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-10-31 21:33

Alesis Fusion är väl den senaste synten med FM, den låter grym på det mesta!

Bevaka tråden