Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och Linksys?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag ska snart skaffa mig min första Mac (MacBook) och funderar på trådlösa routern Linksys WRT150N. Jag har provat att googla en del men ser mest att det är till PC. Någon här som vet nått mer om Linksys routrar fungerar till Mac? Jag har hållt på en del med trådlöst till PC, är det nån skillnad med trådlöst till Mac?

Med Vänlig Hälsning
Niclas

Jag har en Linksys WRT54GL och en WRT54GS och båda dessa funkar bra med mina Mac:ar.

Den du kikat på är en 802.11n va? Det har jag dessvärre inte så mycket koll på om det funkar. Det vet nog någon annan bättre.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 14:28

Det är i allmänhet ingen skillnad på trådlöst vad gäller PC/Mac, möjligtvis att det är enklare att sätta upp och få att fungera på Mac.

Jag rekommenderar Apples egen Airport Extreme. Bästa routern jag haft. Istället för att sköta routern via ett pissigt webbgränssnitt så sköter du den via ett snyggt och proffsigt utformat program, i vanlig Apple-anda och stil.

Tackar för snabbt svar.
Kör du även med WPA2?
Kanske inte skiljer så mycket mellan PC och Mac idag. 802.11n är ju en standard så vore inte så mycket problem. Dock blir man ju lite fundersam när det inte står nått krav för Mac OS X.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 14:32

Jag kör med WPA2, ja. Apple var förövrigt bland de allra första ute med 802.11g- och 802.11n-routrar.

En "vanlig" router (som konfigureras via ett pissigt webbgränssnitt) vet inte överhuvudtaget om din dator är en Mac, en PC eller något annat, eftersom all kommunikation mellan dem sker över standard-nätverksprotokoll.

Apple produkter i all ära, men ärligt talat så ser jag inte någon anledning att betala 600kr mer för en router med samma funktioner. Då jämför jag Airport Extreme och Linksys routern. Eller har jag helt fel? Vad är det mer för funktioner i Airport Extreme som är värt dom extra hundralapparna?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 14:49

Öh.. nånting säger mig att du borde kunna svaret på den frågan. Varför köpte du Mac istället för en Windows-PC? De har väl också "samma funktioner", eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 15:17

Jogin: Jag måste verkligen ställa en fråga till dig nu, hur definierar du "snyggt och proffsigt utformat program"?
har själv en Airport Extreme och jag saknar MÅNGA funktioner i den som funnits i de flesta andra routrar sen 5år tillbaka... bara en sån sak som att ha dyndns klient i programvaran... nej, proffsigt sätt är det sista jag skulle tillskriva AEBS.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-30 15:26
Ursprungligen av Trineo:

Jogin: Jag måste verkligen ställa en fråga till dig nu, hur definierar du "snyggt och proffsigt utformat program"?
har själv en Airport Extreme och jag saknar MÅNGA funktioner i den som funnits i de flesta andra routrar sen 5år tillbaka... bara en sån sak som att ha dyndns klient i programvaran... nej, proffsigt sätt är det sista jag skulle tillskriva AEBS.

Jag jämför med de vedervärdiga, skitdåliga, superpissiga, undermåliga, genomusla, användarfientliga webbgränssnitt som andra routertillverkare använder sig av.

Dyndns har jag aldrig brytt mig om för sånt använder jag inte. Har man behov av det så får man väl nöja sig med en vanlig router då.

1
Bevaka tråden