Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1:a intrycken av Tele2 mobiltbredband.

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är rätt nyfiken på detta, men lite skeptisk till just hastigheten, dom säger 0,384 Mbit/s, men det kan ju lika vara som med Telias 24Mbit.. Ingen j*vel kommer upp i det

Så, om ni är uppkopplade, känns det stabilt, går det hyffsat snabbt?
Att köpa en låt på iTunes, hur lång tid tar det?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 01:25

Jag har haft det i ca 1 vecka nu och är ganska nöjd. Får en schysst hastighet, kan klistra in ett tp-test:

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2007-10-11 19:14:20
Test avslutad: 2007-10-11 19:16:19

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 58.93 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 61.93 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 95.2 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 356.33 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 381.03 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 93.5 %

Inte alls många nerkopplingar, men jag fick flytta runt modemet lite för att hitta "rätt" ställe.
Summa summarum är jag nöjd, man vet att man inte får 3´s hastighet med Tele2, men om man inte tankar hela dagarna funkar det bra.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-18 03:12

Då har mitt sim-kort blivit aktiverat. Sitter och surfar på jobbet nu :).
Har inte Turbo 3 G utan det blir 0,384 Mbit. kommer upp i 40-47k/sec när jag tankar en fil. är helt ok för min del

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 09:56

Pepsi och Alex:
Stockholm, annan tätort eller landsbyggden?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-18 13:49
Ursprungligen av dala:

Pepsi och Alex:
Stockholm, annan tätort eller landsbyggden?

Nyköping, ca 10 mil söder om Sthlm.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-18 15:19
Ursprungligen av dala:

Pepsi och Alex:
Stockholm, annan tätort eller landsbyggden?

Landsbygd, Värnamo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-18 19:13

Kunde inte hålla mig längre, så jag sprang ner på stan idag och skaffade ett abonnemang. SIM-kortet dock inte aktiverat än. Skulle kunna ta uppemot 24h sa de...

Enligt försäljare på Elgigaten så är det 1Gb/månad som gäller på detta. Men att det inte räknas när man surfar på aftonbladet osv, men om du skulle gå in på någon torrent sida och börja ladda så skulle det ticka på. Hur fungerar det?!

Och på Tele2s hemsida hittar jag ingen info om 1Gb/mån.

Någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-19 21:34

Jag tror inte att det stämmer, av flera anledningar. Jag fick ett ynka papper när jag skaffade mitt abbonemang, där stod det enbart fri surf, ingen finstilt text om några datamängder.
För det andra tror jag att en apparat som håller kolla på vilka sidor man besöker både är inkräktande och alldeles för omständig att driva.

OM det skulle stämma undrar jag varför det är ok att tanka, i detta fall, 1Gb torrents/filer. Vem har bestämt och varför är den gränsen satt?

Nej, det måste vara helt fel.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2007-10-20 03:33
Ursprungligen av jonas.larsson:

Enligt försäljare på Elgigaten så är det 1Gb/månad som gäller på detta. Men att det inte räknas när man surfar på aftonbladet osv, men om du skulle gå in på någon torrent sida och börja ladda så skulle det ticka på. Hur fungerar det?!

Och på Tele2s hemsida hittar jag ingen info om 1Gb/mån.

Någon som vet något om detta?

Tre har begänsning inte tele2. Tele2 har fri surf.

Förmodligen menade han att de kommer strypa förbindelsen om du tankar terabyte varje månad. Det finns inget som heter fri data, någonstans finns ändå en begränsning av vad som är rimligt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-21 09:52
Ursprungligen av Kristofer:

Förmodligen menade han att de kommer strypa förbindelsen om du tankar terabyte varje månad. Det finns inget som heter fri data, någonstans finns ändå en begränsning av vad som är rimligt.

Nåja, med den hastigheten dygnet runt kommer man inte upp i mer än några gig

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-21 15:14

Kan bara rapportera att det tog 31h innan mitt konto blev aktiverat. Här i Gävle hemma hos tjejen är det en otrolig besvikelse vad gäller hastigheten. Det är till och med sämre än ett 56.6k modem! Trist eftersom det var huvudanledningen till att jag skaffade abonnemanget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-21 21:17

Har kanske en märklig fråga...

Men, jag funderar på att skaffa ett Tele2 mobiltbredband. Då jag kör mac på ett annars rätt PC intensivt företag så har jag skaffat Paralells Desktop för att b.la kunna köra VPN för e-mail mm. Det fungerar klockrent med "vanligt" bredband, men hur kommer det fungera med mobiltbredband?

Kommer jag bara kunna använda USB modemet "out of the box" i WinXP via Parallels eller måste jag köra BootCamp? Vill helst slippa partionera disken och installera om XP på den disken. Att köra Parallels är hur smidigt som helst, vill helst behålla det så. Förmodar att WinXP kommer känna USB modemet även via Parallels, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 22:43
Ursprungligen av Ferengi:

Har kanske en märklig fråga...

Men, jag funderar på att skaffa ett Tele2 mobiltbredband. Då jag kör mac på ett annars rätt PC intensivt företag så har jag skaffat Paralells Desktop för att b.la kunna köra VPN för e-mail mm. Det fungerar klockrent med "vanligt" bredband, men hur kommer det fungera med mobiltbredband?

Kommer jag bara kunna använda USB modemet "out of the box" i WinXP via Parallels eller måste jag köra BootCamp? Vill helst slippa partionera disken och installera om XP på den disken. Att köra Parallels är hur smidigt som helst, vill helst behålla det så. Förmodar att WinXP kommer känna USB modemet även via Parallels, eller?

Bäst för dig är att installera bredbandet i OS X, och sedan delas det automatiskt ut till Paralells. På så sätt har du uppkoppling i både OS X o Windows.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-22 06:50
Ursprungligen av fredHo:

Bäst för dig är att installera bredbandet i OS X, och sedan delas det automatiskt ut till Paralells. På så sätt har du uppkoppling i både OS X o Windows.

Du menar "share network"? OK, det funkar även med denna lösning...kanon!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-22 21:30

Till er som har bra uppkoppling: hur gör ni?!

Hur känsligt är det med placeringen av modemet? Handlar det om meter eller centimeter?

Blir dessutom väldigt frustrerad över att datorn fryser fullständigt lite då och då när man är uppkopplad.

Är väldigt nära att ringa upp Tele2 och skälla ut dem och begära pengarna tillbaka.

Senast redigerat 2007-10-22 21:50
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-22 21:35

dala:

För mig handlar det om cm. 30 kanske, men sen bor jag i en betongbunker.
Det du säger om frysning har jag inte varit med om, slutar allt att funka?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-22 21:49
Ursprungligen av Alex Lindquist:

För mig handlar det om cm. 30 kanske, men sen bor jag i en betongbunker.

stön... Jag får väl pröva då och se om jag kan hitta någon fläck där jag har bra mottagning och sedan märka ut med maskertejp eller nåt...

Ursprungligen av Alex Lindquist:

Det du säger om frysning har jag inte varit med om, slutar allt att funka?

Japp. Muspekaren går att röra, men inget annat funkar. Måste "hårdvaruresetta" genom att hålla in power-knappen 10 sekunder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-27 09:27

Uppdatering:

Så, nu har jag skaffat Tele2 bredband. Skaffade det primärt för att kunna läsa mina mail på resor.

Installationen gick smidigt, startade upp datorn i Win-läge, satte i modem med SIM-kort isatt, gjorde en "Disable" på PIN-koden.

Installerade drivrutinerna som medföljde paketet, pluggade in modemet och gjorde de nödvändiga inställingarna enligt manualen som man fick ladda ner ifrån Tele2´s hemsida.

Kopplade upp mig och det fungerade klockrent. Testade att starta VMware och WinXP, fungerade med funktionen "shared network".

Grymt nöjd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 14:00

har även jag skaffat mig tele2s mobila bredband, funkar som en klocka efter det att jag bytte till senare drivrutiner för modemet, de som kommer med är v2.2 senast som jag hittat är v2.7.

Var lite problem med att den inte hittade modemet i början, men som sagt med nya drvarna så är det inga problem alls.

Att modemet sedan ej är operatörslåst gör ju inte saken sämre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 23:23

Var hittar man de senaste drivrutinerna? På Tele2s webbsida?

Ett tips som gjort att jag tycker det går lite bättre är att fälla upp persiennerna(!) eftersom de kan skärma av radiokontakten.

Men det fungerar fortfarande ganska dåligt för mig. Speciellt svarstiden (latency) är väldigt dålig. När jag kör TP-testet från www.bredbandskollen.se så får jag väden kring 500 ms svarstid, nedladdning på 0,02 Mbps och uppladdning på 0,01.

Senast redigerat 2007-10-29 23:38
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-10-30 12:41

Jag tycker det är buggigt. Många nedkopplingar, kass hastighet ibland.
Ska ringa comviq och prata med deras kundtjänst.

Latency på 500 tycker jag låter bra, när jag testat WoW låg jag runt 3000.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 16:25
Ursprungligen av Json_81:

Jag tycker det är buggigt. Många nedkopplingar, kass hastighet ibland. Ska ringa comviq och prata med deras kundtjänst.

Ja, tjänsten är långt ifrån vad Tele2 utger det för att vara. Det krävs en jätteskopa tålamod för att verkligen kunna använda den. 56,6k modem är bättre.

Ursprungligen av Json_81:

Latency på 500 tycker jag låter bra, när jag testat WoW låg jag runt 3000.

Det var mot en dedikerad server i Stockholm (från Gävle). Oftast är det betydligt sämre än så...

Bevaka tråden