Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iPhone mot Hitta.se

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För något år sedan fick jag idén att synca alla telefonnummer i
adressboken mot hitta.se.

Genom att skapa ett script som hämtar data från hitta.se utifrån
de telefonnummer som där fanns angivna kunde man försäkra
sig om att alltid ha de senaste uppgifterna om sina bekanta.

Eftersom jag inte kan programmera bollade jag idén vidare till
en kille som snodde ihop detta lilla script som fungerade bra.
Efter diverse uppdateringar av adressbok i OSX fungerar detta
dock ej längre.

Nu är det dock åter aktuellt, mer än någonsin att synca nummer
mot gatuadresser!

Tänk er hur smidigt det vore att synka eran iPhone med adressbok
i OSX, sedan hämtar den hem ALLA GATUADRESSER till motsvarande
telefonnummer.

När man sedan behöver karthjälp kan man använda MAPS i iPhone
för att hitta rätt och beräkna färdväg.

Detta borde vara ganska enkel programmering för er som kan!

Kör hårt!

den här iden låter helt klockren! kör pc så kansek går fixa till den med

Här finns en adress till killen som kodade förra scriptet:

http://www.iordning.se/ABEniroPlugin/

Här är en adress till en kille som har en liknande idé:

http://www.muorji.se/repository.html

Kanske vore det smidigt att göra ett script som tar kartbilden
från Hitta.se och lägger den som ikon för användaren?

När användaren ringer så får man upp en ikon med kartbild
på var denne bor. Ganska tufft!

Låter hur bra som helst, eftersom man aldrig annars skriver in adressen själv liksom!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-23 14:40

Håller med, detta verkar väldigt smidigt! Om den uppdaterar "automatiskt" är det ju t o m helt fantastiskt.

Så när kan någon av de flitigare människorna här på forumet knåpa ihop detta hack?

Detta kanske vore en idé för hitta.se, att de själva gör denna plugin alltså.

Att vara tidigt ute med mjukvaror för OSX och iPhone för att knyta användarna
till sin plattform kan ju vara ganska bra.

hitta.se borde ju också göra en fiffig .app för iPhone så att vi kan söka efter
folks telefonnummer och lägga till dem i våran adressbok på telefonen på
enklast möjliga vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 17:46

Jag hade också samma tankegångar med en applikation direkt mot nätet.
Hade tänkt mer som en nummerpresentatör,

1. Okänt nummer ringer
2. gör en föfrågan på ex. hitta.se, om iphonen är uppkopplad.
3. presenterar med namn.

Sen i ett senare skede kan man uppdatera med adress födelsedagar osv..

//S

Åh, födelsedagarna är ju en ny dimension!

Man kan alltså få programmet att lägga till alla kontakternas födelsedagar i iCal så att man får en liten påminnelse. Samma sak med namnsdag!

Det här har ju bara en hel del SJUKT balla möjligheter.

Varför är det ingen som sätter igång??

Vet någon av er hur man får iPhones telefonlista att INTE lägga till "united states" efter alla adresser? Det fungerar inte så bra på min lur..

Ursprungligen av kebarb:

Åh, födelsedagarna är ju en ny dimension!

Man kan alltså få programmet att lägga till alla kontakternas födelsedagar i iCal så att man får en liten påminnelse.

Det borde räcka med att lägga födelsedagen i adressboken, sen låter man iCal prenumerera på födelsedagarna precis som man gör idag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-25 20:25
Ursprungligen av Adrian B:

Det borde räcka med att lägga födelsedagen i adressboken, sen låter man iCal prenumerera på födelsedagarna precis som man gör idag.

Precis, jag har lagt in födelsedagarna på de flesta av mina vänner i adressboken, och så dyker det upp i iCal.

Det är dock lite synd att man inte kan se hur många år personen fyller. För att få reda på det så måste jag gå in på kontakter och se vilket födelseår han/hon har. Och så får jag alltså räkna ut själv, onödigt besvärligt, tänk vad bra det vore om iPhone räknade ut det själv bara och visade det för mig i iCal.

På hitta.se finns förövrigt en Spara-funktion laddar ner ett vCard av kontakten och som man kan dubbelklicka på för att importera i Adressboken. Synd att Safari på iPhone inte hanterar detta, så man automatiskt kan ladda in det i kontaktlistan.

Ursprungligen av Adrian B:

På hitta.se finns förövrigt en Spara-funktion laddar ner ett vCard av kontakten och som man kan dubbelklicka på för att importera i Adressboken. Synd att Safari på iPhone inte hanterar detta, så man automatiskt kan ladda in det i kontaktlistan.

Har Hitta.se tagit bort denna funktion nu? Jag använde den ganska så flitigt när jag hade min Nokia E72'a men hittar den inte nu på iPhonen?

(Borde även då fråga om Mobile Safari på iPhonen stödjer Vcards nu f ö v?)

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Har Hitta.se tagit bort denna funktion nu? Jag använde den ganska så flitigt när jag hade min Nokia E72'a men hittar den inte nu på iPhonen?

För mig syns då vCard-länken på hitta.se ("Ändra, Skriv ut, SMS, Tipsa, vCard" står det på samma rad som namnet).

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

(Borde även då fråga om Mobile Safari på iPhonen stödjer Vcards nu f ö v?)

Nej, tyvärr inte.

Det viktiga tycker jag är att man kan synca all data rakt av mot telefonnumret.

Dvs, att man inte skall behöva göra något själv utan adressboken hämtar all data
för alla användarna och uppdaterar. Det är ju bra för att hålla informationen färsk också.

Sedan vore det fiffigt som någon nämde ovan om iPhone kunde hämta informationen från hitta direkt när någon ringer. Så ser man direkt vem det är även om numret ej är inlagt, och man skulle då också ha en knapp med vilken man kan lägga till detta nummer i adressboken om man så önskar.

Adrian, jag tycker att du som är driftig borde engagera hitta.se i att ta fram denna plugin. Om hitta.se har denna plugin redo när iPhone släpps i sverige så kan du ju gissa hur mycket mer besökare de kommer att få på sin site.

Det svåraste med att ta fram pluginen är just att man måste ha direkt tillgång till hitta.se databasen, utan att behöva koda runt och leta i deras webkod osv.

i adressbok är nog allt ganska enkelt att få till om man bara har lite hum.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Det viktiga tycker jag är att man kan synca all data rakt av mot telefonnumret.

Dvs, att man inte skall behöva göra något själv utan adressboken hämtar all data
för alla användarna och uppdaterar. Det är ju bra för att hålla informationen färsk också.

Personligen skulle jag nog föredra att göra det per kontakt i telefonen. En sådan omfattande synkning skulle jag hellre göra på datorn istället, där man lättare kan hantera konflikter (Adressboken har ett bra gränssnitt, testa t.ex. att ladda ner ett vCard från hitta.se för en kontakt du redan har i Adressboken - om någon del av informationen är olika får man upp det väldigt pedagogiskt och kan välja om man vill uppdatera befintlig kontakt med mer info eller t.ex. ersätta rakt av.)

I telefonen däremot skulle jag hellre bara ha en knapp på en enskild konktakt typ "Hämta info från Hitta.se" eller ett separat program för det.

Ursprungligen av kebarb:

Sedan vore det fiffigt som någon nämde ovan om iPhone kunde hämta informationen från hitta direkt när någon ringer. Så ser man direkt vem det är även om numret ej är inlagt, och man skulle då också ha en knapp med vilken man kan lägga till detta nummer i adressboken om man så önskar.

Jag vet inte hur lätt det skulle gå att hacka sig in i den processen, det är ju viktigt att inget hakar upp sig under samtalsbiten. Jag som t.ex. inte har GPRS aktiverat vill ju inte få upp den där rutan om att den inte hittar EDGE när jag ska svara. Och wifi är lite segt att starta, då hinner den den som ringer lägga på

Jag skulle tänka mig att det vore enklare att man får ta fram informationen i efterhand, dvs från listan över senaste samtal. Kanske måste det rent av vara ett helt självsändigt program som läser samtalslistan och inget som går att göra direkt i den vanliga samtalslistan.

Ursprungligen av kebarb:

Adrian, jag tycker att du som är driftig borde engagera hitta.se i att ta fram denna plugin. Om hitta.se har denna plugin redo när iPhone släpps i sverige så kan du ju gissa hur mycket mer besökare de kommer att få på sin site.

Jag tror att det inte skulle vara någon som skulle vilja lägga utvecklingstid på det före Apples SDK kommer, så det är först efter februari det skulle bli aktuellt att påbörja en utveckling (och då vet man bättre om det alls går). Men visst, man skulle kunna uppvakta hitta.se innan dess och ta reda på deras inställning till det.

Ursprungligen av kebarb:

Det svåraste med att ta fram pluginen är just att man måste ha direkt tillgång till hitta.se databasen, utan att behöva koda runt och leta i deras webkod osv.

Mmm. Frågan är om dom har ett API för sådant? Och om det finns, kostar det pengar att accessa?

Det jag ser för hitta.se är ett otroligt effektivt sätt att penetrera en speciell sorts marknad, dvs. användare av apples produkter.

Om de inser själva vilka fördelar det finns med att vara etablerade på plattformen när den lanseras så tror jag att 100.000:- är småpengar att lägga på utveckling av en liknande produkt.

Och jag tror det finns MÅNGA klåfingriga *NIX människor i sverige som skulle fixa ihop detta på en vecka eller tre.

Acess till hitta.se databasen borde inte kosta något, speciellt inte om det är de själva som utvecklar tjänsten och driver den.

När telia avreglerades var det en hel del problem just kring hämtandet av information från deras databaser, andra nummerupplysningstjänster som AHA fick betala flera kronor för varje sökning i databasen, vilket gjorde deras verksamhet i mångt och mycket olönsam.

PTS har säkert haft sitt att säga om saken och det förvånar mig inte om det råder andra bullar idag.

Så vad säger du ;-)? När droppar du mailet till hitta.se och beskriver produktidén för dem och demonstrerar telefonen?

//K

Edit: Precis samtliga förbättringar på konceptet som du nämner i posten håller jag med om.

-Namn/Adresser på ej inlagda nummer kompletteras ifrån samtalslistorna i telefonen

-Knapp för att hämta adress finns där man lägger in nya kontakter i telefonen, så man behöver endast knappa in telefonnumret och sedan trycka "hitta"

-All automatisering sköts via adressboken i OSX med ett knapptryck

-Fördelsedagar/Namnsdagar läggs automatiskt in i iCal OSX
Istället för ett larm kan man ha en liten applikation som man kan klicka på, så visas dagens fördelsedagar och namnsdagar. Smidigt så slipper man få larm flera gånger i veckan när man har hundratalet kontakter.

Hm.. detta verkar ju som en grymt bra idé, jag har aldrig gjort någon form av script till iPhone förut, men jag ska försöka knåpa ihop någonting. Dock så blir det nog inte så att man kan köra scriptet direkt från iPhonen, utan man måste nog synka med antingen ssh eller iBrickr för att ladda upp en ny version av kontaktdatabasen. Ska titta runt lite i min iPhone om jag hittar någonting och om det är möjligt (för mig) att utföra detta.

Well. Visst kommer detta att fungera.
Har tittat igenom databasen och har skrivit ett litet dokument som förklarar hur telefonen läser ut informationen från databasen. Det finns dock vissa frågetecken. Dessa handlar till stor del av krypterad data. Tyvärr så är födelsedagar som man lägger in krypterade, alltså, de står inte i klartext (1980-01-01) eller liknande, utan det är bara osammanhängande sifferkombination som jag inte förstår i alla fall. Så det med födelsedagar blir ju svårt att synka från upplysningar.se eller var man nu skulle kunna tänka sig att synka från.

Dock så kommer det gå att göra så att man synkroniserar namn, telefonnummer eventuella epostadresser och adress. Även företag och sådant går också att synka.

Jag hanterar bara ASP och så vitt jag vet så finns det inget tredjepartsprogram som gör så att man kan köra asp-filer lokalt. Finns ju apache som kan köra PHP lokalt. Därmed vet jag inte om det kommer att bli möjligt att komma åt databasen via safari och en utomstående server. Om det inte fungerar att köra utifrån med ASP så hoppas jag att det finns någon PHP kodare som är villig att att "översätta" så att man kan köra skriptet via apache.

Vi får se hur det går, jag börjar så smått med programmering och avläsning från hitta.se.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-31 16:38
Ursprungligen av stoffe1:

Dessa handlar till stor del av krypterad data.

Är vi alldeles säkra på det...?

Ursprungligen av stoffe1:

Tyvärr så är födelsedagar som man lägger in krypterade, alltså, de står inte i klartext (1980-01-01) eller liknande, utan det är bara osammanhängande sifferkombination som jag inte förstår i alla fall.

Jag sticker ut hakan med att påstå att datumet är lagrat i time_t-format. Utan att ens ha sett det. Alltså sekunder sedan midnatt 1:a jan 1970. Det är ju trots allt *NIX som vi pratar om här.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-30 18:51

Spännande! Heja stoffe1!

Är inte Python både lämpligt och native i iPhone? Så slipper man gå omvägen över en dator för att synka. Eller tänker jag helt bakvänt, har jag missförstått upplägget?

Ps - inga problem att sedan översätta ASP-PHP (stackars människa att programmera i ASP - kanske är det faktiskt så att om du istället började direkt i PHP användandes php.net för referens så skulle du snabbt tjäna in tiden du förlorat på att plocka upp grunderna i PHP?)

Ursprungligen av ninjamac:

Ps - inga problem att sedan översätta ASP-PHP (stackars människa att programmera i ASP - kanske är det faktiskt så att om du istället började direkt i PHP användandes php.net för referens så skulle du snabbt tjäna in tiden du förlorat på att plocka upp grunderna i PHP?)

Kan hålla med dig om att ASP är lite dåtid i dagsläget. Har börjat titta lite på PHP men motivationen sinar... =( Har mer eller mindre lagt ner programmerandet/webbutvecklingen.

Topic:
Har kommit lite längre. Försöker nu splitta upp informationen som hämtas från hitta.se.
Word directory: http://www.svanmark.info/iPhone

stoffe, najs och se att det händer något i tråden!

Vore roligt om det fanns en koppling från adressbok i OSX direkt till hitta.se!

//K

Tyvärr så sitter jag inte på Mac så blir svårt för mig att utföra något i stil med det.
--

Har lite trubbel nu med att solla ut datan från hitta.se korrekt. Men det löser sig nog förr eller senare. När det väl är gjort så är nästan allting färdigt, blir väl till att fixa en "design" som är anpassad för iPhone som återstår.

Ursprungligen av stoffe1:

Tyvärr så sitter jag inte på Mac så blir svårt för mig att utföra något i stil med det.
--

Har lite trubbel nu med att solla ut datan från hitta.se korrekt. Men det löser sig nog förr eller senare. När det väl är gjort så är nästan allting färdigt, blir väl till att fixa en "design" som är anpassad för iPhone som återstår.

Om du behöver/vill ha hjälp med design. När det väl blir dags för det så hjälper gärna till så gott jag kan. Fortsatt lycka till (:

/Jacob

tycker det lite synd att ingen tar tag i denna iden den e ju hur bra som helst... call data grejjen funkar ju bara sisådär får bara upp "gsm telefon i sverige".. läste om detta i DI http://www.adressboken.se/
kan ju inte vara allt för svårt o fixa samma tjänst till iphone!

Det är ju bara att kolla här:

http://www.unixtimestamp.com/

haha, hyfsat nerdigt att räkna tiden från 1970 i sekunder

Bevaka tråden