Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard suger - allt är segt

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 23:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men att utifrån den besvikelsen hävda att "Leopard suger" - det är lite väl starka ord, tycker jag.

Det är väl inte starkare ord än att "Leopard är fantastiskt" och dylikt?

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-02 19:30

För mig går Leopard som tåget!

Innan man installerar leopard bör man använda diskverktyg för att reparera skivbehörigheter och startskivan. Jag provade till och med en uppgradering från Tiger på en annan burk utan problem. Leoparden har precis kommit, så det är inte otroligt att den innehåller buggar. Har man däremot inte uteslutit systemtillägg, hårdvara och tredjepartsapplikationer är det för tidigt att skylla på den nya kissen.

När man provar ny programvara SKA man ha en backup. Se till att din Tiger är så fräsch och fin som möjligt och prova att installera igen!

På min iMac Alu, så flyter det på purrfect. Jag diggar den nya katten jag!

Hej jag har en G5a och har installerat Leopard på den. Det funkar ok men jag har två frågor, dels så låter datorn mkt mer som en hamster än förut ("tänker högt"), ganska länge och efter att man bara har ett par grejer igång. Vad beror det på? Obs jag är nybörjare, förklara så man lätt förstår... Jag gjorde ingen ren installation tror jag, utan hade allt kvar på datorn.
Den andra frågan gäller cover flow, som ska visa bilder, där är det nästan inga bilder som blir "perfekt" i förhandsvisningen utan nästan alla ser pixliga ut. Beror detta på stora filstorlekar? Kan man ändra så det blir bättre nånstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 23:13

Jag tycker att Leopard går som tåget på alla fronter, med enda undantaget att safari går på tok segare nu än tidigare. Har inte fått bot på det ännu, kanske krävs en update eller två innan Apple fått full koll på katten..

Konstigt det här. Finder och Safari är otroligt mycket snabbare i Leopard på min MBP. I princip allt flyger fram. Och jag har inte haft några haxies eller systemtillägg installerade i Tiger. Gjorde en formatering/installation av Leopard.

En av de få nackdelar jag kan se med Leopard hittills är Mail, som kraschar hela tiden, och är otroligt segt. Näst intill oanvändbart.

Ursprungligen av Jogin:

Det är väl inte starkare ord än att "Leopard är fantastiskt" och dylikt?

Om någon i den här tråden hade sagt "Leopard är fantastiskt", så hade vi kunnat diskutera huruvida de orden också är för starka. Men eftersom ingen här har sagt så, så förstår jag inte vad det skulle ha med den här tråden att göra...

Den här tråden handlar om att "Leopard suger". Och mina svar handlar om att jag tycker att det är för starka ord.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 23:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om någon i den här tråden hade sagt "Leopard är fantastiskt", så hade vi kunnat diskutera huruvida de orden också är för starka. Men eftersom ingen här har sagt så, så förstår jag inte vad det skulle ha med den här tråden att göra...

Den här tråden handlar om att "Leopard suger". Och mina svar handlar om att jag tycker att det är för starka ord.

Någonting säger mig att du inte hade protesterat mot användningen av starka ord då...

Ursprungligen av Jogin:

Någonting säger mig att du inte hade protesterat mot användningen av starka ord då...

Det vet vi inte. Det är möjligt. Och om det dyker upp en sådan tråd, där någon använder de orden, så kan vi diskutera det då.

Jag tycker att man kan vänta tills en fråga faktiskt kommer upp, innan man diskuterar vilka åsikter man eventuellt skulle ha i den frågan.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-03 10:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det vet vi inte. Det är möjligt. Och om det dyker upp en sådan tråd, där någon använder de orden, så kan vi diskutera det då.

Jag tycker att man kan vänta tills en fråga faktiskt kommer upp, innan man diskuterar vilka åsikter man eventuellt skulle ha i den frågan.

Jesper - du var en kul en. Är inte i princip HELA 99mac en enda stor hyllningstråd till Leopard, nu och det senaste året? Jag har inget emot det - och ville bara lite lätt delge andra Macanvändare att ALLT inte är frid och fröjd. Men inser att jag och tråden snabbt blivit nedsablad av mactalibaner som vägrar se att det kan finnas moln på himlen.

Inse: solen har fläckar. Åtminstone för några. Som för mig. Jag får väl installera om (igen) och se om det blir fantastiskt. Eller så väntar jag några uppdateringar.

No big deal.

Ursprungligen av William N:

Jesper - du var en kul en. Är inte i princip HELA 99mac en enda stor hyllningstråd till Leopard, nu och det senaste året? Jag har inget emot det - och ville bara lite lätt delge andra Macanvändare att ALLT inte är frid och fröjd. Men inser att jag och tråden snabbt blivit nedsablad av mactalibaner som vägrar se att det kan finnas moln på himlen.

Men herregud. Jag har bara uttryckt min åsikt i just den här frågan...
...att "suger" är ett för starkt ord i sammanhanget
...att det kanske kan vara någon kombination i din dator som orsakar segheten
...eller att det bara är dina extremt högt ställda förväntningar som gör att du upplever det som segt.

Kan jag inte få lov att tycka det, utan att ni ska lägga en massa andra åsikter i min mun?

Jag håller med om att Leopard har brister och buggar. Jag håller med om att det säkert kommer att vara ett mycket bättre system när vi kommer fram till .3 eller .4.

Men jag tycker att det är för mycket att säga att "det suger" bara för att du och några till upplever det som segt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-03 01:11

Tillbaka till dem som har problem med att det är segt;

Leopard är designat för att vara snabbare än Tiger i nästan alla avseenden. Vad sägs som att lösa problemet genom att t.ex. installera om, en REN Leopard, så kan det mycket väl gå som tåget sedan.

Jag har en ren installation av Leopard och allt går som bara tåget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 16:58

Hej William N

Om du öppnar ett term fönster och skriver följande:

ps x

Så listas samtliga processer som är igång du få gärna visa oss vilka det är genom att klistra in dom i forumet

/Johan Hellström

Tog bort lite skräp innan texten /Mod

Senast redigerat 2008-06-23 17:46
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 10:36

Jag installerade den på en ny fräsh hårddisk också men efter installation och installation av alla min programvaror så tyckte jag att den nya katten va betydligt segare, och lät bra mycket högre (som jag skrev i #14, här i tråden) Men nu när Leopard har varit installerad ett par dagar och alla program sitter där dom ska så känns den snabbare! Nästan säker på att det handlar om den "nya" (?) indexerings funktionen som sätts igång så fort nått nytt händer (mdworker). Men så fort den inte finns med i processträdet så spinner katten på bra!

Jag har slitit halva morgonen med en oändligt seg MacBook Pro och äntligen hittat problemet. Som jag tidigare skrev kan Spotlightindexeringen ta kraft, men när de processerna börjar käka typ 50% av processorkraften är något fel. Så här hittade jag problemet:

I Aktivitetskontroll, markerade process "mdworker", valde "Granska" och flik "Öppna filer och portar". Längst ned i fönstret dök samma fil upp om och om igen. En loggfil. Jag hade ett serverprogram igång som var inställt på att autostarta, och det loggade flitigt till en fil som mdworker fastnade på. När jag fick stopp på loggningen återgick Spotlightindexeringen till det normala och märks inte alls nu.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-22 20:39
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag har slitit halva morgonen med en oändligt seg MacBook Pro och äntligen hittat problemet. Som jag tidigare skrev kan Spotlightindexeringen ta kraft, men när de processerna börjar käka typ 50% av processorkraften är något fel. Så här hittade jag problemet:

I Aktivitetskontroll, markerade process "mdworker", valde "Granska" och flik "Öppna filer och portar". Längst ned i fönstret dök samma fil upp om och om igen. En loggfil. Jag hade ett serverprogram igång som var inställt på att autostarta, och det loggade flitigt till en fil som mdworker fastnade på. När jag fick stopp på loggningen återgick Spotlightindexeringen till det normala och märks inte alls nu.

Hur fick du stopp på loggningen? När jag drar igång Transmission varvar min MacBook upp för fullt. Mdworker ligger på 135% enligt Aktivitetskontroll:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-03 11:45

Jesper: Men lägg av, du opponerar dig mot användandet av "starka ord"? För det första, han kanske känner starkt på det viset? För det andra, som sagt, så används "starka ord" hela jävla tiden här; det här är ett diskussionsforum där var och varannan är en Mac-fundamentalist.

Han får lov att tycka att Leopard suger. Men jag får inte ha åsikten att det är för starkt, och att han kanske borde vara lite mer nyanserad i sin kritik.

Ja, men bra... Då vet vi hur det funkar här.

Tack och hej.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han får lov att tycka att Leopard suger. Men jag får inte ha åsikten att det är för starkt, och att han kanske borde vara lite mer nyanserad i sin kritik.

Ja, men bra... Då vet vi hur det funkar här.

Tack och hej.

Den här stilen du uppvisar här är inte bra om du ska moderera. Barnsligt och omoget.

Ursprungligen av tiger leap:

Den här stilen du uppvisar här är inte bra om du ska moderera. Barnsligt och omoget.

För det första, så var detta långt innan jag blev moderator.

För det andra, så tycker jag fortfarande att jag får lov att tycka att någon använder för starka ord. Vissa ord är olika värdeladdade för olika personer. Något som jag tycker är för starkt, tycker någon annan är ett "milt" uttryck. Man får lov att ha olika åsikter om det.

Tillbaka till ämnet nu, annars får vi väl moderera lite...

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-11-03 13:46

Jag är lite småbesviken faktiskt... visst det mesta fungerar för mig men lite för många småbuggar... känns som Apple hade lite för bråttom att få ut Leoparden ur buren.

Bevisligen suger trådskaparens Leoparduplevelse, men vi kanske skulle få veta varför det är så?

Att Leopard skulle vara mycket segare än Tiger kan vi väl utesluta för så ska det inte vara. Det kan omöjligen var perfekt och när fler och fler installerar Leopard med alla möjliga hårdvaru- och mjukvarukombinationer så kommer det att bli konflikter. När det bara är några enstaka som säger att Leopard är sämre än Tiger - segt och dåligt - så börjar åtminstone jag fundera. För mig så känner jag inte av något som skulle vara sämre jämfört med Tiger annat än att en del tredjepartsprogram inte fungerar helt hundra eftersom det är så mycket under huven som är ändrat och förbättrat, brukar ta en tid innan alla uppdaterat (båda Apple och andra program)

Ifall det är någon som har exakt samma hårdvara som trådskaparen som även har Leopard så borde han ju ha exakt samma problem ifall det skulle vara något fel på Leopard och just hans typ av hårdvara. Prova att kolla upp hårddisken, formatera den och installera Leopard på nytt.

Ifall 99% säger att Leopard fungerar bra och 1% säger att det suger så har man all anledning att ifrågasätta varför det skulle suga? Är det fel på hårdvara, handhavande, tredjepartsprogram eller är det Leopard som behöver en uppdatering för en specifik datormodell för att fungera riktigt bra? Kan hända att Leopard suger för just en viss person och hans utrustning av okänd anledning (hör av dig till Apple i så fall) men för oss andra verkar det fungera bra!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-03 14:26

Leoparden är en beta - om en månad börjar den rulla vettigt. Apple släppte den för tidigt av marknadsmässiga skäl - det vet dom och det vet vi.

På iMac CD är prestandan 10-20% slöare. På Quaden är den det rappaste jag någonsin upplevt på en dator. Allt är blixtsnabbt.

Jag arbetar med Tiger på alla 4 Macar. Har en liten extern FW-disk med Leopard som jag startar ifrån och utvärderar/uppdaterar/buggfixar. Använder man datorn som arbetsredskap/professionellt så kan man givetvis inte gå över till Leopard idag - det är rena självmordet.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-23 11:32

Det var jag som väckte tråden när jag undrade hur man får stopp på mdworker.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-23 11:39

Uppenbarligen verkar mdworker inte klara av hur våldsamma förhållanden som helst. En vanligt fel är att md-databasen blir korrupt. Och det klarar inte mdworker av att rätta till. Många tips går ut på att ta bort den korrupta och låta mdworker börja från noll. Ja, det tar en liten stund men sedan slutar den när allt jobb är klart. Det finns alltså ingen anledning att avsluta mdworker i förtid.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-06-23 11:47

Jag var faktisk tvungen att lösa det här med mdworker och min överhettade MacBook som låg på 85 grader så snart jag laddade ner något med Transmission. Jag flyttade helt enkelt mina nerladdningar till en extern hårddisk och sedan stängde jag av indexeringen för den enheten i systeminställningar/Spotlight. Nu ligger tempen på 62-65 grader. Något bättre.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-23 14:48

Det finns en "Privacy" som ställer inte vilka foldrar/diskar som *inte* ska indexeras. Men jag har inte gjort detta när jag har kört Transmission och ända inte drabbats av md-meltdown.

Bevaka tråden