Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittshanterare för Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, någon som vet ett bra typsnittshanteringsprogram för passande för MacOsX 10.4 (Tiger). Kör en version av Suitcase 11.0.2 men det verkar inte fungera riktigt för Tiger. Har kört det på Panter där har det fungerat. Är det så att det denna versionen av Suitcase inte fungerar med Tiger?

Lite panik, tacksam för svar!
/Tompakinen

• Medlem
  • 2007-11-02 21:57

Ladda ned font explorer från linotype. Fungerar ypperligt. Det enda man ska tänka på är att avsluta programmet efter att man aktiverat typsnitt.

Ursprungligen av stfm:

Ladda ned font explorer från linotype. Fungerar ypperligt. Det enda man ska tänka på är att avsluta programmet efter att man aktiverat typsnitt.

Tack för tipset!
/Tomapkinen

• Medlem
  • Bollebygd
  • 2007-11-05 08:48
Ursprungligen av stfm:

Öh, varför?

• Medlem
  • 2007-11-05 09:36
Ursprungligen av Smeddie:

Öh, varför?

Vad frågar du om?

1. Det är bra och gratis.

2. Jag vet inte varför det fungerar ypperligt. Bra program?

3. Fråga Linotype. Om man inte gör det aktiveras inte typsnitten. Det är min erfarenhet i alla fall.

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 10:05
Ursprungligen av stfm:

Vad frågar du om?

1. Det är bra och gratis.

2. Jag vet inte varför det fungerar ypperligt. Bra program?

3. Fråga Linotype. Om man inte gör det aktiveras inte typsnitten. Det är min erfarenhet i alla fall.

Typsnitten aktiveras visst, sådeså.
Jag har använt Font Explorer X sedan den kom och har aldrig behövt avsluta den för att typsnitten ska öppnas.

Ursprungligen av Konrad:

Jag har använt Font Explorer X sedan den kom och har aldrig behövt avsluta den för att typsnitten ska öppnas.

Samma här. Har heller aldrig behövt avsluta programmet för att aktivera typsnitten.

• Medlem
  • 2007-11-06 00:19

Mina typsnitt aktiveras inte i Indesign förrän jag stänger Font Explorer ... T1 snitt för det mesta. Jag har inställt att typsnitten kopieras till ett centralt bibliotek, kanske har med det att göra? Eller så kanske det beror på om man hade Font Explorer igång när man startade Indesign eller inte. Jag har inte forskat så mycket, och det stör mig inte heller.

FontExplorer har väl slutat med att kopiera till ett centralt bibliotek? Körde på jobbdatorn när det kom, och tyckte då att just detta var ett bra sätt att få ordning på torpet. Men numera verkar allt ligga kvar på sina ursprungliga platser (möjligtvis med undantag av helt nya typsnitt(?). Annars för jag hålla med om att FontExplorerX är ett mycket bra verktyg och räcker mer än väl för mina behov. Så bra att jag inte orkat forska närmare i hur det verkligen fungerar...

• Medlem
  • 2007-11-06 02:02
Ursprungligen av johan_tanying:

FontExplorer har väl slutat med att kopiera till ett centralt bibliotek? Körde på jobbdatorn när det kom, och tyckte då att just detta var ett bra sätt att få ordning på torpet. Men numera verkar allt ligga kvar på sina ursprungliga platser (möjligtvis med undantag av helt nya typsnitt(?).

Det finns en inställning under "Advanced", "Manage font files" och "Copy" eller "Move". Jag tycker det är bra att slippa hålla koll på typsnitten själv i Findern.

Ursprungligen av stfm:

Det finns en inställning under "Advanced", "Manage font files" och "Copy" eller "Move". Jag tycker det är bra att slippa hålla koll på typsnitten själv i Findern.

Jo, jag har sett det. Men det blir ingen skillnad. Har som sagt inte orkat sätta mig in i det hela då "it just works" ändå.

Jag gillar verkligen Font Agent Pro. Har hanterat mina fonter problemfritt nu i ett par år.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-11-06 10:53

Nya Typsnittsbok i Leopard gör att jag nu slipper tredjepartare. Den har allt jag behöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 11:24
Ursprungligen av mjg:

Nya Typsnittsbok i Leopard gör att jag nu slipper tredjepartare. Den har allt jag behöver.

Den buggar fullständigt ut och får lepra då jag försöker dra in mina 3000 typsnitt.
Jag kör Linotype FontExplorer X och gjort det sedan jag lämnade Font Agent. Det var ett sjukt bra program, men tog lite väl mkt kraft och dessutom rätt dåligt på förhandsvisa typsnitt.

Nu är jag fast i Linotype FontExplorer X och bara älskar det och att det är gratis gör ju ju inte programmet sämre

Linotype Font Explorer är ruggigt bra. Kan varmt rekommendera detta program. Smidigt nog så kan man köpa typsnitt inne i programmet vilket har räddat mig flera gånger.

1
Bevaka tråden