Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om buggar i Leopard

Tråden skapades och har fått 399 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon mer som upplever problem med iTunes och Spaces? Om jag byter "space" och sedan byter tillbaka till det space som iTunes finns i så beter sig musen lustigt, den verkar inte fattat att jag släpper musknappen eller nåt sånt, i iTunes alltså.

Tillägg: verkar bara hända när man använder sig utan mini-playern

Mycket verkar lite märkligt, eftersom felen varierar :/ Vissa har problem och för andra fungerar samma sak perfekt...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 00:33
Ursprungligen av Fredrics:

Mycket verkar lite märkligt, eftersom felen varierar :/ Vissa har problem och för andra fungerar samma sak perfekt...

Kan bero lite på hur man har gjort. Uppdaterat eller installerat på nytt. Eller om man har en massa mumbo-jumbo på datorn.
Och om det är Intel eller PPC.
Jag för min del har båda, jag har inga större problem.
Många av problemen som rapporteras verkar mest bero på användarfel.

Får iaf. inte mail att fungera vad jag än gör, men gjorde en uppgradering. Stod någonstans här på detta forum att man inte behöver tänka på att göra en ren installation när det är Mac OS, utan uppgradering fungerar. Nu får jag väl göra lite backup och installera ifrån början istället, mer i Windows anda

Jag är nybörjare här och vet inte om detta är rätt tråd för min fråga, försökte posta den på en annan tråd men fick inget svar. Provar igen:
Hej jag har en G5a och har installerat Leopard på den. Det funkar ok men jag har två frågor, dels så låter datorn mkt mer som en hamster än förut ("tänker högt"), ganska länge och efter att man bara har ett par grejer igång. Vad beror det på? Obs jag är nybörjare, förklara så man lätt förstår... Jag gjorde ingen ren installation tror jag, utan hade allt kvar på datorn.
Den andra frågan gäller cover flow, som ska visa bilder, där är det nästan inga bilder som blir "perfekt" i förhandsvisningen utan nästan alla ser pixliga ut. Beror detta på stora filstorlekar? Kan man ändra så det blir bättre nånstans?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-03 11:41

Strul med Dashboard

Vissa widgets fungerar inte för mig...
Väder: kan inte få den att vända sig så att jag kan ställa in den...
Tryckte på Manage widgets, det fönstret kom upp tomt och går inte att stänga...

På en extern hårddisk är plötsligt vissa mappar låsta efter Leopard.
Har absolut ingen aning om varför dom nu plötsligt är det och hur jag ska kunna "låsa upp" dom igen. Hmm...

Ursprungligen av tublenco:

På en extern hårddisk är plötsligt vissa mappar låsta efter Leopard.
Har absolut ingen aning om varför dom nu plötsligt är det och hur jag ska kunna "låsa upp" dom igen. Hmm...

Troligen har du ett annat namn på ditt konto i den nya installationen så det är säkert ett behörighetsproblem. Tyvärr vet jag inte hur man löser det men det vet säkert andra här.
Prova och skapa ett konto med exakt samma namn som ditt gamla.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Troligen har du ett annat namn på ditt konto i den nya installationen så det är säkert ett behörighetsproblem. Tyvärr vet jag inte hur man löser det men det vet säkert andra här. Prova och skapa ett konto med exakt samma namn som ditt gamla.

Tack för svar. Fast jag kör med samma namn - gjorde bara en uppgradering till Leopard så allt borde vara samma antar jag. Hmm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 23:01
Ursprungligen av tublenco:

På en extern hårddisk är plötsligt vissa mappar låsta efter Leopard.
Har absolut ingen aning om varför dom nu plötsligt är det och hur jag ska kunna "låsa upp" dom igen. Hmm...

Då har jag ett bra tips eftersom samma sak hände med min backupdisk. Markera disken och visa info (cmd + i) Längst ned på infofliken under "Sharing & Permissions" finns en kryssruta som på heter "Ignore ownership on this volume."

Kryssa i den och simsalabim så slipper du låsta mappar och filer.

  • Medlem
  • Habo
  • 2007-11-03 14:28

Att ingen hittils skrivit om den stora buggen med AirPort.

Både jag (macbook pro) och en kompis (macbook) har samma problem.
Sedan leopardinstallen så stänger WLAN'et av sig så fort man gör utnyttjar bandbredd över 100kbs+ eller om datorns cpuload är lite hög.
Nu när jag idlar fungerar allt.. men drar jag igång transmission så stänger airport av sig.. och kopplar ifrån mitt wlan.. för att några sekunder senare koppla upp igen.
Pratar jag med någon på Skype så praktiskt taget blinkar de där 5 staplarna.. connect/disconnect och det går helt enkelt inte använda internet.
Läste om detta på IDG nyhet .. och på Apple support-forum.. så det är ett stort problem och väntar varje timma på att Apple ska fixa detta så att jag kan använda datorn normalt igen...?

Ursprungligen av soft:

Att ingen hittils skrivit om den stora buggen med AirPort.

Både jag (macbook pro) och en kompis (macbook) har samma problem.
Sedan leopardinstallen så stänger WLAN'et av sig så fort man gör utnyttjar bandbredd över 100kbs+ eller om datorns cpuload är lite hög.
Nu när jag idlar fungerar allt.. men drar jag igång transmission så stänger airport av sig.. och kopplar ifrån mitt wlan.. för att några sekunder senare koppla upp igen.
Pratar jag med någon på Skype så praktiskt taget blinkar de där 5 staplarna.. connect/disconnect och det går helt enkelt inte använda internet.
Läste om detta på IDG nyhet .. och på Apple support-forum.. så det är ett stort problem och väntar varje timma på att Apple ska fixa detta så att jag kan använda datorn normalt igen...?

Håller med. Har samma problem. Dessutom så hittar inte min Macbook mitt airportnätverk igen när den har kopplat ifrån. Jag måste starta om både min Airport Extreme och min Macbook för att hitta nätet igen. Detta problem fanns inte i Tiger. Nu kör jag Windows Vista i väntan på en bugfix från Apple.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-30 04:55
Ursprungligen av soft:

Att ingen hittils skrivit om den stora buggen med AirPort.

Både jag (macbook pro) och en kompis (macbook) har samma problem.
Sedan leopardinstallen så stänger WLAN'et av sig så fort man gör utnyttjar bandbredd över 100kbs+ eller om datorns cpuload är lite hög.
Nu när jag idlar fungerar allt.. men drar jag igång transmission så stänger airport av sig.. och kopplar ifrån mitt wlan.. för att några sekunder senare koppla upp igen.
Pratar jag med någon på Skype så praktiskt taget blinkar de där 5 staplarna.. connect/disconnect och det går helt enkelt inte använda internet.
Läste om detta på IDG nyhet .. och på Apple support-forum.. så det är ett stort problem och väntar varje timma på att Apple ska fixa detta så att jag kan använda datorn normalt igen...?

Ursprungligen av affeee77:

Håller med. Har samma problem. Dessutom så hittar inte min Macbook mitt airportnätverk igen när den har kopplat ifrån. Jag måste starta om både min Airport Extreme och min Macbook för att hitta nätet igen. Detta problem fanns inte i Tiger. Nu kör jag Windows Vista i väntan på en bugfix från Apple.

Samma här Airpot fungerar när och hur det vill...

Bittorrent är inte att tänka på, att dra ur batterikabeln är inte heller att tänka på. Det har också blivit avsevärt sämre mottagning i kortet. Platser där jag har suttit på förut har nu för dålig täckning osv.

Är det någon som funnit en lösning? Hittade lite på apple's forum där en del påstog att det var ett routerproblem, dvs att det är routern som inte klarar av Leopard. Det är ju ett smidigt svar från apple men jag är lite nöjd med det.

Tips när saker och ting strular är att kolla i Systemmeddelande loggen. Ibland är det nåt obskyrt gammalt plugin man hade liggande när man uppgraderade som gör att vissa program inte startar och det brukar synas i loggen...

Det viktiga är att mappen med ett hus i användare är detsamma, det borde den vara efter en uppgradering.
Gjorde själv en uppgradering och har inte haft några problem med delade diskar.
Om du väljer visa info på en mapp du inte kommer in i så ser du vem som äger den. Det kan gå att låsa upp och ändra behörighet där om du har tur.

Jag har en extrem bugg som jag nyss upptäckte (kanske har pratats om här tidigare isåfal ursäkta upprepningen).

I Illustrator CS 2 (ej crackad eller liknande) fungerar INGA kortkommandon, inte ens commando+w för att stänga fönster eller commando+s för att spara. Inget.
Man märker genast hur värdelöst programmet blir utan det. Någon som har samma problem?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-04 13:27

Hela min mödosamt gjorda installation av Win XP med för mig absolut nödvändiga Win-program försvann från Parallells Desktop iom Leopardens inträde. PD's support hänvisar till Apple. Vad tror ni Apple gör...................?

Ursprungligen av thistle:

Jag har en extrem bugg som jag nyss upptäckte (kanske har pratats om här tidigare isåfal ursäkta upprepningen).

I Illustrator CS 2 (ej crackad eller liknande) fungerar INGA kortkommandon, inte ens commando+w för att stänga fönster eller commando+s för att spara. Inget.
Man märker genast hur värdelöst programmet blir utan det. Någon som har samma problem?

Inte i Illustrator CS2, däremot i Mellel - ordbehandlaren. Irriterande.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-11-04 17:42

Mitt Dashboard-problem fixade sig med en omstart...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 18:06

Min SE W810 kan inte skicka bilder till min MB via Blåtand.

Yes!!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-11-04 19:32

Hittade en skum bugg. Ibland försvinner pekaren när man för den över "stänga flik krysset" när man kör tabbar i Safari. Men bara ibland.

Ursprungligen av Snooze:

Hittade en skum bugg. Ibland försvinner pekaren när man för den över "stänga flik krysset" när man kör tabbar i Safari. Men bara ibland.

Så var det i 10.4.10 också. T ex på macfeber.se. Verkar gälla alla febers sidor. Går man in där och så scrollar ner lite och ska stänga en flik försvinner pekaren.

Kan inte ansluta till disk.mac.se längre. Kan det ha med de Airportproblem som andra pratat om.
Ska prova på jobbet med fast uppkoppling.

Bugg vid flytt av filer från SMB-shares

"Leopard’s Finder has a glaring bug in its directory-moving code, leading to horrendous data loss if a destination volume disappears while a move operation is in action. I first came across it when Samba crashed while I was moving a directory from my desktop over to a Samba mount on my FreeBSD server.

I’ve now run tests on a Windows XP SP2 SMB mount, as well as a local HFS+ formatted USB drive, and the bug surfaces every time the destination disappears while the Finder is moving something to the destination."

Fler detaljer på:
http://tomkarpik.com/articles/massive-data-loss-bug-in-leopard/

Fanns tydligen även i Panther, enligt skribenten.

Jag skulle lägga till skrivare i Leopard och det var lite buggigt (och förändrat), den hittade aldrig en AppleTalk-skrivare, kollade nätverksinställningarna (som också ändrats i Leopard) men fick inte tills det utan installerade som IP-skrivare istället.

Ursprungligen av studiox:

Jag har problem med "garbage" som jag skrev i ett annat inlägg. Det verkar hända mest när jag kör Coda (vilket jag trivs mycket bra i annars). Ett problem som dock kommit i och med leopard. Kör 1.0.5 som är senaste.

Felet händer när man scrollar i kod och blir ofta ett horisontalt strek oftast i typ grönt eller blått som "följer med" fönstret när man scrollar (Så det verkar vara relaterat till coda). Scrollar man så strecket försvinner kommer det inte tillbaka, så det verkar renderas bort av OSX eller Coda. Någon annan som kör coda och leopard som har sett samma sak?

Testade min Coda under 10.5 idag och jag kan inte hitta några konstigheter där. Annars tycker jag underligheterna duggar tätt i 10.5. En del buggar och gott om obegripliga påhitt från Apples sida...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-07 14:06

IMAP problem i Mail 3 - workaround

I denna tråden länkas till en temporär lösning.

I avvaktan på Apples fix, alltså

:edit: En direkt länk till fixen kan jag ju kosta på mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 15:51

Fil sökning 10.5

Vet ej om detta har varit på tapeten men att söka efter filer djupare ner i
systemet funkar ej. Systemet hittar inte filen/filerna.
Eller är det bara mitt system ?.

  • Medlem
  • 2007-11-07 17:20

Klockan i menyraden stannar

Upptäckte idag att klockan i menyraden står stilla. Fastnade kl 16.39.

Kan inte välja något uppe till höger utan får en badboll. Jag har Salling Clicker (uppdaterad idag) Stuffit, Spaces, .Mac sync, nätverk ljudvolym, tangentbord, Blåtand som jag inte kommer åt. Däremot fungerar Spotlight.

Kollade system loggen och det enda som hände 16.39 var:
Nov 7 16:39:47 johan-e-a-moilanens-power-mac-g5 ntpd[25]: time reset -0.208353 s

Är det några problem med tidsuppdateringen?
Finns det någon mer logg som kan ge någon användbar info?

Nu ska jag klaga lite (hittar inte ical i denna men säg till om ni redan sagt det jag säger).

ical funkar verkligen inte lika bra i leopard som i tiger. Först och främst kan man inte byta dag om man råkat markera en To Do utan den försker men buggar. Sen kan man inte göra så att den bara visar de To Do's som hör till en specifik vecka. Jag väljer det men antingen visar den ALLA eller BARA de som man har den veckan oavsett ifall man byter vecka. Riktigt kasst tycker jag!

Bevaka tråden