Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byt Dock Script 2 :)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 17:33

Såg precis att jensm hade postat ett liknande script, men här kommer min AppleScript/shellscript version av det.

För att använda det släpp valfri bild på dropleten, knappa in ditt lösenord och voila! Docken startar om med din bakgrund. För att få docken att reflektera ikoner/fönster etc måste du se till att bilden är svagt genomskinlig (50%-80% opacity i Photoshop ser ut att vara det bästa).

VARNING! Se till att du inte slarvar bort backupen! Så fort du har bytt bakgrund en gång bör du spara backupen på ett säkert ställe eftersom den krävs om du vill återställa original-utseendet på Docken.

Ha det kul och posta gärna bilder på hur din Dock ser ut nu. Och eventuella buggar (scriptet används på egen risk!)..

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 17:37

Vilka filer ska man backa upp? och var står de att finna någonstans hos farbror Finder?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 17:40

Scriptet skapar en mapp på ditt skrivbord som heter Dock_backup och som innehåller allt du behöver spara. Flytta mappen som skapas första gången till ett säkert ställe eftersom Dock_backup skrivs över varje gång scriptet körs.

släng upp en bild på hur det kan se ut kanske jag byter ja me..:)

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 17:47

Ah! Schysst! En snabb liten fråga till bara. Om man vill återställa orginaldocken var ska man placera de säkrade filerna då? Snickrar mig gärna en egen docka, vill bara vara säker på att inte sabba något

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 17:53
Ursprungligen av djdawn:

Ah! Schysst! En snabb liten fråga till bara. Om man vill återställa orginaldocken var ska man placera de säkrade filerna då? Snickrar mig gärna en egen docka, vill bara vara säker på att inte sabba något

För att återställa backupen som mitt script skapar går du till /System/Library/CoreServices, högerklicka på Dock och välj Show Package Contents. Sen öppnar du Contents->Resources och tar bort scurve-*.png filerna. Flytta sen över filerna från backupen till Resources mappen och starta om Docken. Done!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-03 17:50

Det funkar att återställa med Docktweak. Har precis testat.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 18:40

Fungerar klockrent! Håller på och provar lite just nu. Återkommer med bild om jag lyckas skapa något vackert

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2007-11-03 19:11

En Dock i väloljad ek

Det här känns som man kan ha mycket kul med!

Tror däremot att jag kommer använda mig av någon enfärgad svart eller vit variant. Att t ex ha en träplanka som ikonerna står på passar inte vidare bra ute i rymden. Det måste matchas med någon passande bakgrund. Känner inte att jag orkar göra en ny docka varje gång jag byter bakgrund! Kul att prova var det dock

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 21:54

Finns det alternativ till Photoshop för storleksbegränsningen?
Gärna freeware.

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-03 22:27
Ursprungligen av Yes:

Finns det alternativ till Photoshop för storleksbegränsningen?
Gärna freeware.

Yes!!

Storleksbegränsningen? Dropleten skalar själv om bilder till rätt storlek så du behöver itne bry dig om att skapa en bild med exakt rätt storlek. Vill du ha ett gratis bildbehandlingsprogram så finns ju Seashore (http://seashore.sourceforge.net/) som är baserat på Gimp. Rätt simpelt, men det räcker i de flesta fall.

1
Bevaka tråden