Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplåst med IPSF och uppdaterad till FW 1.1.1: Hur får jag svenskt gränssnitt?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 22:21

Har nu låst upp med iPhoneSimFree via guiden från freeouriphones.com. Och även uppdaterat till Firmware 1.1.1. Allt fungerar bra!

Dock trodde jag att senaste versionen av FW skulle vara internationell och att man skulle kunna byta till svenskt gränssnit och ha ett tangentbord med svenska tecken...?

Hur fixar jag detta?

Eller måste jag använda SwePhone-paketet för FW 1.1.1?

Under inställningar och internationellt hittar du detta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 22:43

Under Settings, finns inget som heter International...

Ursprungligen av Reisan:

Under Settings, finns inget som heter International...

Har du läst det här och det här inlägget?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 12:22
Ursprungligen av Adrian B:

Har du läst det här och det här inlägget?

Det var ju mycket intressant. Ej sett de två inläggen innan. Det ska jag undersöka! Tack för tipset.

Använd SwePhone så kommer International upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 23:47
Ursprungligen av wunderbaren:

Använd SwePhone så kommer International upp.

Ok, ska fixa in SwePhone så fort jag fått CyberDuck och SSH att funka... Grrr... Klyddar alltid... Ena gången funkar det och många andra gånger funkar det inte...

Ursprungligen av Reisan:

Ok, ska fixa in SwePhone så fort jag fått CyberDuck och SSH att funka... Grrr... Klyddar alltid... Ena gången funkar det och många andra gånger funkar det inte...

Samma här, men det är väl sånt man får ta tills dess att Apple släpper tredjeparts program

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-20 23:53
Ursprungligen av wunderbaren:

Samma här, men det är väl sånt man får ta tills dess att Apple släpper tredjeparts program

Jag har provat att nedgradera CyberDuck, startat om modem/router och dator, tagit bort nätverketskopplingen och återanslutit i iphone via WiFi, mm... Inget ger stabil funktionalitet... Grr. Skönt att höra att fler har liknande problem.

Haha, SÅ mycket problem har dock inte jag, jag har alltid haft kontakt med telefonen men lite småstrul bara

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 00:15
Ursprungligen av wunderbaren:

Haha, SÅ mycket problem har dock inte jag, jag har alltid haft kontakt med telefonen men lite småstrul bara

Mm, som tur är har det funkat de flesta gånger då jag hållt på med upplåsning och anpassning med swephone. Ska prova i morron igen med senaste swephone.

Ursprungligen av Reisan:

Mm, som tur är har det funkat de flesta gånger då jag hållt på med upplåsning och anpassning med swephone. Ska prova i morron igen med senaste swephone.

Testa iFuntastic 4.0.
Detta program funkar mot 1.1.1 och det är väldigt enkelt att flytta över Swephone mapparna till telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 10:36
Ursprungligen av heiko:

Testa iFuntastic 4.0.
Detta program funkar mot 1.1.1 och det är väldigt enkelt att flytta över Swephone mapparna till telefonen.

De få hemsidor som jag hittat, där man kan ladda ner iFuntastic 4.0 har det stått att det ej funkar för FW 1.1.1, utan endast för 1.02... Har du använt detta? Var hämta du det?

Ursprungligen av Reisan:

De få hemsidor som jag hittat, där man kan ladda ner iFuntastic 4.0 har det stått att det ej funkar för FW 1.1.1, utan endast för 1.02... Har du använt detta? Var hämta du det?

Stämmer men jag har inte haft några problem alls med att använda 4.0 till 1.1.1.
Programmet kan du hämta här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 12:23
Ursprungligen av heiko:

Stämmer men jag har inte haft några problem alls med att använda 4.0 till 1.1.1.
Programmet kan du hämta här.

Aha, på så vis. Jag ska ta och prova detta ikväll. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:39
Ursprungligen av heiko:

Stämmer men jag har inte haft några problem alls med att använda 4.0 till 1.1.1.
Programmet kan du hämta här.

Har nu provat ditt tips! Det funka ju bra. Dock fick jag inte svenska menyer, men svenskt tangentbord och bättre nummerformatering blev det. Har inte kollat vad mer som förändrats.

Ursprungligen av Reisan:

Har nu provat ditt tips! Det funka ju bra. Dock fick jag inte svenska menyer, men svenskt tangentbord och bättre nummerformatering blev det. Har inte kollat vad mer som förändrats.

Om du har lagt in allt rätt på telefonen så bör du kunna se det mesta på svenska.
Du måste start om telefonen efter att du har varit i inställningar och ställt om den på svenska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:51
Ursprungligen av heiko:

Om du har lagt in allt rätt på telefonen så bör du kunna se det mesta på svenska.
Du måste start om telefonen efter att du har varit i inställningar och ställt om den på svenska.

Mm, verkar ju som jag lagt in allt rätt. Allt fungerar ju. Har provat att starta om den ett par gånger. Men menyer är fortfarande på engelska...

Ursprungligen av Reisan:

Mm, verkar ju som jag lagt in allt rätt. Allt fungerar ju. Har provat att starta om den ett par gånger. Men menyer är fortfarande på engelska...

Är du hundra på att du har lagt filena i rätt mappar?
Du flyttar över respektive mapp till samma ställe som du ser i telefonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 21:57
Ursprungligen av heiko:

Är du hundra på att du har lagt filena i rätt mappar?
Du flyttar över respektive mapp till samma ställe som du ser i telefonen.

Jag har inte flyttat något. Utan det enda jag gjort är ändra filen som fick International att dyka upp under Settings > General. Och sedan ändrat till svenska. Alltså, jag har inte lagt in SwePhone.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har inte flyttat något. Utan det enda jag gjort är ändra filen som fick International att dyka upp under Settings > General. Och sedan ändrat till svenska. Alltså, jag har inte lagt in SwePhone.

Ok, men för att få svenska överallt måste du lägga in Swephone.
Sedan ska du se att det bli bra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 22:03
Ursprungligen av heiko:

Ok, men för att få svenska överallt måste du lägga in Swephone.
Sedan ska du se att det bli bra

Japp, ska lägga in SwePhone nu.

  • Medlem
  • 2007-10-21 01:17

Hade du inte en 102-telefon? Har du uppgraderat den till 111? Kan du redogöra exakt för hur du gjorde och vilka program diu använde?, inklusive versionsnummer?

Jag har nämlich låst upp min telefon med AnySim 1.0 tror jag.
Kan man backa en AnySim 1.0-upplåsning till en låst FW 1.0.2 och låsa upp den igen men med AnySim 1.1 och sedan vidare till FW 1.1.1? Man vill ju gärna ha den senaste FW om det är möjligt.

Jag är osäker på vilken version jag använde av AnySim. Jag trodde att det var 1.1, men hittar bara en 1.0.0 på skrivbordet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 02:11
Ursprungligen av Baron:

Hade du inte en 102-telefon? Har du uppgraderat den till 111? Kan du redogöra exakt för hur du gjorde och vilka program diu använde?, inklusive versionsnummer?

Jo, jag hade en 1.02:a. Ja, jag har uppgraderat den till 1.1.1. Jag har tidigare använt iUnlock-guiden på modmyiphone dot com. Jag köpte först en licens för SimFree. Och sedan följde jag guiden på freeouriphones dot com. I guiden kan man börja på olika steg beroende på vilken FW-version man har och om man använt AnySim eller iUnlock eller annat. Eller om man har en färsk iPhone som inte blivit upplåst.

Ursprungligen av Baron:

Jag har nämlich låst upp min telefon med AnySim 1.0 tror jag.
[url="http://www.ifun.se/swephone-for-111-beta-1/#c..."]Kan man backa en AnySim 1.0-upplåsning till en låst FW 1.0.2 och låsa upp den igen men med AnySim 1.1 och sedan vidare till FW 1.1.1? Man vill ju gärna ha den senaste FW om det är möjligt.

Med SimFree kan du uppdatera till senaste FW och även låsa upp operatörsspärren. Jag vet inte så mycket om att göra restore i olika versioner och när man använt någon av de fria upplåsningsguiderna.

Edit: Såg att någon svarat på din fråga på iFun som du länkat i ditt inlägg här. Verkar inte finnas något som är helt hundra, som fungerar som återställare...

Jag chansade inte utan jag la hellre 60 dollar och fick något som är beprövat. Kan ju nu använda SimFree vid alla uppdateringar framöver, efterhand som de kommer ut med uppdatering av upplåsningen till den nya FW.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 22:09

heiko: Hur ska jag få över osynliga filer som den där global-filen som finns i swephone-mappen som man laddat ner? Kan ju inte se den i finder...

  • Medlem
  • 2007-10-21 22:31

Med Onyx kan du välja att se osynliga filer.

(Men om Swekeys fungerar på samma sätt för 111 som för 102 är filen inte osynlig i Finder eftersom den saknar punkten före filnamnet.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 22:34
Ursprungligen av Baron:

Med Onyx kan du välja att se osynliga filer.

(Men om Swekeys fungerar på samma sätt för 111 som för 102 är filen inte osynlig i Finder eftersom den saknar punkten före filnamnet.)

Ok, då saknas Global-filen och dess mapp i senaste SwePhone-paket för FW 1.1.1....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 23:11

Nu fick jag kläm på det. Har nu lagt in SwePhone för FW 1.1.1 via iFuntastic. Gäller att hoppa över steg 1-7 och börja på steg nr 8 i iFuns guide.

Edit: Och har nu svenska menyer...

Edit: Har mailat till iFun-gänget om att de måste förtydliga att man ska hoppa över steget med att radera .GlobalPreferences.plist när man följer tidigare guide för SwePhone 1.0 som de hänvisar till.

Senast redigerat 2007-10-21 23:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-21 23:51

har fått igång 1.1.1 nu även lagt in så jag fått in international.
Så här fick jag in international utan swephonefilerna
http://niw.at/articles/2007/10/13/enable-hidden-international-settings-on-iphone/

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-11-03 20:34

Hej,

Min installation av de Svenska menyerna, nummerformateringen och den Svenska ordlistan från iFun.se (SwePhone) på min nyligen upplåsta 1.1.1 iPhone fungerar inte. Det som händer är:

1) Jag lägger till repositoriet enl instruktionerna (Installera app v3.0b8) Kör en refresh och allt ser OK ut.
2) Börjar med att installera Svenska nummer (0.2) men av någon anledning avbryts installationen mitt i och jag kastas ut till huvudmenyn (inte Installer app utan iPhonens meny)
3) Försöker att installera Svenska menyer och Svensk ordlista - samma problem här.

Det verkar inte heller gå att avinstallera Svenska nummer (som nu verkar halv-installerat för det fungerar inte, samma felaktiga format som tidigare). Installer.app-alternativet under "Uninstall" är istället "ReInstall", detta fungerar så klart inte heller.

Så min fråga är nu: Hur AV-installerar jag detta, och går det att installera manuellt utan att använda Installer.app som för mig inte verkar fungera. Eller har man slopat detta förfarande nu när det finns en Installer.app metod?

Jag körde SummerBoard istället för SpringBoard vid första installationstillfället, kan detta ha ställt till det kanske?

Filen System/Library/CoreServices/SpringBoard.app/M68AP.plist som nämns ovan verkar binär och ordet "international" finns med, men det står varken TRUE eller FALSE efter. Slutet på sista raden ser ut så här:

... "editableUserData]internationalYbluetoothVcamera"

Bevaka tråden