Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.1.2 (Uppdatering: Ute nu)

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

T3 skriver idag om 1.1.2 som ska innehålla stöd för "ett dussin" nya språk.

1.1.2

  • Medlem
  • 2007-11-04 11:05

Intressant. Särskilt att TIFF-exploiten har fixats till. Vi får väl se vad hackarna har för motdrag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 11:35

Jag skall köpa en iPhone i slutet på november i USA. Kommer då förmodligen att få 1.1.2. Är det svårt att nedgradera till 1.1.1 för att därefter köra TIFF-exploiten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 19:30
Ursprungligen av kia2:

Jag skall köpa en iPhone i slutet på november i USA. Kommer då förmodligen att få 1.1.2. Är det svårt att nedgradera till 1.1.1 för att därefter köra TIFF-exploiten?

Jag rekommenderar starkt att du väntar att göra något alls med din kommande iPhone, ifall den kommer med Firmware 1.1.2. Vänta tills det är några som har löst det och använt beprövade guider. När t ex iFun.se-gänget har lagt ut en guide för upplåsning, aktivering osv för iPhones med FW 1.1.2, så är det väl beprövat.

Håll koll på diskussionerna här på www.99.se/iphone och även läs nyheterna på www.ifun.se.

Köpte min för några dagar sedan, tror ni den har 1.1.2? Får den dock på onsdag.

@monken Skulle inte tro att den har 1.1.2, då skulle man hört mera om att det kommit etc.

@kia2 Du får helt enkelt stay-in-there, ingen vet om 1.1.2 kommit då och om det går att downgrade:a (byta till en äldre firmware), kanske fixar Dev Team eller några andra det, eller så fixar dem kanske inte tills dess. Jag tror att det är bäst att du håller koll på nyheter, forum (som detta) och kanske mer aktiva som hackint0sh.org.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 16:47
Ursprungligen av djungelmums:

ingen vet om 1.1.2 kommit då och om det går att downgrade:a (byta till en äldre firmware), kanske fixar Dev Team eller några andra det

Så en iPhone måste alltså vara hackad för att kunna downgradas?

Ursprungligen av kia2:

Så en iPhone måste alltså vara hackad för att kunna downgradas?

Det finns olika varianter av downgrade vad jag vet.
1. Downgrade:a OS:et, vilket jag tror man kan göra utan att skada telefonen.
2. Downgrade:a (flasha) Baseband:et, detta ska du inte göra utan att veta vad du gör, saker kan gå riktigt illa om något händer här (telefonen dör för evigt).

Jag är inte säker vad som händer när man laddar in en äldre firmware (1.1.1 -> 1.0.2) och och om du får allt att fungera som på en 1.0.2 efteråt.

Jag tror inte någon vet om det kommer gå att gå från 1.1.2 till 1.0.2 simpelt eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-04 13:48

1.1.2 låter intressant. Har irriterat mig på att iPhonen saknar stöd för andra språk. Tycker Apples största fel med iPhonen är att låsa den till en operatör. Dom skulle ha gjort en iPhone som funderar överallt precis som iPoden. Men girigheten är större än förnuftet. Nu måste man vänta och se hur långt tid det tar att knäcka 1.1.2 firmwaret om det nu kommer nästa vecka. Hoppas det går snabbare än 1.1.1.

//Rob

iPhone version 1.1.2

Taget från MacWorld idag. Passa även på en ev. ny iTunes.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.129417

Ursprungligen av adress@mac:

Taget från MacWorld idag. Passa även på en ev. ny iTunes.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.129417

Hur gör man om man inte vill uppdatera kan man koppla in iPhonen i iTunes och tacka nej till en uppdatering ? Hur undviker man det?
Vill inte ha 1.1.2 i iPhonen alltså :/

Ursprungligen av Robo-X:

1.1.2 låter intressant. Har irriterat mig på att iPhonen saknar stöd för andra språk. Tycker Apples största fel med iPhonen är att låsa den till en operatör. Dom skulle ha gjort en iPhone som funderar överallt precis som iPoden. Men girigheten är större än förnuftet.

Handlar inte (bara) om girighet utan om att de inte kan (eller kunde) producera tillräckligt många iPhones för att lansera den över hela världen samtidigt på grund av komponentbrist, så givetvis prioriterar de då hemmarknaden först och främst. Att telebolag både vill subventionera och anpassa sitt nät efter specifika mobiler som iphone är något som de flesta telefontillverkare inte kan motstå.

Ursprungligen av Robo-X:

1.1.2 låter intressant. Har irriterat mig på att iPhonen saknar stöd för andra språk.

Stödet finns redan 1.1.1, det är bara inte aktiverat. Installerar med SwePhone aktiveras det t.ex.

Gå in i inställningar och kryssa ur "Kolla efter uppdateringar automatiskt.".
Dessutom kommer den alltid att fråga dig om du vill installera uppdateringen och jag tror ett licensavtal kommer upp också.

Jag tror på att kolla vad du gör innan du acceptar någonting

Ursprungligen av djungelmums:

Gå in i inställningar och kryssa ur "Kolla efter uppdateringar automatiskt.".
Dessutom kommer den alltid att fråga dig om du vill installera uppdateringen och jag tror ett licensavtal kommer upp också.

Jag tror på att kolla vad du gör innan du acceptar någonting

Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-04 19:39

iFun: 1.1.2 kommer snart, uppdatera inte

Precis som när FW 1.1.1 var på ingång, så ska man vänta med att uppdatera via iTunes, till FW 1.1.2. Invänta beprövade guider. Läs mer på iFun dot se.

Jag upprepar: Uppdatera inte via iTunes till Firmware 1.1.2. Det kan resultera i att din upplåsta iPhone blir obrukbar. Bocka ur "Leta efter uppdateringar automatiskt" i iTunes. Du finner det under iTunes > Inställningar > Allmänt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 20:56

Vad tror ni, ska man akta sig för iTunes-uppdateringen också?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-11-04 21:37

Hur långtid tog det egentligen innan fw 1.1.1 blev hackad (helt upplåst)? Någon som kommer ihåg det?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-04 21:51

Hittade precis detta http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=368619 va tror ni om det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 21:54
Ursprungligen av RoHHbiN:

Hittade precis detta http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=368619 va tror ni om det?

redan diskuterat och dömt som rent "hittepå"

  • Medlem
  • Gotland
  • 2007-11-04 21:55
Ursprungligen av Stenelo:

redan diskuterat och dömt som rent "hittepå"

okeyokey, själv inte sätt den förr. Verkar lite skumt att Apple inte skulle gått ut med det.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2007-11-04 22:04
Ursprungligen av RoHHbiN:

okeyokey, själv inte sätt den förr. Verkar lite skumt att Apple inte skulle gått ut med det.

Här har du länken: http://www.engadget.com/2007/10/15/the-16gb-iphone-nope-dont-be-a-fool/

Ursprungligen av Malm:

Vad tror ni, ska man akta sig för iTunes-uppdateringen också?

Är också nyfiken på detta. Kan den kommande iTunes-uppdateringen verkligen spärra ens upplåsta 1.1.1-iPhone?

Ursprungligen av southtown:

Är också nyfiken på detta. Kan den kommande iTunes-uppdateringen verkligen spärra ens upplåsta 1.1.1-iPhone?

Det tror jag knappast, men invänta rapporter för säkerhets skull.

jag åker till New York den 23 november och där tänkte jag köpa en iPhone...

Så min fråga är om ni tror att alla Apple Stores kommer att vara utrustade med 1.1.1 iPhones eller 1.1.2 iPhones...?

Och om de har blivit en övergång helt från 1.1.1 till 1.1.2 så undrar jag även om det kommer finnas någon ny jailbreak ute då... hur lång tid tog det för "Dev team" att jailbreaka 1.1.1?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 01:47

Det tog ca 2 veckor att knäcka 1.1.1 iPhonen. Om 1.1.2 kommer ut nästa vecka så blir det inte så lätt att få tag på 1.1.1 i slutet på november. Förhoppningsvis ändrar Apple inte basebandet så kanske går det att göra en downgrade till 1.1.1. Fast Apple kommer förmodligen att bygga in en spärr där oxå.

//Rob

Det är ganska ointressant att veta hur lång tid det tog att jailbreak:a 1.1.1 då de kom på att det fanns en .tiff exploit (samma som användes till PSP), denna kommer då vara fixad och nu måste de (Dev Team och de andra underbara människorna som knäcker FW:s åt oss) leta upp något nytt hål/se vad de har gjort för att bromsa oss denna gången.

Ursprungligen av djungelmums:

Det är ganska ointressant att veta hur lång tid det tog att jailbreak:a 1.1.1 då de kom på att det fanns en .tiff exploit (samma som användes till PSP), denna kommer då vara fixad och nu måste de (Dev Team och de andra underbara människorna som knäcker FW:s åt oss) leta upp något nytt hål/se vad de har gjort för att bromsa oss denna gången.

Ja, hela TIFF-biten kan vi räkna som död med 1.1.2. Frågan är om nedgraderingsmetoden, som fungerar separat från TIFF-biten, kommer att fungera, eller om dom tätat den vägen också? I så fall kan ett ny knäckning ta tid.

En undran är, om hackningen misslyckas och man MÅSTE återställa iphonen. Kommer itunes då ladda ner 1.1.2 eller finns det något sätt att välja så att programmet istället laddar ner 1.1.1?

Senast redigerat 2007-11-05 10:31
Ursprungligen av monken:

En undran är, om hackningen misslyckas och man MÅSTE återställa iphonen. Kommer den då ladda ner 1.1.2 eller finns det något sätt att välja 1.1.1?

Redan idag går det att återställa till 1.0.2 om man vill och har laddat ner det från Apple genom att hålla nere alt när man klickar på Återställ (gäller mac). Faktum är att man troligen har firmware-filen nedladdad redan i ~/Library/iTunes/iPhone Software Updates. För 1.1.1 heter den iPhone1,1_1.1.1_3A109a_Restore.ipsw.

Bevaka tråden