Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som musikdator? Vad ska jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 14:48

Så en bil är kass för att den får motorstopp på E4 - bara för att du struntat i att tanka den?

.....?Var tankar man en dator menar du?.........Men visst...din jämförelse är säkert adekvat...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-30 22:56

Absolut -

- En människa har sina behov för att fungera normalt.
- En bil har sina.
- En dator har sina.

Det är få saker som "bara fungerar". En studsboll, kanske.

Ok, smart ass....vad borde jag ha gjort? Om du nu jämför det med den simpla saken att tanka sin bil så kan det ju inte vara så värst svårt att förklara....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-31 01:30

Nja, den som kallar mig smart ass får nog betala för sin support på nån firma.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-10-31 06:50

pf - du underlättar ju inte med att svara som du gör...

Betala för service?Det kan jag haja för det får man ju för bilens service också...men eftersom detta är som att tanka så kan det ju inte vara så mycket att förklara...
Vad skulle jag ha gjort ? Bett på mina bara knän när du sätter upp en allan ballan attityd?

Stort tack till alla andra som kommit med tips, dock.

Poängen är väl att det är lättare att få hjälp desto softare attityd man har.. alltså jag vet, det är först när man helt kört fast, testat allt och blivit förbannad man börjar fråga om hjälp men ändå, den enda man har att skylla är sig själv oftast. Alternativt säljare som ger intrycket av att datorn är ett verktyg som bara funkar, det är ganska långt från verkligheten.

Jämförelsen med en bil är inte helt dum, även om att tanka den gör man väl kanske redan med strömmen i väggen tycker man. Men ändå, det är en jävla massa små grejer som ska klaffa, men där är det mer vedertaget att man tar sig till en verkstad om man inte har koll på läget. Med datorer drar man ner det man tror sig behöva från nätet, installerar mjukvara och hårdvara efter tycke och smak. Sen har man inte sällan problem.

Visst är det så.
men grejen är ju att jag inte direkt kör 300 fulpluggar etc utan bara ett helt vanligt logic 7 m ett focusrite interface och en laciedisk...Focusrite kanske inte hör till det allra vanligaste interfacen men i övrigt är det ju så standard det kan bli....Jag uppdaterar ALDRIG ett fungerande system om jag inte behöver , för att kunna köra nåt nytt som jag anser mej behöva, men denna gången råkade jag vara för snabb att trycka enter och VIPS så blev datorjäveln en degklump....men som sagt ...bara för att jävlas lite så funkade den ju helt bra här om kvällen...lite som när man hyrde en moviebox,fick hem den,den flimrade,man gick till affären,den funkade perfekt, man gick hem,den flimrade....;-)Kanske var det teven? Nej icke då,...för när man bytte till nästa box så funkade det som atomklockan i Schweitz..;-)

det här med säljare sen....Dom som sitter på supporten är väl inga stjärnor direkt....;-) Nu sitter säkert någon av er på support någonstans och tar illa upp men min erfarenhet av support sträcker sej till "jjaaa du...nääämenatt det är bara att göra en total nollställning och installera allt igen..."..

Ett kul exempel...min polare köpte hela sin protools rigg på Delux musik i början av 2000.Sammanlagt kostade hans grejer en halv mille och dom supportar ju gärna folk som köper så mycket grejor.
SÅ när hans dator jävlas så ringer han dit dom...supportmannen frågar:hur många firewirediskar använder du? Han svarar 3 varpå han får reaktionen AAAhhh,...jamen man kan ju bara använda 2.Han pluggar ur en och sticker....
Sen läser jag io en polares dator (hon hade os8.6!!) om firewire och där står det att du högst får ha 63(!!!!!) sammankopllade fw devices....Thank u berry much..

Absolut så ökar risken att få hjälp ju trevligare man är (och som sagt,tack för dom tips jag fått)men jag vet inte om jag tyckte att jag var otrevlig mot pf innan han började köra fördummande paraleller...

Oh.. moviebox! & hyra NES-boxen.. mmm. Nåväl. Låter tröttsamt, som det så ofta är. Men om det är sen systemupgraderingen, jag har inte kommit igång så bra med osx än men kunde man inte backa dom eller minns jag fel? Men jag skulle nog testa t.ex. helt utan ljudkortet och köra på internljudet för att se om du har samma grej.. sen projektet (om det får plats) i interna disken en gång.. lite systematisk felsökning sådär. Kan också vara bra att ha gjort när man pratar med supportfolk.. som f.ö. kan vara allt från stolpskott till überproffs enligt min erfarenhet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-31 16:19

Tja! Allan Ballan? Allan Ballan möter Gnägge Gnäll i så fall, men skit samma. Som erfaren datoranvändare blir man inte så munter av någon som säger att Macbook är kass - det är helt enkelt en ren osanning. Givetvis kan en Macbook - liksom alla datorer - bli ganska kass om man inte använder den på avsett vis. Därav min liknelse med bilen som behöver tankas för att rulla. Let's try to sort this shit out i stället.

1. Till att börja med har jag aldrig personligen varit med om att en uppdatering av MacOS X skulle förstöra någonting. Själv brukar jag ta hem alla uppdateringar utan att blinka, och jag råkar aldrig ut för problem. Eller rättare sagt, det har aldrig hänt, och då har jag tankat uppdateringar till MacOS sedan OS 7.6, så det är ju en del år som gått. Kanske är det alla positiva erfarenheter av uppdateringarna som lagrats i mitt minne - 7.6.1 gjorde ju exempelvis en Mac med 7.6 långt mer stabil och pålitlig. Innan kraschade den som en folkracebil. Okej, ska sluta med billiknelserna.

2. Det finns systemverktyg inbyggda i operativsystemet som du kan använda. Nu sitter jag inte vid min Mac så jag har inte namnen i direkt minne men skivverktyget (som ligger i mappen för verktygsprogram) kan du använda för att scanna igenom dina hårddiskar och reparera eventuella fel. Många rättigheter brukar uppdateras och så vidare, det här är bra att göra både före och efter en uppdatering av operativsystemet.

3. Sedan gäller helt vanliga tips som gäller precis alla operativsystem; lasta inte datorn med för mycket bakgrundsapplikationer - t ex widgets i fallet OS X, kör inga andra program under tiden du kör Logic om du märker att programmet uppför sig underligt. Se till att drivrutinerna till ditt ljudkort är uppdaterade - till Focusrites interface finns exempelvis ny firmware man bör uppdatera med, och till denna hör även nya drivrutiner. Se till att du inte råkat ställa Logic till att spela in med skyhög kvalitet om det börjar lasta datorn hårt - det kanske inte är nödvändigt att line'a in elbasen å lira in den i 192 khz / 24 bitar exempelvis.

4. Vad gäller hårdvarustrul med din Mac så ska du genast ringa Apple om det, så länge du har garanti. Det är långt bättre att få sånt fixat än att bara klaga över att det känns så jobbigt att backa upp all data. På en Mac så är det ofta bara att dra programmen från Applications-mappen in i en mapp på en extern hårddisk och sedan är programmen uppbackade. Gäller dock inte större program som Logic, Reason mm, men i de fallen kanske du har DVD-skivorna att installera om ifrån när datorn väl är lagad. Pluggarna till Logic ligger i en speciell mapp, minns inte namnet på den - audio units? Någon annan får gärna fylla på med info där.

5. I övrigt gäller, som kottenkotten mycket riktigt påpekar, att med sol i sinnet och glada tillrop så lyckas man bättre med att få hjälp rent allmänt. "Smart ass" är en riktig förolämpning, likaså är det trist att höra att "Macbook är en kass dator", vilket helt enkelt är bullshit. När man är "in the know" så blir man bara trött på att höra sånt. Då vill man liksom inte hjälpa till.

Men nu försöker jag iaf.

Ja nu försöker du och det tackar jag för!
Jag håller med om att smart ass är något stinkande att kalla någon annan men det var just den där "har du inte tankat bilen"-liknelsen ,som tydligen var inspirerad av mitt dissande av MacBook;-),som fick mej att känna att du gjorde dej lustig von oben över min okunnighet...
Jag ber härmed om ursäkt.

X frågor appears....
Widgets...är det program som är "halvvakna"? Motsvarade av "aktivitetsraden" i windows?Var hittar man sånt i os kryss? Jag har ingen msn eller annat skit som ligger och spontanöppnar sej,vad jafg vet....jag har fått för mej att det tar kortare tid att öppna tex firefox efter att jag quittat en gång under en session...ligger det och småtrynar i nåt hörn och snor kraft?
Jag körde en genomkörare med DiscWarrior härom dagen på systemdisken och en hel del externa diskar(varav två som ingen dator,varken pc el mac hade lust att kännas vid men som nu funkar finfint) och då lagades diverse rättigheter(QUE) etc.Borde jag ändå köra med macens egna fixarprogram efter det?

Nädå,jag spelar inte in i 192/32 bit..;-) 44,1 och 24 bitar men det ska den väl inte strejka av tycker man...och ang logic och auktoriserade pluggar...finns det inget program som VERKLIGEN backar upp varenda liten osynlig fil ? Så att man just slipper starta upp och en miljard saker är i demo mode?

Det är ju absolut inte min mening att vara sur och arg jag är bara jävligt frustrerad pga att saker och ting inte funkar och jag är ingen datatekniker och har så otroligt liten lust och tid till att vara det. Jag önskar nog att det hade fungerat lite mer "out of the box" men så ska vi inte ha det....;-)

För backup rekommenderar jagSuper Duper. Den gör en fullständig kopia av hela din hårddisk, som även går att starta datorn från.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-03 11:40

Ljudkortet är riktigt bra, så det kan du köra på. Däremot kanske du kan fundera på micpreampen - den är oftast viktigast i ledet. Sedan hänger det på så mycket när det är mikinspelning så klart - något puffskydd framför miken kan vara bra, men att täcka över den är mindre bra. Kanske vässa ljudet med mixerns EQ innan det når datorn om det känns fattigt på diskant.

Ursprungligen av PF:

Ljudkortet är riktigt bra, så det kan du köra på. Däremot kanske du kan fundera på micpreampen - den är oftast viktigast i ledet. Sedan hänger det på så mycket när det är mikinspelning så klart - något puffskydd framför miken kan vara bra, men att täcka över den är mindre bra. Kanske vässa ljudet med mixerns EQ innan det når datorn om det känns fattigt på diskant.

Puffskydd behöver man ju, sjunga bredvid är ingen höjdare (försökte med det ett bra tag men då tappar man närhet tycker jag). Jag brukar köra med B1'ans medföljande "kudde". Jag har också provat med ett JJLabs-galler. Vad menar du med "täcka över"?

Micpreampen är förstås en av många komponenter som det kan hänga på. Jag har en begagnat SoundCraft-mixer som enligt MB skulle vara bra.

Det känns knepigt, jag har inget att jämföra med, bara påståendet att det fattas diskant. Finns det något sätt att testa när man inte känner någon i närheten med en bra semiproffsrigg?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Puffskydd behöver man ju, sjunga bredvid är ingen höjdare (försökte med det ett bra tag men då tappar man närhet tycker jag). Jag brukar köra med B1'ans medföljande "kudde". Jag har också provat med ett JJLabs-galler. Vad menar du med "täcka över"?

Skumgummit som följer med är tänkt som vindskydd om man ska använda micken utomhus, men inomhus bör du plocka bort det och använda puffskydd istället. Där borde du få tillbaks lite liv i diskanten.

Citat:

Det känns knepigt, jag har inget att jämföra med, bara påståendet att det fattas diskant. Finns det något sätt att testa när man inte känner någon i närheten med en bra semiproffsrigg?

Jag skulle tro att det beror på en kombination av tycke och smak, ljudkort och mick. Apples inbyggda ljudkort är helt okej, men man vill förmodligen ha något bättre om man spelar in akustiska instrument och sång. Och till viss del är det här sånt som beror på mix och produktion.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-04 18:07
Ursprungligen av false messiah:

Och till viss del är det här sånt som beror på mix och produktion.

Jag skulle vilja påstå att det beror mer än till en viss del på det... Hur man behöver trixa med frekvenserna beror inte bara på miken, utan också på den som sjunger. Jag vet att vissa närmast hävdar det, men jag utesluter helt att en mik kan ta bort behovet av EQ. Det beror alldeles för mycket på sången och övrig mix. Däremot är ju mikar såklart mer eller mindre diskantrika. Skumgummi-afrona är ju som redan sagts helt oanvändbara om man inte är tv- eller radioreporter.

Detta är alltså ett helt egendomligt exempel. Livrem och hängslen liksom

Ursprungligen av PF:

Skulle gärna se någon jämförelse mellan deras inbyggda ljudkort och externa kort faktiskt.

Precis. Ett seriöst test vore jätteintressant!

Ursprungligen av Skilling:

Jag skulle vilja påstå att det beror mer än till en viss del på det... Hur man behöver trixa med frekvenserna beror inte bara på miken, utan också på den som sjunger. Jag vet att vissa närmast hävdar det, men jag utesluter helt att en mik kan ta bort behovet av EQ. Det beror alldeles för mycket på sången och övrig mix. Däremot är ju mikar såklart mer eller mindre diskantrika. Skumgummi-afrona är ju som redan sagts helt oanvändbara om man inte är tv- eller radioreporter.

Jag är övertygad, jag ska köpa ett JJLabs-galler i stället för kudden. Med tanke på att vi körde med kudde när vi spelade in det som han inte gillade så kanske det är bäst att börja där.

Sångstil är en del av problemet så klart. I början spelade jag in med två SM58-kopior (skratta inte...) och vissa röster blev jättefina, men min lät alltid skit. Inte toppen för självförtroendet precis. Med riktiga mikar gick det bättre, men jag är säker på att lite EQ-jobb kan hjälpa. Jag får labba lite för att hitta nån bra standardinställning som passar min röst.

Ursprungligen av Skilling:

Jag skulle vilja påstå att det beror mer än till en viss del på det... Hur man behöver trixa med frekvenserna beror inte bara på miken, utan också på den som sjunger. Jag vet att vissa närmast hävdar det, men jag utesluter helt att en mik kan ta bort behovet av EQ. Det beror alldeles för mycket på sången och övrig mix. Däremot är ju mikar såklart mer eller mindre diskantrika. Skumgummi-afrona är ju som redan sagts helt oanvändbara om man inte är tv- eller radioreporter.

Vi menar nog samma sak, men jag skulle formulera mig så här:

- Vissa mickar funkar inte för att få krispig diskant (bandmickar och de flesta dynamiska mickar tex), men
- för att fixa lyxdiskant måste hela kedjan vara rätt: rum-sångare-teknik-mick-förstärkare-produktion - det räcker inte med att byta ut en del för att få topp a la kommersiella produktioner.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är inte speciellt missnöjd själv, snarare tycker jag att det blev rätt snyggt när jag bytte till StudioProjects-miken (från en PML som inte heller låter skit), så jag kan inte undvika att undra om det är lite prylnoja som spökar hos kompisen (som hävdar att INGEN som är det minsta seriös kör utan tillköpt ljudkort), men man måste ju ifrågasätta det egna omdömet också.

Fler plattor har nog gjorts med sunkigare utrustning än man tror, och det är lätt att få för sig att man måste ha esoteriska handbyggda preampar om man hänger för mycket på highend-forum.

Men å andra sidan upplever jag att saker jag spelat in på ljudkortet i min Powerbook låter okej, men inte mycket mer än så. Det är svårt att sätta fingret på skillnaden mot det jag spelat in med bättre ljudkort, men det låter plattare och tristare. Så det kan vara värt att kolla externa ljudkort, men det kan lika gärna funka att laborera med mix, sångstil osv.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-04 22:33
Ursprungligen av false messiah:

Vi menar nog samma sak, men jag skulle formulera mig så här:

- Vissa mickar funkar inte för att få krispig diskant (bandmickar och de flesta dynamiska mickar tex), men
- för att fixa lyxdiskant måste hela kedjan vara rätt: rum-sångare-teknik-mick-förstärkare-produktion - det räcker inte med att byta ut en del för att få topp a la kommersiella produktioner.

Fast jag hävdar iofs att man kan göra mer än vad många vill tro med eq och en plugg som t ex Vintage Warmer...

Jag tror vi har ungefär ganska så samma filosofi i ämnet. Allt går inte att fixa efter. Ragnemalm pratade om sm58 (även om det var kopior som jag inte vet vad de klarade av) och det är ju en mik som kan låta så jävla rätt i vissa sammanhang. En del röster funkar den jämt på och en del andra (min t ex) funkar den oftast inte på, men det har funnits arr där jag och en sm58 klickat direkt.

Mikrofoner som är ämnade i huvudsak för sång är en annan sak och fungerar mycket mer ofta. Fast även där är det olika för olika röster. Jag menar alltså inte att det kvitar vilken mik man har, men jag skulle nog vilja påstå att man inte vet vilken som funkar om man inte rattat lite på eq. Ibland bara lyfter inspelningen enormt bara genom att höja ett litet snäpp i de högre registren. Ibland kan till och med en miken som kräver en liten eq vara den mest lämpade. Därför kan jag tycka att tester genomförda utan att man fått putsa lite är ganska ointressanta. Det bästa glittret kan finnas i en mik som bara kräver att man lyfter fram det lite grann.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 02:16

Kudde = täcka över.

Hur jämföra? Ptja, svårt att säga. Om du har någon DAT exempelvis, eller något åt det hållet, kanske en Minidisc, så kan du spela in mikljudet där, direkt från din mixer, jämföra med hur ljudet från Macen låter. Är du själv missnöjd med ljudet eller var det bara din kompis? Hur lyssnar du? Monitorer, hemstereo?

Min egen erfarenhet är att man alltid vill vässa diskanten lite, om man inte har tillgång till en riktigt, riktigt bra mik. Kan ha en del med rummet där du spelar in att göra, de lägre frekvenserna blir oftast mest förstärkta under i en halvrisig akustisk miljö.

Hade faktiskt tänkt starta en tråd om detta när jag har budget till en lite bättre mik, huruvida man kan få just det där lite lyxiga diskantskimret utan att lägga femsiffriga belopp...

Ursprungligen av PF:

Kudde = täcka över.

Aha. Hellre puffskydd än kudden alltså.

Citat:

Hur jämföra? Ptja, svårt att säga. Om du har någon DAT exempelvis, eller något åt det hållet, kanske en Minidisc, så kan du spela in mikljudet där, direkt från din mixer, jämföra med hur ljudet från Macen låter. Är du själv missnöjd med ljudet eller var det bara din kompis? Hur lyssnar du? Monitorer, hemstereo?

MiniDisc har jag, men det låter något vågat att tro att ljudingången på en 1000-kronors MiniDisc har en chans mot en Powerbook. Men visst, det är värt att kolla.

Jag är inte speciellt missnöjd själv, snarare tycker jag att det blev rätt snyggt när jag bytte till StudioProjects-miken (från en PML som inte heller låter skit), så jag kan inte undvika att undra om det är lite prylnoja som spökar hos kompisen (som hävdar att INGEN som är det minsta seriös kör utan tillköpt ljudkort), men man måste ju ifrågasätta det egna omdömet också.

Jag lyssnar i lurar när jag ska lyssna noggrannt, kåplurar alltså. Det jag själv drar mest i när jag lyssnar är EQ på gitarren (drar ner i lägre mellanregistret, det är väl nästan standard). Men det är sången som är viktigast så den måste vara så bra som möjligt. Det skall vara lätt att urskilja texten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 17:23

Skulle gärna se någon jämförelse mellan deras inbyggda ljudkort och externa kort faktiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 21:33

Det är många som snackar om externa ljudkort men jag har jobbat extremt mycket med både interna och externa kort och kan borga för att macarnas ljud verkligen är suveränt bra. Inte lika bra som dyrare interface från Motu (typ runt 5000:- och uppåt) men inte långt efter heller. Och när man sedan renderar ut musiken från sin programvara så används inte ljudkortet alls. En fördel som är odiskutabel är att apples ljudkort gör datorn fortsatt smidig och bärbar. Kortet ger superlåg latency och brusar knappt märkbart. Och man har aldrig något strul med drivrutiner.

Vad gäller minidisc så är det ett komprimerande format av naturen, men man kan ändå göra fina inspelningar med det mediat.

I allmänhet är jag otroligt less på det inom musikskapandet rätt så utbredda ljudbögeriet, eftersom det allt som oftast är helt grundlöst. Min tanke är att om det låter bra så är det bra, man behöver inte stirra sig blind på kurvor och tekniska data utan kan använda öronen och bara lyssna också - och då hör folk väldigt sällan någon skillnad på många format. Jag är säker på att man kan lura rätt många förståsigpåare att tro att direktljudet från en Mac eller Minidisc kommer från ett 192/24-ProTools-system.

Ursprungligen av PF:

Det är många som snackar om externa ljudkort men jag har jobbat extremt mycket med både interna och externa kort och kan borga för att macarnas ljud verkligen är suveränt bra. Inte lika bra som dyrare interface från Motu (typ runt 5000:- och uppåt) men inte långt efter heller. Och när man sedan renderar ut musiken från sin programvara så används inte ljudkortet alls. En fördel som är odiskutabel är att apples ljudkort gör datorn fortsatt smidig och bärbar. Kortet ger superlåg latency och brusar knappt märkbart. Och man har aldrig något strul med drivrutiner.

Fast det du pratar om handlar ju mycket mer om uppspelning och att drivrutiner och sånt inte strular, och inte särskilt mycket om ljudkvalitet, och det är ju det Ingemar Ragnemalm är ute efter. Och pratar man om en Powerbook med 2-4 år på nacken får man nog ett ljudkort med betydligt bättre omvandlare för inte alls mycket pengar.

Sånt här gör ju framförallt skillnad när det handlar om inspelning av sång och akustiska instrument - gör man musiken internt i datorn så låter den ju likadant oavsett ljudkort.

Citat:

I allmänhet är jag otroligt less på det inom musikskapandet rätt så utbredda ljudbögeriet, eftersom det allt som oftast är helt grundlöst. Min tanke är att om det låter bra så är det bra, man behöver inte stirra sig blind på kurvor och tekniska data utan kan använda öronen och bara lyssna också - och då hör folk väldigt sällan någon skillnad på många format. Jag är säker på att man kan lura rätt många förståsigpåare att tro att direktljudet från en Mac eller Minidisc kommer från ett 192/24-ProTools-system.

Absolut. Man måste inte ha ett externt ljudkort för att få till bra inspelningar, men det underlättar. Det inbyggda ljudkortet i en dator är alltid en kompromiss och att säga att Apples ljudkort är fantastiskt bra och det enda man behöver är att göra sig till mer Apple-apologet än man behöver vara.

Som sagt, spelar man in sång och akustiska instrument gör det större skillnad än om man gör musiken digitalt hela vägen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-04 22:48
Ursprungligen av false messiah:

Absolut. Man måste inte ha ett externt ljudkort för att få till bra inspelningar, men det underlättar. Det inbyggda ljudkortet i en dator är alltid en kompromiss och att säga att Apples ljudkort är fantastiskt bra och det enda man behöver är att göra sig till mer Apple-apologet än man behöver vara.

Som sagt, spelar man in sång och akustiska instrument gör det större skillnad än om man gör musiken digitalt hela vägen.

Korrekt, korrekt, all the way, men jag förespråkar bara ett redan tillgängligt ljudinterface för många som köper externa dito i onödan. Apples ljudkort är på åtminstone-nivån mycket bättre än inbyggda standardljudkort i PC-datorer, något som vittnar om Apples syn på vikten av att göra datorer som "out of the box" lämpar sig väl för video- och ljudproduktion. På PC upplever jag drop-outs och märkliga artefakter med standardkorten, aldrig så på Mac. Kommer man från PC-sidan och köper en dator från Apple är det lätt att man köper ett ljudkort av bara farten och det är inte alltid nödvändigt.

Ursprungligen av false messiah:

Fast det du pratar om handlar ju mycket mer om uppspelning och att drivrutiner och sånt inte strular, och inte särskilt mycket om ljudkvalitet, och det är ju det Ingemar Ragnemalm är ute efter. Och pratar man om en Powerbook med 2-4 år på nacken får man nog ett ljudkort med betydligt bättre omvandlare för inte alls mycket pengar.

Riktigt, det är ljudkvalitet på det inspelade som skall vara dugligt, dvs det skall inte tappa närhet i onödan. Samtidigt så är det inget super-hifi-ljud in precis.

Bättre ljudkort, som ungefär vad då? Som är såpass bra att det finns en chans att jag tycker det hörs någon skillnad?

Vad gäller åldern på prylarna så är det en 1 GHz G4, men jag har även en MacBook (därav valet av tråd).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-04 22:24
Ursprungligen av PF:

I allmänhet är jag otroligt less på det inom musikskapandet rätt så utbredda ljudbögeriet, eftersom det allt som oftast är helt grundlöst.

Amen för det.

Jag tror i princip vilket som helst lite nyare ljudkort är bättre än det som sitter i G4:an, det är ju trots allt en dator med ganska många år på nacken, och bara att ha ordentliga kontakter och omvandlare som inte sitter mitt i en dator gör nog skillnad.

Sen beror det ju förstås på hur noga man lyssnar, jag tror inte det är någon överväldigande skillnad om du inte går upp rejält i prisklass. Att använda en annan mick gör nog mer uppenbar skillnad, tex.

Bevaka tråden