Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kul med torris och flytande kväve!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Häromdagen så kom en kompis över med torris och flytande kväve och tänkte att det måste man ju bara kunna ta lite bilder på. Jag har tidigare aldrig lekt med någondera så det var både kul och spännande. Jag hade inte så mycket respekt för torrisen som för det flytande kvävet.. usch! 192 grader minus eller nått. Det bubblade om det hela tiden. Vet inte hur farligt det är men om det droppade lite så ryckte jag nog till rejält.

Någon som vet hur farligt någon av dessa är att hantera? Är det någon som testat att leka med det mer än i partydrinkar?

Hur som helst så vill jag visa lite bilder såklart.

Titta på de övriga (27 bilder totalt)

Ursprungligen av Rytterfalk:

Någon som vet hur farligt någon av dessa är att hantera? Är det någon som testat att leka med det mer än i partydrinkar?

När jag var yngre brukade jag köpa kolsyreis ibland och leka med. En såhär i efterhand lite tokig sak vi testade var att stoppa in isen i en petflaska av tunn plast (typ tvålitersflaskorna) som hade lite vatten i botten och skruva på en kork. I takt med att gasen utvidgade sig blev flaskan stenhård. Vi lade den bland stenar och på ordentligt avstånd slängde vi en stor sten på den. Small som tusan.

Inget jag rekommenderar någon att testa då det finns en del kraft i detta. Petflaskans natur är visserligen sådan att det inte blir något splitter som åker iväg (den bara spricker), men ändå.

Flytande kvävet ska man vara försiktig med och inte handskas med i små utrymmen. När kvävet övergår i gasform kan det bli för låg syrehalt i rummet vilket kan leda till att man tuppar av pga syrebrist. Detta sker utan att man märker något innan. Dyker det inte upp någon vänlig själ och vädrar så dör man av syrebrist efter några minuter. Spiller man ut flytande kväve på golv eller dyligt ska man genast lämna lokalen.

Fina bilder

Calle

Ursprungligen av kalleee:

Flytande kvävet ska man vara försiktig med och inte handskas med i små utrymmen. När kvävet övergår i gasform kan det bli för låg syrehalt i rummet vilket kan leda till att man tuppar av pga syrebrist. Detta sker utan att man märker något innan. Dyker det inte upp någon vänlig själ och vädrar så dör man av syrebrist efter några minuter. Spiller man ut flytande kväve på golv eller dyligt ska man genast lämna lokalen.

Fina bilder

Calle

Uj uj uj!!! Jo, det med syrebristen förstod jag, men inte att det kunde vara så allvarligt. Nu var vi i ett stort rum i ett hus från artonhundratalet så det andras nog ganska friskt. Men bra att veta. Tack för varning och kommentar.

Jag brukar vara med och hjälpa en polare som fotar sina 1:6 figurer han gör.. skulle kunna få till riktigt snygga effekter med sådan rök! var går det att få tag på, och är det dyrt?

Ursprungligen av rosen888:

Jag brukar vara med och hjälpa en polare som fotar sina 1:6 figurer han gör.. skulle kunna få till riktigt snygga effekter med sådan rök! var går det att få tag på, och är det dyrt?

Torrisen vet jag inte, men det var tydligen inget konstigt. En kloss kostade oss 50kr. Flytande kväve köpte han hos AGA. Han ringde innan och de sa väl att de inte normalt sålde till folk bara sådär men de instruerade honom i farorna och hällde en liter i hans termos för en 125kr. Så det var verkligen inte farligt.

Men jag kan återkomma om torrisen..

Vad jag förstått ska torris inte vara varken alltför svårt eller dyrt att få tag på.
Flytande kväve däremot, hur fick ni (Rytterfalk) tag på det?

Det är verkligen inte bra att få på sig. Ser att ni verkar ha doppat blommorna i det, eller kanske bara sprutat det på blommorna. Testade ni att slå blommorna mot ett bord?
Vi gjorde det i högstadiet, och blommorna blir som glas. Tänk dig samma effekt fast istället på din hand. Inte bra. Men så länge ni har handskar och hanterar det försiktigt bör det ju gå bra

Just flytande kväve i partydrinkar låter rätt coolt, men även ganska farligt.
Bara en gissning nu, men det skulle inte förvåna mig om man riskerar att förlora både läppar och tänder på ett inte så himla trevligt sätt då

Jag är dock ingen expert inom ämnet, vet bara vad vi läst i skolan och lite vad man gjort på fritiden

Äh, flytande kväve är väl inte så farligt? Såå kallt är det faktiskt inte. Och det är inte svårt att få tag på, du kan beställa det hos en välsorterad järnhandel. På gymnasiet brukade vi gör yoghurtglass genom att blanda yoghurt och nån sylt och sedan blanda i flytande kväve under omrörning. Då blir det kallt och får glasskonsistens.

Och du får väl hälla ut bra mycket flytande kväve för att det ska bli så mycket kvävgas att syrehalten sänks så mycket. Jag orkar inte räkna på det, men bra mycket behövs. Det ser rätt coolt ut att hälla ut flytande kväve på golvet. Golvet blir inte blött utan kvävet far om kring och ryker.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Äh, flytande kväve är väl inte så farligt? Såå kallt är det faktiskt inte. Och det är inte svårt att få tag på, du kan beställa det hos en välsorterad järnhandel. På gymnasiet brukade vi gör yoghurtglass genom att blanda yoghurt och nån sylt och sedan blanda i flytande kväve under omrörning. Då blir det kallt och får glasskonsistens.

Och du får väl hälla ut bra mycket flytande kväve för att det ska bli så mycket kvävgas att syrehalten sänks så mycket. Jag orkar inte räkna på det, men bra mycket behövs. Det ser rätt coolt ut att hälla ut flytande kväve på golvet. Golvet blir inte blött utan kvävet far om kring och ryker.

Visst kan man leka med flytande kväve. Man bör dock känna till riskerna. Nu vet inte jag hur stora mängder kväve det hela rörde sig om men en liter flytande kväve blir ungefär 800 liter kväve i gasform vid rumstemperatur. Så har man några liter flytande kväve och står i ett litet rum med dålig ventilation blir det dåligt. Givetvis blir det farligare om man spiller eller häller ut större mängder. De säkerhetsföreskrifter som brukar finnas i samband med hantering av flytande kväve och andra "flytande gaser" säger bland annat att det alltid ska finnas syrgaslarm vid tappning av kvävet, när man arbetar med flytande kväve ska ventilationen i rummet vara 10 luftomsättningar per timme och vid transport av flytande kväve i hiss ska man inte åka i hissen med kärlet utan trycka upp hissen utifrån mm. I ett större rum med normal ventilation borde det dock inte vara någon fara så länge man inte häller ut stora mängder. Ha kvävet i en sluten behållare är inte heller bra då den kan explodera.

Calle

Det där förstår jag inte :S
Hur nyttigt kan det vara att blanda i kväve i nånting man tänker äta eller dricka egentligen???

Visste inte att det var så lätt att få tag på, men visst är det farligt. Kallt också för den delen, -192 grader celsius. Det är ganska kallt det

Ursprungligen av PiktorPucci:

Det där förstår jag inte :S
Hur nyttigt kan det vara att blanda i kväve i nånting man tänker äta eller dricka egentligen???

Vad menar du? Det är ju kväve i det mesta du äter och dricker. Dessutom så upptar ju kvävet värme samtidigt som den kyler yoghurten så den övergår i gasform och löses i luften. Luft är ju redan från början 78% kväve så lite mer eller mindre har absolut ingen betydelse.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 09:36

Sjukt snygga bilder! Finns de liggande i 1440 x 900?

Absolut! :D

Ursprungligen av acke:

Sjukt snygga bilder! Finns de liggande i 1440 x 900?

Samtliga är skalade till 1500x1000 (på vardera håll så att säga) så det är bara att använda som bakgrund. gå in på http://www.rytterfalk.com/2007/11/02/dry-ice-and-liquid-nitrogen-evening-part-2/ och tryck på en bild, du hamnar då på mitt flickrkonto, välj "all sizes" och tag den som heter original som då är i 1500x1000.

Jag testade att ha en av bilderna som bakgrund men det blir liiiite dumt med mitt namn i kanten. Det bästa är om du går in i Photoshop eller liknande och skalar om den till 1440x900 så ser det nog bra ut igen. Men nu kom jag på att jag sitter på en CRT som inte är widescreen och då har vi olika proportioner, så jag vet inte hur det kommer se ut på din. Kanske perfekt. Ähh.. du får testa.

Senast redigerat 2007-11-05 10:12
1
Bevaka tråden