Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ok, vad saknar vi?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väl talat! Öl till mig med.

Jag har inga stora problem med min Mac och OS X. Löper som en nysmord fiskrulle på min G4 450MP med 512MB.

Vafalls läser jag, en nöjd mac-användare som inte vill se något ändrat?

Samma här, jag kommer bra överens med OS X på min TiBook 500 och G4 450MP. Jag ser framemot nya funktioner och buggfixar i 10.2 dock, svårt att inte göra det...

Fixa så han inte krashar så blir jag nöjd.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-05-04 19:55

Vad jag saknar är:
En G4-maskin (eller G5:a) som är så snabb att den lätt kan emulera Windowsspel med VPC...
En tv-utgång på grafikkortet, så jag kan använda dvd-r:en till tv-n som dvd-spelare.
En ljudingång (helst två, vä o hö kanal) för inspelning av mina vinylskivor.
En videoingång för inspelning av mina vhs-kassetter.
Programvara som gör att vi macägare kan se på DivX-filmer med bra ljudkvalitet (= i synk).
I dag betalar vi över 20 000 för en burk som inte ens kan spela in musik, inte ta in video, inte spela upp video på annat än bildskärmen och inte ens spela upp komprimerade filmer rätt. Hur mycket jag än gillar mac, måste jag erkänna att en pc-burk ger betydligt mer för samma pengar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: clifford:
Vad jag saknar är:
En G4-maskin (eller G5:a) som är så snabb att den lätt kan emulera Windowsspel med VPC...
En tv-utgång på grafikkortet, så jag kan använda dvd-r:en till tv-n som dvd-spelare.
En ljudingång (helst två, vä o hö kanal) för inspelning av mina vinylskivor.
En videoingång för inspelning av mina vhs-kassetter.
Programvara som gör att vi macägare kan se på DivX-filmer med bra ljudkvalitet (= i synk).
I dag betalar vi över 20 000 för en burk som inte ens kan spela in musik, inte ta in video, inte spela upp video på annat än bildskärmen och inte ens spela upp komprimerade filmer rätt. Hur mycket jag än gillar mac, måste jag erkänna att en pc-burk ger betydligt mer för samma pengar.

Erhm.. Går alldeles utmärkt att ta in video spela upp video både på skärm och på tv. Komprimerade filmer (antar att du menar crappy DivX) går alldeles utmärkt i synk och är knappast beroende på burken. Utan mer på den som gör codecen (och att dom använder AVI som filformat som är totalt omodernt). Spela in musik? Snälla, vad tror du är standard i musik branschen? Pc, nope. Mac, jepp.

Spel i VPC? Kommer inte att ske. VPC har nämligen inget stöd för grafik accelration längre. Varav det isåfall skulle till en löjligt snabb mac.

Citat: "Hur mycket jag än gillar mac, måste jag erkänna att en pc-burk ger betydligt mer för samma pengar."

Visst, virus då eller?

Det står dig fritt att köpa en pc om du trivs med det. Vi använder ju trots allt datorerna som verktyg. Och om man har datorn till spel och tittande på filmer med usel kvalité. Visst då spelar det ju ingen roll. Själv så är jag mer kär i gränsittet och hur systemet fungerar på maccen. D.v.s jag trivs i min arbetsmiljö. Och då bryr jag mig inte om jag får bättre prestanda på pappret med en PC.

Alla är ju olika och det är upp till var och en vad dom gillar.

[ 04 Maj 2002, 21:12: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-04 21:54

Ska jag vara gnällspik, så saknar jag Moores lag, den verkar ha lämnat Macsfären sista åren.

Hade annars varit kul om den lagen hittade tillbaka oss och Steve ger oss en iBook 1200Mhz till sommaren

Jag måste säga att jag är mycket nöjd med min iMac och OS X
Men det skall bli kul med en ny uppdate.
Jag har ej haft mycket problem med varken iMac eller os X .......
Till er som har problem så vill jag säga att jag lider med er.
Det är nog det värsta som kan hända en mac andvändare.
Jag vill inte tillbaks till Classic.
På den tiden fick man mycket problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Ska jag vara gnällspik, så saknar jag Moores lag, den verkar ha lämnat Macsfären sista åren.

Hade annars varit kul om den lagen hittade tillbaka oss och Steve ger oss en iBook 1200Mhz till sommaren

Jan 2001: PowerBook G4/400
April 2002: PowerBook G4/800

Dubbelt så snabb PowerBook G4 på mindre än 18 månader.

Juli 2000: Dual 500 MHz G4-maskin
Jan 2002: Dual 1000 MHz G4-maskin

Dubbelt så snabb maskin på 18 månader.

Kom inte och säg ngt annat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-05-09 21:00

Apple är så smarta? att de säljer alla Macar i dollarvaluta, fast de tillverkas i Asien eller i Irland, så att de förlorar i sikt på att dator är dyra i EU. För amerikaner själva är det inte så dyrt, därför kommer det alltid forsätta i evigheter att Macar kommer säljas mest i hemlandet. Är de så dumma eller de måste rätta efter sig aktieägarna att få så bra vinster på kort sikt. Tänk er att Macar tillverkas i Irland som är en del av EU och ändå kostar i dollar och svenska moms på det. Det fördyras mycket mera. Är Apple så dumma att inte att använda av EU och tillverka och sälja inom EU i bra pris så att allt blir i postitiva tecken för i sikt för alla. Trots allt är pris betyder mycket för vanlige användare. Eller har jag fel ?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-05-09 21:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Erhm.. Går alldeles utmärkt att ta in video spela upp video både på skärm och på tv. Komprimerade filmer (antar att du menar crappy DivX) går alldeles utmärkt i synk och är knappast beroende på burken. Utan mer på den som gör codecen (och att dom använder AVI som filformat som är totalt omodernt). Spela in musik? Snälla, vad tror du är standard i musik branschen? Pc, nope. Mac, jepp.[/QB]

Frågan var inte vad jag skulle köpa - utan vad jag saknade. Vet också det inte är burkens fel att det är svårt att se på AVI-filmer i mac, därför jag skrev att jag vill ha mjukvara som fungerar. Problemet är att en del av oss faktiskt vill kunna göra sådana saker – och då ska inte verktyget vara det som ödelägger för oss. Det strider ju mot hela macens filosofi.
Ljud, ja många gör det på mac. Men jag tycker ändå det är knäppt att man får punga ut med över 20 lock för en burk som saknar ljudingång, och att detta är tillbehör man får köpa vid sidan av.
Missförstå mig inte: Jag älskar mac, har oerhört svårt för pc, men mac hade kunnat bli så oerhört bättre (och mer prisvärd) om Jobs & Co fixade några detaljer. Det är synd att det är småsaker som skrämmer väck vissa köpare. Genom att vi ligger på och talar om vad vi vill ha av Apple - och vad vi inte är nöjda med - finns det en chans att det blir förändringar – till det bättre. Vilket kanske framöver kan locka över en och annan förtappad pc-användare. Men att bara lägga locket på och försvara allt som har med äpplet att göra leder inte till vare sig produktutveckling eller fler macanvändare.
Beträffande VPC och snabb emulering: Visst, grafikstödet är borta numer. Amatör som jag är fattar jag inte varför. Men när vi ändå fick önska, kan man lika gärna önska rejält...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-09 22:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Jan 2001: PowerBook G4/400
April 2002: PowerBook G4/800

Dubbelt så snabb PowerBook G4 på mindre än 18 månader.

Juli 2000: Dual 500 MHz G4-maskin
Jan 2002: Dual 1000 MHz G4-maskin

Dubbelt så snabb maskin på 18 månader.

Kom inte och säg ngt annat![/QB]

Njae, nu släpptes PowerBook G4 väl som 500Mhz samtidigt som 400:an och 500Mhz G4 presenterades redan sommaren -99 väl, och iBooken har snart funnits i 36 månader så en 1000-1200Mhz G3 skulle ligga rätt just nu, istället tickar den på 600 ,fast vi får väl hoppas att Steve har nåt på G

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
...och iBooken har snart funnits i 36 månader så en 1000-1200Mhz G3 skulle ligga rätt just nu, istället tickar den på 600 ,fast vi får väl hoppas att Steve har nåt på G

36 månader? Menar du den allra första iBooken?

[ 09 Maj 2002, 23:33: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-05-09 23:49

Ja, iBook 300 kom väl sommaren -99, dvs 3 år sedan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Jan 2001: PowerBook G4/400
April 2002: PowerBook G4/800

Dubbelt så snabb PowerBook G4 på mindre än 18 månader.

Juli 2000: Dual 500 MHz G4-maskin
Jan 2002: Dual 1000 MHz G4-maskin

Dubbelt så snabb maskin på 18 månader.

Kom inte och säg ngt annat!

[/quote]Njae, nu släpptes PowerBook G4 väl som 500Mhz samtidigt som 400:an och 500Mhz G4 presenterades redan sommaren -99 väl, och iBooken har snart funnits i 36 månader så en 1000-1200Mhz G3 skulle ligga rätt just nu, istället tickar den på 600 ,fast vi får väl hoppas att Steve har nåt på G[/QB]

Tänk på att dagens G4-processorer är ännu snabbare per megahertz. Detta beror bl.a. på att vi nu har 4 st AltiVec-enheter mot bara 1 i de första G4:orna. Dessutom har L3-cache inkluderats vilket innebär förbättrat cache-minne och cache-storlek mot förra G4:orna.

Dagens G4-processorer skiljer sig från en del från de vi hade för 18-24 månader sedan. Dock måste programmen kompileras för att dra nytta av nyheterna i nya G4:orna läste jag.

Iofs kunde jag jämfört PowerBook G4/500 mot dagens PowerBook G4/800. Sant.

Men dubbling av prestanda på 18 månader stämmer någorlunda bra iallafall!

Apropå PowerBook G4. Jämför nya versionen med den som släpptes i januari 2001.

Grafikkort: AGP 2x Rage 128 med 8 MB VRAM är nu AGP 4x Radeon 7500 med 32 MB VRAM.

Nätverk: 10/100baseT är nu 10/100/1000baseT (Gigabit Ethernet)

Skärm: upplösningen är uppe i 1280 nu. Minns inte vad den var innan. Men 20-30% fler pixlar iallafall.

Hårddiskar: 10-20 GB är nu 30 resepektive 40 GB.

RAM: 128/256 är nu 256/512 MB.

DVD: man har sett till att DVD-spelaren även kan bränna CD-skivor! "Combo-drive" som det kallas.

Systembuss: 100 MHz är nu 133 MHz. Ingen superförbättring men väl en förbättring i rätt riktning!

Det är MÅNGA förbättringar i PowerBook G4!

Jag håller med om att det är en del detaljer som saknas. Det som jag alltid uppskattat med mina Macar är att de är körklara ur kartongen men inte bara det utan oftast efter en ominstallation också. Visst har man en massa kringutrustning så blir det en och annan drivrutin som ska in.

Om jag skulle få för mig att installera om operativet på min PC från jobbet så efter att jag lagt till Windoze + uppdateringar så ska det till drivrutiner till:
- scsi-kort
- ljudkort
- grafikkort
- nätverkskort
- Zipdrive
- cdbrännaren

En annan sak som jag uppskattar är att det i alla Macar åtminstone finns en liten högtalare i lådan så att man hör ljud överhuvudtaget. På många av mina gamla PC-burkar på jobbet så saknas det helt och om man får igång ljudkortet så ska det letas högtalare ändå..

Kontentan: En mac ska vanligt folk kunna använda som digital hub direkt ur lådan och då måste ljud in till, video ut för DVD och blåtand eller IR som standard.
Proffsen köper ändå till en massa saker...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erling N:
Detta vill jag se på nästa EXPO.
Jag tycker att Sonnet Harmoni G3 500MHz med FireWire port till iMac är ett bra kort,
men varför kan dom inte lansera ett G4-kort.
Sonnet Harmony G4 500-800 MHz borde vara suveränt.
Jag skulle även kunna tänka mig att utrusta med nya snabbare minnen om det skulle behövas.
Jag förringar inte nya iMacen men jag skulle få hyfsade prestanda till en lämplig penning.

Fanns faktiskt ett G4-kort (433MHz) till revA-D iMacarna ett tag, innan Newer Tech gick åt hel**te. Jag har försökt att få tag på ett, men det verkar hopplöst, och skulle nu ngn ha ett så kan det bli svårt att lura av det, av personen i fråga.

Kika själv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-21 11:45

PM G4 borde utrustas med samma kontakter som PM 8600. Alltså audio/video ut och in, SCSI (Fortfarande snabbast), seriell port och ADB (inte för att ADB och seriell är så bra, men har stöd för gammal utrustning som inte har USB)

Jag sitter just nu på en PM 8600/200 som är en av Apples bättre byggda datorer. AV ut och in är rätt trevligt, men ärligt talat är det för dålig prestanda i datorn för att hantera video in vettigt. Men nuförtiden behöver man ju knappast det, eftersom DV-formatet finns. Video ut är ju kul ibland, en gång i tiden var det en stor wow-faktor att kunna visa dator på tv.

Men att nya datorer ska stödja alla gamla tekniker håller jag inte med om. ADB och seriell port behövs verkligen inte längre, USB är helt överlägset och väldigt etabablerat numera. SCSI har fortfarande ett berättigande för riktigt bra prestanda, men det behövs inte vara inbyggt i datorn, folk som använder SCSI för prestandan köper ändå separata kort för det eftersom den inbyggda SCSI-porten alltid var för långsam.

Jag tycker det är bra att Apple ibland "rensar ut" gammal teknik när det finns något nytt som är bättre och smidigare. Jag är inte ledsen över att jag inte har någon NUBUS-plats i den här datorn, om ni kommer ihåg den. Att alla ska vara med och betala för några få som sitter med gammal utrusning känns onödigt, hellre då att dessa får skaffa sig konverterare eller kort för ändamålet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-25 00:02

Jag har inte läst era inlägg ovan...med flit, för jag skall försöka svara så ärligt på frågan som möjligt.

Vad saknar jag?

• Jag saknar total stabilitet.
• Jag saknar total kompabilitet.
• Jag saknar färre men större uppgraderingar framför många små.
• Jag saknar lägre priser.
• Jag saknar färre men mer komplexa applikationer.
• Jag saknar bristen på att kunna uppgradera äldre datorer bättre.
• Jag saknar platta pekskärmar i storlek 22 tum och uppåt.
• Jag saknar en "gizmo"maskin i fickstorlek som är en kombinerad PDA / mobil / iPod / kamera.
• Jag saknar fler tjejer i databranschen .
• Jag saknar fler macar i världen.
• Och jag saknar mer pengar i min ficka så jag har råd att köpa det jag behöver i mitt jobb bland datorer...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Ljudproblemen med DivX beror på en bugg i QuickTime, dock är DivX 5 som släpptes i dagarna ett steg på vägen.

DivX

Det är ingen bugg tyvärr. Utan att Apple har hållt sig till AVI implentationens standarder.

Jag saknar USB skrivar delning, hoppas att det kommer i 10.2

1. USB skrivardelning
2. snabbare OS
3. ATT DET SLÄPPS I JULI

Hej !

Tack vare open source och dess förträffliga programmerare finns det nu faktiskt ett bra sätt att spela DivX utan att hålla på att extrakta mp3 spår osv. Video Lan heter klienten som sköter detta med bravur, funkar också bra att spela MPEG och DVD skivor direkt. Bättre än mplayer( om ni testat den ).

Kolla in och tyck till :
Ladda ner Video Lan Client

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Hej !

Video Lan heter klienten som sköter detta med bravur, funkar också bra att spela MPEG och DVD skivor direkt. Bättre än mplayer( om ni testat den ).
[/URL]

Well, var har du varit det senaste halvåret

Hehe !

Har sett inläggen, men tyckte att frågeställningarna i detta forum verkade helt uppgivna när det gällde div-x och Mac .Så jag tänkte i min enfaldighet, var har dom varit det senaste halvåret och kände mig manad att förtella om VideoLan

Native div-x i Quicktime är en annan sak... funkar väl inte riktigt som det borde..trots plugins och annat...

/ D

Bevaka tråden