Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska Apples Imac-priser

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

>>ace4711

Jag ser att du har dubbel uppsättning i Teckenkonvertering, där ska bara ligga de 16 engelska, ta bort de andra, spara i en mapp på skrivbordet, starta om, så blir det lättare att läsa din text.

MVH

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:
>>ace4711

Jag ser att du har dubbel uppsättning i Teckenkonvertering, där ska bara ligga de 16 engelska, ta bort de andra, spara i en mapp på skrivbordet, starta om, så blir det lättare att läsa din text.

MVH

Hej, jag tror jag har postat både från Min Mac OS Z1-9.1 via explorer 5.1.3 och min XP-burk via senaste explorer. När jag tittar på mina inlägg i det här mötet från mina respektive burkar ser jag inget tecken-kodningproblem själv. På min Mac så har jag mappen "Text Encodings" och i den har jag 15 olika filer. I control panel "Text" så har jag "Roman" som scrip och "English" som behavior. Självklart vill jag vara en bra kille i gemenskapen och inte ställa till några problem -- men jag vet inte riktigt vad jag skall göra. Tacksam för mer hjälp!

Ace 4711s inlägg ser normala ut när jag tittar på 99mac.com med Mozilla 0.9.7 och OmniWeb 4.1. Ser de annorlunda ut på andras maskiner? (Jag ser inga tecken på problem med kodningen).

Igår då jag gjorde mitt inlägg såg jag bl.a. flera Œ, såg heller inga å,ä eller ö.
Idag då jag tittade in här var alla fel som bortblåsta, kanske vet moderatorn varför vissa textinlääg ibland blir fel.
Alternativt struntar vi i alltihop och låtsas som inget har hänt.

MVH

Vi struntar i det och låter diskussionen kring Apples priser gå vidare.

Varför blandar folk ihop prisvärd med billig?

Jag tycker att prisvärd är viktigare än "billig", eftersom prisvärda produkter i längden är billigare. Därför bör man väga in många olika faktorer i köpet, istället för att bara titta på prislappen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Varför blandar folk ihop prisvärd med billig?

Både begreppen är relativa, och i sammanhanget ganska värdelösa. Det verkar finnas en önskan här i forumet att kunna resonera/bevisa att en produkt skulle vara "prisvärd" eller "billig" som ett absolut begrepp. Samma vara kan vara vara olika "prisvärd" eller betraktas som olika "billig" av olika personer. Och, här kommer den springande punkten, *det är okej*, det finns inget universal-prisvärds-index för den nya iMac som är lika för alla människor på jorden.

Vissa saker här i världen finns det absoluta sanningar om. Andra inte. Det finns ingen absolut sanning om att en iMac är prisvärld eller billig. Det beror på helt enkelt.

Sedan kan massa människor tycka ungefär samma sak.
Det som är intresant för Apple är hur många personer som kommer att köpa den. Personligen tror jag att Apple kommer att sälja så pass mycket av den nya iMacen att det kommer att bli en bra affär för Apple.

Jag kommer inte att köpa den nya iMacen, men jag hoppas dom som gör det blir lyckliga med sitt beslut.

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
I vindowsXP är motsvarigheten till iPhoto inbyggt i filhanteraren. Alla bilder som finns i en mapp kan visas som tumnaglar, eller som en filmstrip med tumnaglar och en lite större preview. iTunes, iDVD och Quicktime är mediaspelaren.

Intressanta liknelser du gör. När skapade du en DVD i Mediaspelaren sist Stfm? Skulle också vara roligt att höra hur du publicerar en hemsida på ett enkelt och smidigt sätt från Utforskaren.
Försök åtminstånde göra liknelser som håller någolunda.
Kolla på bilder som du gör i Utforskaren i din PC kan du göra precis på samma sätt i Mac OS X ifall du missat detta. Gå in i kolumnvy (vilket är det klart smidigaste sättet att navigera som jag någonsin provat)

Att iPhoto dock har sina barnsjukdomar kan jag inte annat än hålla med. Det är ju trots allt väldigt nytt.

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Tänk så här:

Om vi för ett ögonblick blundar för det ihåliga lapptäcke Wintel är och låtsas att en PC och en Mac är ungefär likvärdiga (undantaget byggkvalitet) så kan det ju gå så här (och nu är jag konservativ):

En viss Mac kanske kostar tjugotusen. En motsvarande PC kanske kostar tolvtusen. Ett år senare säljer du bägge datorerna. Du få tiotusen för Macen och femtonhundra för PCn. Vilken är dyrast?

  • Medlem
  • 2002-01-28 02:36
Citat:

Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Intressanta liknelser du gör. När skapade du en DVD i Mediaspelaren sist Stfm? Skulle också vara roligt att höra hur du publicerar en hemsida på ett enkelt och smidigt sätt från Utforskaren.
Försök åtminstånde göra liknelser som håller någolunda.
Kolla på bilder som du gör i Utforskaren i din PC kan du göra precis på samma sätt i Mac OS X ifall du missat detta. Gå in i kolumnvy (vilket är det klart smidigaste sättet att navigera som jag någonsin provat)

Att iPhoto dock har sina barnsjukdomar kan jag inte annat än hålla med. Det är ju trots allt väldigt nytt.

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Jag har ingen lust att bråka om det här. Bildvisningen i OS X och i XP fungerar inte likadant. Ta in en bild via PC/ UNIX nätverk i både Win och Mac. Prova och du ser att det fungerar olika. Dvs man får dynamiska tumnaglar i XP, men inte i OS X. Det stör mig.

Vad gäller det andra har du helt rätt!

  • Oregistrerad
  • 2002-02-05 16:14
Citat:

I vindowsXP är motsvarigheten till iPhoto inbyggt i filhanteraren.

Ge mig ett windowsprogram som tankar ur en ny digitalkamera det aldrig sett förut och publicerar albumet på webben inom 5 minuter.

Citat:

Jag personligen tycker att iPhoto är ett värdelöst program som påminner om skiten man får när man köper en digitalkamera, det är gjort för amatörer.

Underskatta inte enkla "amatörprogram" för enkla göromål. Jag kan dra fram Photoshop och en HTML-editor eller DTP-program och göra jobbet om jag vill, det är inte ett problem för mig rent kompetensmässigt. Däremot föredrar jag att snabbt och busenkelt publicera de nytagna bilderna på min polares nyfödde pojk innan kaffevattnet ens blivit varmt. Sen har jag gott om tid över att skriva meningslösa inlägg på 99mac.com

Du Benjamin...!

"En viss Mac kanske kostar tjugotusen. En motsvarande PC kanske kostar tolvtusen. Ett år senare säljer du bägge datorerna. Du få tiotusen för Macen och femtonhundra för PCn. Vilken är dyrast?"

De´ e´ helt fel tänkt.
Man säljer aldrig Mac-en...:-)

Man har den kvar, och låter den utföra något som alltid tar tid, och som man inte vill ta tid på sin senaste modell med.
Jag har en 8500 (Kära gamla "Bettan"...) som står och bränner audio-CD-er... Bettan har många år kvar till pensioneringen:-)

Hej på er

Ni glömmer ju naturligtvis att även om tullavgiften skulle ligga på 7%, vilket någon av er dessutom betvivlar, så betalas den tulle nINTE på det pris som varan säljs för av Apple Europe, utan på grossistpriset som Apple USA tar. Annars skulle man ju inte göra någon vinst.

Det betyder att om man skulle vilja använda sig av en "normal" växelkurs skulle det funka om man sänkte profiten på varje såld vara, men därigenom sålde fler av produkten.

Det är helt enkelt så att Apple Europe har valt att behålla Macen som en smal produkt för de redan upplysta. (Eller så har vi europeer så snuskigt mycket stålar att vi kan betala vilket pris som helst.)

Dattan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-03-04 13:48

Jag kan tycka att det är lite konstigt att en iMac G4 i Sverige ska kosta ca 18000:- när man i t.ex. Tyskland kan få den för ca 15000:-. Det skulle vara roligt att veta vad det är som gör en mac i Sverige 3000 kr dyrare än i Tyskland. Detsamma gäller PM G4, en 1Ghz Dual som enligt svenska apple store kostar ca 40000 kr kan du hitta i Tyskland för ca 34375 kr, (3849 €). Är det verkligen rimligt med en sådan skillnad?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-03-25 10:14

Som jag sa i en annan diskusion, att jämföra Mac mot PC är som att jämföra Fiat mot Mercedes. Vad har du kvar efter 10000 mil?

Bevaka tråden