Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som musikdator? Vad ska jag tänka på?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av false messiah:

Jag tror i princip vilket som helst lite nyare ljudkort är bättre än det som sitter i G4:an, det är ju trots allt en dator med ganska många år på nacken, och bara att ha ordentliga kontakter och omvandlare som inte sitter mitt i en dator gör nog skillnad.

Det är helt klart signifikant! För länge sedan använde jag 7600 och 8600 för ljud, och de har ju lite rejälare kontakter (RCA). Minitelepluggen är i vekaste laget.

Citat:

Sen beror det ju förstås på hur noga man lyssnar, jag tror inte det är någon överväldigande skillnad om du inte går upp rejält i prisklass. Att använda en annan mick gör nog mer uppenbar skillnad, tex.

Än vad? Duger inte StudioProjects B1? Det är ju i alla fall en seriöst menad kondensatormik (om än en av de billigare).

Jag menade att skillnaden mellan två mickar oftast är större än den mellan två olika omvandlare, inte att B1 skulle vara en dålig mick. Använder själv två stycken B1 och har inga anmärkningar på dem.

Ursprungligen av false messiah:

Jag menade att skillnaden mellan två mickar oftast är större än den mellan två olika omvandlare, inte att B1 skulle vara en dålig mick. Använder själv två stycken B1 och har inga anmärkningar på dem.

OK, då är jag med. Och jag kan nog hålla med; när jag bytte till SP-mikarna fick jag en klarhet i sången som var trevlig, ett litet men behövligt lyft någonstans.

Hej allesammans. Tänkte hijacka tråden lite.

Jag sitter med en MacBook (late 2007) och har börjat snegla på FW-ljudkort. Jag har sedan tidigare en bra extern FW-hdd som jag vill använda igen.

Här är problemet: Min dator har ju bara en FW-port, kan jag daisy-chaina (eh... serikoppla heter det på svenska va?) hårddisken efter ljudkortet?

Tänkte köra Logic Express i framtiden istället för mitt gamla mbox som jag aldrig trivdes med riktigt.

Bevaka tråden