Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två frågor om Time Machine

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-29 07:24

Jag använde tidigare backup och gjorde då varje kvartal även backup av mina foton till dvd. Med timemachine går ju inte detta, hur kan man göra detta på ett lätt sätt?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2007-10-29 13:33
Ursprungligen av Robban B:

Jag använde tidigare backup och gjorde då varje kvartal även backup av mina foton till dvd. Med timemachine går ju inte detta, hur kan man göra detta på ett lätt sätt?

Svarar mig själv, backup finns ju fortfarande kvar som del av .mac. Så det går ju att ha kvar på datorn just för denna uppgift om man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 11:54

Saxat från MacApper:Q: If it’s backing up daily, won’t that require a lot of space?
A: Nope. Time Machine is smart enough to simply save the changes you made, not the entire file. In this way, Time Machine will require a lot more time to store your data initially. After that, it is simply storing the changes.

Betyder detta att TM går in och tar backup på delar av dokument? Tex om jag ändrar 10MB i en Quicktime som är 1GB stor adderar detta bara 10MB till backupen? Låter för bra för att vara sant och jag tror inte på det. Men om det är det så är det fantastiskt!

Någon som vet?

Ursprungligen av acke:

Betyder detta att TM går in och tar backup på delar av dokument? Tex om jag ändrar 10MB i en Quicktime som är 1GB stor adderar detta bara 10MB till backupen? Låter för bra för att vara sant och jag tror inte på det. Men om det är det så är det fantastiskt!

Någon som vet?

Vet och vet... Men man pratar om att hårda länkar var viktigt för Time Machine implementationen, vilket tyder på att den kommar att spara hela filen, inte skillnaden mellan två versioner av filen (diff). Desstom tycker jag att diffs blir lite hårigt för filer som man ändrar ofta. Man måste lägga ihop många olika diffar för att få fram en fungerande version. Så jag tror inte att den gör en diff mellan filerna utan sparar hela filen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 22:59
Ursprungligen av acke:

Saxat från MacApper:Q: If it’s backing up daily, won’t that require a lot of space?
A: Nope. Time Machine is smart enough to simply save the changes you made, not the entire file. In this way, Time Machine will require a lot more time to store your data initially. After that, it is simply storing the changes.

Betyder detta att TM går in och tar backup på delar av dokument? Tex om jag ändrar 10MB i en Quicktime som är 1GB stor adderar detta bara 10MB till backupen? Låter för bra för att vara sant och jag tror inte på det. Men om det är det så är det fantastiskt!

Någon som vet?

Nix, den arbetar på filnivå. Säg att du har en 2 GiB stor databasfil och ändrar ett värde, så måste den kopiera hela på nytt. Om de hade använt de inbyggda ZFS-funktionerna så hade man sluppit det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 01:06
Ursprungligen av lobStar:

Nix, den arbetar på filnivå. Säg att du har en 2 GiB stor databasfil och ändrar ett värde, så måste den kopiera hela på nytt. Om de hade använt de inbyggda ZFS-funktionerna så hade man sluppit det.

Ja det hade ju varit för bra för att vara sant. Kommer i Mac OS X 10.6 som kommer kräva att man formaterar om sin backupdisk till ZFS för att fungera. Det tror jag.

John Siracusa hos Ars Technica har en bra beskrivning av detta ovan här:
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 22:56
Ursprungligen av bjelkeman:

John Siracusa hos Ars Technica har en bra beskrivning av detta ovan här:
http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars/14

Jag vill inte förhäva mig, men det känns som man skulle kunna bygga upp en stor del av Tidsmaskinens funktioner på en förmiddag genom en ZFS-formaterad disk och ett par schemalagda script.

typ
1. Kopiera systemdisken till extern
2. Ta snapshot

ZFS kommer säker under 10.5.x tror jag.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-10-31 20:38

Hur funkar detta tror ni?
Sparar en botbar kopia med tex ChronoSync4.0.
Använder Time Machine hela tiden.

HD:n pajar.
Jag använder den botbara kopian. Macen är igång igen men den är inte dagsfärsk. Kan då Time Machine återställa den till dags datum?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 01:11

Jag har inte i min backup HD hela tiden utan smäller in den när jag kommer hem på kvällen och varje gång innan jag går utanför dörren på dagen då jag ibland jobbar hemma halva dagen.
Jag irriterar mig på att man måste unmounta disken varje gång. En inställning som gör att TM automatiskt unmountar disken när den är klar så man bara kan dra ut sladden och gå ut i skitvädret vore nått.
Skulle gärna se att man kunde välja bort filer efter filändelser och storlek.

Annars är jag mycket nöjd, börjar till och med gilla gränssnittet lite...bara lite.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-11-05 17:30

Köpte en Lacie 500gb som jag använder som min Backup HD. Går inte en Time Machine backup HD i vila alls? Min Lacie snurrar på mina andra externa diskar somnar som de skall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 19:36

Varför kan jag inte komprimera men viktigast kryptera min backup?

För att det är Time Machine 1.0 kanske? Jag gissar att den blir mer kapable när den blir äldre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 23:54
Ursprungligen av bjelkeman:

För att det är Time Machine 1.0 kanske? Jag gissar att den blir mer kapable när den blir äldre.

Såklart att det är så men känns som två för viktiga funktioner att lämna utanför ens en 1.0 version.
Både kryptering och komprimering finns ju i systemet. Är väl såklart massor med saker som spelar in som inte jag har en aning om.

Ursprungligen av EEG2:

Hm, ett litet problem. Jag råkade få över några filmer som jag har på datorn i en backup, vilket tar grymt mycket onödigt plats. Räcker det med att jag tar bort filmerna på datorn, så fixar TM det automatiskt, eller måste jag personligen in och pilla i backup-mappen? Någon som vet?

In och pilla känns spontant som en dålig idé men mig veterligt finns det ju inget annat sätt i denna halvgräddade version...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 10:44
Ursprungligen av acke:

In och pilla känns spontant som en dålig idé men mig veterligt finns det ju inget annat sätt i denna halvgräddade version...

Om man vill ta bort filer permanet från backupen är det bara att dra igång TM, hitta filen i backupen, markera den och välja delete all backups från Action knappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 14:53
Ursprungligen av Stickan:

Om man vill ta bort filer permanet från backupen är det bara att dra igång TM, hitta filen i backupen, markera den och välja delete all backups från Action knappen.

Dagens tips! Tack!

Tillägg: Bra funktion men på tok för undangömd.

Senast redigerat 2007-11-06 22:57

Dolda filer och time machine

Gamla Backup programmet kopierar inte dolda filer. Frågan är om Time machine gör det? Det är angeläget att bl a katalogen .ssh kopieras liksom .gnupg bara för att nämna några. Har man dessutom meckat med .bashrc osv så vill man ha med dom på backupen.

Är det någon som har Leopard och time machine som kan kolla?

Tackar på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 23:45

Hm, ett litet problem. Jag råkade få över några filmer som jag har på datorn i en backup, vilket tar grymt mycket onödigt plats. Räcker det med att jag tar bort filmerna på datorn, så fixar TM det automatiskt, eller måste jag personligen in och pilla i backup-mappen? Någon som vet?

Bevaka tråden