Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roland AX-7?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet varifrån man kan få tag i en AX-7? De dycker upp på blocket, vendolin ibland (men tyvärr allt för sällan) och jag tror att Roland har slutat tillverka dem. Men någon kanske vet av någon sida eller musikaffär som fortfarande har kvar några ex?

Jag har hittat en AX-1 på Ebay (USA) för ca 150 dollar. Vad kan frakten gå på m.m.?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 18:30

frakten blir nog bara ett par hundra, men du måste kolla på den skeppas till europa vid vinst (det står i auktionen). skriv till personen och fråga om frakten. några övriga kostnader än frakt ska det inte vara på begagnade grejor. däremot är jag tveksam till att en fullt fungerande AX-1 stannar på $150 med den inflation som råder på keytarer, jag tycker mig sett att yamahas leksaker går på mer än så bara de har MIDI..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-06 20:30

Du åker på tull och moms på allt du importerar in utifrån EU. Det spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt. Det finns visst en minimigräns på några hundra spänn.

Ursprungligen av Frebrik:

Du åker på tull och moms på allt du importerar in utifrån EU. Det spelar ingen roll om det är begagnat eller nytt. Det finns visst en minimigräns på några hundra spänn.

Vad ligger momsen på? Hur dyrt tror ni att det blir 500 kr eller mer mot 1500 kr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 21:49

Ta totalpriset(pryl+frakt), multiplicera med 1.03(3% tull), multiplicera med 1.25(25% moms), då har du slutsumman. (Det kan tillkomma någon expeditionsavgift från tullen också.).
Det innebär att du betalar tull och moms, inklusive moms på tullen, på frakten...

Tullen har en bra hemsida har jag för mig där de förklarar hur det funkar.

Vad kan frakten gå på ungefär (utan moms och tull) ?

  • Medlem
  • 2007-11-09 16:10

Kolla på ebay.de (tyskland)
Där brukar de dyka upp ibland.
Eftersom det är inom EU så slipper du moms och tullavg. osv.
Kolla även på de andra europeiska ebay sidorna. Kolla speciellt den franska och belgiska sidorna.
Etta annat tips är att söka på modelen på google. Många musiker vill ju skryta med vilka grejer de har. Då kan man alltid fråga dem om de är intresserad av att sälja. Jag gjorde så och en och annan blev frestade. Själv fick jag tag på en genom att sätta ut en köpannons på vendolin. En snubbe hörde av sig och jag köpte hans AX-1. Jag hade tur som fick tag på en i sverige. Det är mycket mycket dyrare ute i europa. Kolla på skandinaviska sidor först, brukar vara något billigare här. Gör en anvancerad sökning på google genom att välja .dk, .no, .se osv. i domän fältet.
Annars har jag en kontakt i belgien som fixar fram dessa. Om du vill kan jag PMa hennes mail så kan du snacka med henne. Jag tror att hon köper dem i USA och sedan vidare ut i europa. Då slipper du tänka på tull och risken att bli lurad i usa.

Den där du hittade för 150 dollar låter billigt. Den kommer antaligen att sluta på 600-800dollar. Men nu är ju dollarn väldigt billig så passa på isf.

Visst PM henne :). Nu är AX-7 uppe i 470 och så finns det en som är uppe i nästan 1300. Så 600-800 verkar inte vara osanoligt.

Jag har nu varit inne på tyska ebay och funnit några ex. av AX-7 och AX-1 (som verkar väldigt lockande). Måste man registrera sig för att kunna handla?
Någon som vet hur man gör med betalning och sådant? Måste man betala först eller (känns lite riskabelt att betala 4000-5000 kr och inte veta om synten kommer).
Förresten Yake vad köpte du din AX-1 för?

  • Medlem
  • 2007-11-10 08:32

Japp, du måste registrera dig på ebay för att kunna lägga ett bud. Ett tips, lägg inte ett bud förens i de sista minuterna, annars trissas priset bara upp av andra. När det gäller så eftertraktade prylar så är det inte den som bjuder högst som vinner utan den som bjuder sist.
När det gäller betalning så är paypal det bästa. Bjud inte på prylar som inte accepterar paypal som betalningsmedel. Finns paypal med så visar det till viss del att säljaren är seriös.
Kolla även feedbacken på säljaren (Bewertungen på tyska).
Jag gav 4000kr för min AX-1. Ett bra pris med tanke på marknadsvärdet, men egentligen ett ganska högt pris eftersom det bara är ett MIDI-synth. Min är dock i ett väldigt bra skick. Förra ägaren hade vårdat den väl, han hade tom sytt en fodrad bag till den.
Om du behöver hjälp med nått så är det bara att höra av dig...

Jag är just nu registrad på Tradera och som jag har förstått det rätt så är tradera en del av Ebay. Måste jag göra en ny registrering på alla ebay sidor?

  • Medlem
  • 2007-11-11 13:29

Jag vet inte hur det är numera. Men jag har ett login på tradera och ett annat på ebay.
Som jag uppfattar det så är ebay och tradera än så länge bara ihopslagna bolagsmässigt så att säga. Igentligen fattar jag inte varför tradera finns, hade varit bättre om det hade varit ett svenskt ebay från början.

Hur ska jag göra min regfistring så att folk fattar att jag är ifrån Sverige?

  • Medlem
  • 2007-11-12 07:29

Gå in på ebay.com och klicka på "register". Gå till rullgardinen "Country or region" och välj "See all countries". Där kan du väjla Sweden. Sen är det bara att fortsätta...

Så om jag registrerar mig på den amerikanska Ebay så behöver jag inte göra en ny registring på tyska, spanska m.m.?

  • Medlem
  • 2007-11-12 17:35

Stämmer. Endast en registration behövs...

  • Medlem
  • 2007-12-02 13:31

TheQuo: Hur går det? Hittar du någon keytar???

Om ni har svårt att få tag på en keytar, bygg en själv som ja gjort till mitt 6årige barnbarn
(AX-light)
Bygget kommer att presenteras om intresse finns

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-12 12:03

Jag vill gärna se vad du har snickrat ihop ampzilla!:)

Keytars

Här kommer info om Keytars eller magsynth som många kallar det.

Med mitt lilla project
http://web.telia.com/~u16130038/Keytar/keytars1.htm

Ooh, mäktigt!!! Jag har en Ax-7 (EJ till salu! ) som jag använder då och då. En Liberation vore ju det ultimata!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-13 17:44

Hur har du gjort ampzilla.
Jag förestår inte riktigt..... hade du ett tomt skal av en riktig ax-7?

Keytar

På frågan om det är ett riktig ax7 skal
Svar Ja.
Det är ett nytt tomt skal till en AX-7som jag hade köpt för att ha som reservdel ,
Men som tillsvidare får fungera som en AX- light (förenklad modell)

1
Bevaka tråden