Som jag förstår det är ens back up därigenom även skyddad från en utveckling av Jogins ruby-"trojan" som raderar filer, dvs. mina filer kan ett sådant tänkt program radera, men inte deras back up, åtminstone så länge man inte är inloggad som administratör. Har jag rätt? Jogin?
Det vet jag inte, har inte testat. Men det borde vara så. Dock är det en ganska klen tröst när det kommer till trojaner. Eftersom trojaner går ut på att lura användaren att köra ett program i tron att det gör något önskvärt när programmet istället gör något helt annat, så är inte steget inte långt till att användaren lika gärna luras att ange sitt lösenord. Tror man att programmet gör något önskvärt så tror man det, det gäller bara att motivera behovet av lösenordet.
Ett exempel som jag har återkommit till är att vana användare på detta forum har laddat hem ett program som anpassar dockan i Leopard, som kräver att man anger lösenordet. Detta program laddades hem i zippat format från en fildelningswebbplats. Utvecklaren är okänd och eftersom programmet inte kom från t.ex. Versiontracker eller annan känt legitim sajt så kunde det lika väl innehållit precis vad fan som helst. Det kunde precis lika gärna varit en trojan.
Det finns endast ett skydd mot trojaner; att endast ladda hem och köra program, oavsett om de kräver lösenord eller ej, från betrodda, legitima webbplatser.