Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en AppleTV ersätta DVD spelaren?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kort fråga, ursäkta om jag är korkad (är inget teknisk geni).
Min DVD spelare har kraschat.

Kan AppleTV vara ett alternativ och kan man spela vanliga DVD skivor som man tar in via datorn (Imac Core 2 Duo). Hade ju varit najs om man dessutom kunde få podcasts, foton osv. plus att se någon enstaka film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-07 19:25

Om du rippar DVDn till ett format som appleTVn kan hantara, importerar dessa i iTunes och då delar de till appleTVn så kan den spela upp dem, men inte direkt från att du stoppar skivan i läsaren på iMacen exempelvis.

Vad använda för att "rippa"? något särskilt program? Erfarenheter?

Handbrake brukar fungera bra för mig.

Jag skulle säga att AppleTV istället för en DVD-spelare om man har många DVD-filmer är en väldigt osmart idé.
iaf sålänge man inte kan spela sina DVDfilmer i datorn sen till AppleTV, men vill man verkligen behöver springa till nästa rum för att stoppa in filmen, eventuellt rippa alla sina filmer...
Och hur stabilt är WLANet mellan? Pallar den verkligen med överföringen helt och hållet?

Ursprungligen av RockyMontana:

Jag skulle säga att AppleTV istället för en DVD-spelare om man har många DVD-filmer är en väldigt osmart idé.
iaf sålänge man inte kan spela sina DVDfilmer i datorn sen till AppleTV, men vill man verkligen behöver springa till nästa rum för att stoppa in filmen, eventuellt rippa alla sina filmer...
Och hur stabilt är WLANet mellan? Pallar den verkligen med överföringen helt och hållet?

Vet inte hur stablit WLANet är i allmänhet. Men jag testade igår att köra HD-film ifrån Macen med maximala 5 Mbit/sek. Fungerade klanderfritt och då är både iMacen och Apple TV:n kopplade trådlöst via en gammal D-link router.

Och tvärtom tycker jag det är alldeles utmärkt idé, rippar alla min DVD-filmer och lägger upp dem med omslag, handling osv. Enda nackdelen är väl eg. att man inte kan få DTS/AC-3 ljud ur den på ett enkelt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 08:55
Ursprungligen av Hugeman:

Vet inte hur stablit WLANet är i allmänhet. Men jag testade igår att köra HD-film ifrån Macen med maximala 5 Mbit/sek. Fungerade klanderfritt och då är både iMacen och Apple TV:n kopplade trådlöst via en gammal D-link router.

Och tvärtom tycker jag det är alldeles utmärkt idé, rippar alla min DVD-filmer och lägger upp dem med omslag, handling osv. Enda nackdelen är väl eg. att man inte kan få DTS/AC-3 ljud ur den på ett enkelt sätt.

Finns ingen chans att det är HD kvalite på 5Mbit/s, hårt koprimerad HD tar 15-20Mbit i stream och okomprimerad väldigt mycket mer än så..

Ursprungligen av ntity:

Finns ingen chans att det är HD kvalite på 5Mbit/s, hårt koprimerad HD tar 15-20Mbit i stream och okomprimerad väldigt mycket mer än så..

Ehh, nee jag håller inte med om att det inte går att få HD-kvalité med endast 5 MBit/s, inte så länge du håller dig med 1280x720p@24hz och det är trotsallt medel vi talar om med peakar upp på 12 Mbit/sek. De 2 min jag kodade ser helt magiska ut, visserligen kanske inte just dessa 2 min kräver ultra hög bitrate. När jag kommer hem så ska jag testa att kovertera riktig film och se hur det ser ut. Om du ser till HD-DVD etc och 15-20 Mbit/sek så snackar vi 1920x1080 och det är betydligt mer krävande än 1280x720.

Har ikväll testat att kovertera lite riktig film och det ser också underbart ut! Visst nu vet jag inte hur det ser ut på en projektor. Men på min 32" HDTV ser det helt klanderfritt ut.

Senast redigerat 2007-11-08 22:32

kan bara inflika att jag har precis köpt mig en mac mini och är väldigt nöjd med den, omd et kan vara ett alternativ

1
Bevaka tråden