Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med rack-/klaviaturköp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 00:48

Hej, jag har en KORG Triton proX, alltså stagepianovarianten, och tycker att den låter kanonbra. Nu ska den säljas på grund av att jag behöver något portablare då tanken är att jag ska börja spela mer ute och mindre inne, så att säga. Jag tänkte först köpa en Nord Electro 2 men kom på att det bästa resultatet borde ges av en skön MIDI-klaviatur och ett välljudande rack istället. Jag tycker att tangenterna på NE2 är lite för semivägda och långt ifrån piano.

Jag har kollat på M-Audio KeyStation 88, Casio PX-200, M-Audio ProKeys 88 men inte hittat något klockrent... i rackväg har jag kikat på Motif Rack och Nord Rack 2 hittills... de ljud som måste vara av toppklass är piano, rhodes och orglar. Sen är det klart att de vanliga ingående ljuden som stråkar, vibrafon osv. gärna ska låta bra också. Kvalitetsljud överlag är det som gäller, hellre köper jag en daskig MIDI-klaviatur än ett halvdant rack, eftersom det alltid går att byta ut MIDI-klaviaturen.

Vad ska jag leta efter? 128-toners polyfoni är ett minimum har jag förstått. Sammanlagt får lösningen inte kosta mer än absolut max 20 000 (hade jag haft råd med mer hade jag köpt ett Nord Stage ). Jag vill att det ska låta ungefär lika bra som min nuvarande Triton och gärna liknande tangenter, men en lättviktare på klaviatursidan och ett rack bredvid borde vara den lättaste (i kilogram) lösningen.

Notis; aspiranter på denna KORG Triton proX är välkomna

Senast redigerat 2007-11-07 01:05

Du skriver Nord Electro 2 och sen NL2? Antar att du menar NE2 egentligen och inte Nord Lead2?

Många verkar gilla CMEs vägda varianter (UF8/UF80 m fl) men jag är personligen inte så förtjust i dom. Å andra sidan väger de nog också ungefär vad din Pro-X gör, och det är nog det som är problemet - schyssta vägda tangenter är ju det som väger på syntharna.

F ö: Casio PX-200 och PX-110 har identiskt klaviatur, men PX-110 är avsevärt mycket billigare, och borde säljas ut för 4.995:- av din närmsta musikaffär eftersom Polysonic (svensk generalagent för Casio) kör en sån deal just nu så det är iaf väldigt billigt för ett i mitt tycke helt ok klav.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-07 01:15

Jo det är ju "vägda" tangenter, så det är klart de väger Det optimala vore om man hittar en klaviatur som enbart är sköna tangenter och inget mer, som skickar MIDI-signaler... jag ska se om jag hittar PX-110 här i gbg och isf känna på tangenterna, tack för tipset!

Vad använder proffsen förresten? Jag kan ju inte gå upp i prisklasser som OASYS eller så, men är det rack som är standarden eller köper de hellre "fullfjädrade" stagepianon? Jag tänkte att ett rack är smart i och med att man kan byta ut en av de två om något av dem går sönder eller man vill uppgradera.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 14:15

Angående PX-110 så upptäckte jag nyligen att den bara har 32 noters polyfoni, medan PX-200 har 128. Det är en viktigt skillnad eftersom jag ska använda ett rack till denna om nu MIDI + rack är det ni rekommenderar. Tyvärr har jag inte sett några rekommendationer än

Fast polyfonin gäller enbart PXarnas interna ljudmotorer. Om du har tänkt koppla en modul till och bara använda modulens ljud så är det modulens polyfoni som är det viktiga!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 14:47
Ursprungligen av android:

Fast polyfonin gäller enbart PXarnas interna ljudmotorer. Om du har tänkt koppla en modul till och bara använda modulens ljud så är det modulens polyfoni som är det viktiga!

Jaha, det låter iofs logiskt, den klarar alltså av att skicka (nästan) hur många MIDI-signaler som helst så det är racket som begränsar... tack för infon!

Jag känner mig fortfarande helt lost vad gäller bästa resultatet för pengarna i frågan rack eller stagepiano... någon som har tips på ett riktigt bra rack för under 17 ungefär?

Antar att du med tanke på prat om lätta prylar ska gigga med det? Annars är nog laptop och mjukvara svårslaget när det gäller pengar vs ljudkvalitet (om man snackar pianon och orglar och sånt).
Har hört att många inte vågar gigga med laptops medans andra gör det hela tiden, så jag antar att det beror på hur säker man känner sig på stabiliteten hos sitt datasystem...
-Det tar ju liksom lite längre tid att starta om en dator än en synthmodul.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-08 15:35

Jag är utbildad systemvetare och vet vad som kan gå fel, därför känns det inte som ett alternativ. En isolerad miljö som t.ex. ett rack är mycket stabilare och går snabbare att sätta upp.

1
Bevaka tråden