Hej, jag har en KORG Triton proX, alltså stagepianovarianten, och tycker att den låter kanonbra. Nu ska den säljas på grund av att jag behöver något portablare då tanken är att jag ska börja spela mer ute och mindre inne, så att säga. Jag tänkte först köpa en Nord Electro 2 men kom på att det bästa resultatet borde ges av en skön MIDI-klaviatur och ett välljudande rack istället. Jag tycker att tangenterna på NE2 är lite för semivägda och långt ifrån piano.
Jag har kollat på M-Audio KeyStation 88, Casio PX-200, M-Audio ProKeys 88 men inte hittat något klockrent... i rackväg har jag kikat på Motif Rack och Nord Rack 2 hittills... de ljud som måste vara av toppklass är piano, rhodes och orglar. Sen är det klart att de vanliga ingående ljuden som stråkar, vibrafon osv. gärna ska låta bra också. Kvalitetsljud överlag är det som gäller, hellre köper jag en daskig MIDI-klaviatur än ett halvdant rack, eftersom det alltid går att byta ut MIDI-klaviaturen.
Vad ska jag leta efter? 128-toners polyfoni är ett minimum har jag förstått. Sammanlagt får lösningen inte kosta mer än absolut max 20 000 (hade jag haft råd med mer hade jag köpt ett Nord Stage ). Jag vill att det ska låta ungefär lika bra som min nuvarande Triton och gärna liknande tangenter, men en lättviktare på klaviatursidan och ett rack bredvid borde vara den lättaste (i kilogram) lösningen.
Notis; aspiranter på denna KORG Triton proX är välkomna