Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket minne till FCS?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-06 13:48

Hej!
Är i tankarna att slå till på en Mac Pro och jag undrar hur mycket minne jag behöver för att köra FCS smidigt (med lite AE vid sidan om). Kommer att köra mest DV och HDV. Min andra fråga är om jag förlorar pengar på att ta 2GB-konfigurationen (4x512 MB) och senare uppgradera med mer minne.

Det brukar stå rekommendationer på specar för alla program på Apples hemsida. Och det är skillnad om man kör HDV då behövs ännu mer minne. Ett enkelt svar är: ju mer desto bättre. 2 gig låter som minimum.

http://www.apple.com/finalcutstudio/specs.html

Ursprungligen av dynamiq:

Hej!
Är i tankarna att slå till på en Mac Pro och jag undrar hur mycket minne jag behöver för att köra FCS smidigt (med lite AE vid sidan om). Kommer att köra mest DV och HDV. Min andra fråga är om jag förlorar pengar på att ta 2GB-konfigurationen (4x512 MB) och senare uppgradera med mer minne.

Satsa minst 4 x 1 GB istället men köp inte minnena från Apple om du inte vill betala väldigt mycket extra. Hos välsorterade datorhandlare kan du köpa FBD dim ECC 1 GB pc667 för ca 900:-/st ink.moms. Då kan du dessutom fortsätta att använda de minnen som sitter i från början. M a o får du 5 GB Ram för nästan samma peng ar som 2 GB Ram!

Vill du vara ännu mer effektiv inför framtida uppgraderingar köper du 2 x 2 GB moduler hos datorhandlaren, dessa kostar ca 1700:-/st. Då har du fler lediga platser för framtida minnesuppgraderingar och det kommer alltid att behövas förr eller senare...;)

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-10 13:46
Ursprungligen av macuddevalla:

Satsa minst 4 x 1 GB istället men köp inte minnena från Apple om du inte vill betala väldigt mycket extra. Hos välsorterade datorhandlare kan du köpa FBD dim ECC 1 GB pc667 för ca 900:-/st ink.moms. Då kan du dessutom fortsätta att använda de minnen som sitter i från början. M a o får du 5 GB Ram för nästan samma peng ar som 2 GB Ram!

Vill du vara ännu mer effektiv inför framtida uppgraderingar köper du 2 x 2 GB moduler hos datorhandlaren, dessa kostar ca 1700:-/st. Då har du fler lediga platser för framtida minnesuppgraderingar och det kommer alltid att behövas förr eller senare...;)

Var handlar du?

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-06 22:20

Tack för tipset! Nåt mer man bör tänka på att inte betala för vid köp av MP?

Ursprungligen av dynamiq:

Tack för tipset! Nåt mer man bör tänka på att inte betala för vid köp av MP?

Allmänt sett köp tillbehör och kringutrustning av en datorhandlare nära dig som är insatt i och förstår användningsområdet, då fär du både bättre pris och rätt utrustning för dina behov istället för att köpa utrustningen via Applestore. Du kanske har en lokal handlare i närområdet som också kan sälja MP till dig?

För övrigt är min rekomendation att försumma inte valet av skärm, det är nog nästan den viktigaste delen avseende den egna arbetsmiljön. En bra skärm är både skarp men också vilsam för ögonen och gör att du kan tillbringa mycket längre tid med arbetet utan att bli trött i huvudet. Gernerellt för kreativt arbete där man fokuserar på skärmen och inte bara tittar på den så är Eizo en av mina absoluta favoriter, kostar lite mer men ger en mycket god arbetsmiljö i det långa loppet. Jag har själv provat många fabrikat och skärmtyper genom åren men faktum är att våran äldsta skärm som fortfarande är i drift och fortfarande är konkurenskraftig är en Eizo tillverkad 1997! Det kallar jag låång avskrivningstid...;)

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-07 11:42

Tack för tips! Angående komponenter (minne t ex) - det är inte så att Apples komponenter har bättre kvalitet än 3epartsleverantörernas? Och gäller Apples garanti i samma utsträckning om jag använder externa komponenter?
Hur är supporten från Apple förresten ni som använt den?
Tack...

Plus: tar gärna emot tips om minnen att köpa där ute.

Senast redigerat 2007-11-07 18:43

Exempel på bra minnen; bl a Kingston, Apacer, Samsung, det viktiga är att det ska vara FBD ECC DDRII 667Mhz (FBD = Fully Buffered Dim). Apple tillverkar inga minnen utan köper dessa från någon av fabrikerna i Kina som alla andra. Det är samma blandning av minnen i Macarna från fabrik som i butik.

1
Bevaka tråden