Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SMS crashar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-08 20:12

Har försökt söka på detta men jag vet inte vad det är med sökmotorn idag.

Iaf, så har jag ett problem med SMS.
FIck ett SMS som verkar ha slått ut hela SMS. När jag klickar på SMS får jag upp fönstret men utan någon text, endast edit-knappen syns. Den kommer fram i ett par sekunder för att sedan gå tillbaka till springboarden. Har försökt massa, som att starta om telefonen, synca den, skicka ett till sms... Även tankat hem SMSD från installer och försökt ta bort SMSet som kom, men det finns inte med i listan.

För sakens skull.. Jag kör 1.0.2 som firmware upplåst med AnySim.

Någon som råkat ut för detta och vet en lösning?
Håller precis på med detta: http://modmyifone.com/forums/showthread.php?t=9975&highlight=sms+crash men hittar inget vettigt program för mac som öppna .db filer oO

/Jonas

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-08 20:27

En liten uppdatering.

Förstår mig inte på SQlitesaken.

Därför försökte jag mig på en mer radikal åtgärd. Ta bort sms.db som finns i Library/SMS/.

Detta fungerade och jag kommer nu in till SMS o kan använda det som vanligt. DOCK försvinner ju alla tidigare SMS, vilket är himla synd.

Fortfarande väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med SQLite...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-08 21:08

Hittade ytterligare lite information om varför detta händer. Citerar från ett inlägg på Apple Discussions. http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5512403&#5512403

"This is a common problem that happens to iPhone, and more often to those being used in other countries. The cause of this problem is that the SMS that comes into the phone does not have a number that it belongs to. Normally this type of SMS is bank transfer confirmation, news, or junk sms.

To solve this issue, there are 3 ways:

1) The simplest and easiest way for those "locked" iPhones is to "Erase All Content and Settings". This is best done right when you receive the problematic sms, and before you sync. Sync'ing will also back up the problematic SMS, which will not solve the case. After you erase your content, you can then sync your phone normally.
2) For those "unlocked" phones, meaning they are Jailbroken, you can delete sms.db from the phone, and restart. This will delete all your SMS, and get your SMS application back to its normal state.
3) Again for unlocked phones, you can actually delete that problematic sms line from sms.db, using an SQLite program, and then put the file back to where it is. You will then have all your other SMS in the application, and the application will just work normally."

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-09 16:59

Prova programmet SMSD, det kan ta bort enskilda SMS.
Programmet tar en stund på sig att ladda in SMS:en.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-09 17:08

Provade det, skrev det i första inlägget. Dock utan resultat, för SMS:et som orsakade kraschen kom aldrig upp. Gick därför inte att ta bort det

1
Bevaka tråden