Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac med barnporr?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av elwiz:

Fast Pilos trådstart är faktiskt helt motiverad. Diskussionen flippar dock, det handlar inte om sexuell läggning och märkesval, det handlar om bra & dålig reklam. Som nämnts i somliga inlägg, produktplacering handlar om att pynta kilovis med sedelbuntar för att få varumärket förknippat i ett sammanhang där det associeras med ngt gott. Att här få varumärket associerat i ett sammanhang som är avskyvärt är ett fett steg bakåt.

Eller har hela reklamindustrin fel, påverkas man inte av sådana associationer? Den omsätter en nätt summa årligen som tyder på att man nog gör det ...

Så här skrev Pilo:

"Ska försöka kontakta kanalen så att det inte är en så kallad "arkivfilm". Troligen inte men ändå. Visst finns det rötägg bland alla datoranvändare."

Jag tolkar detta som en uppmaning om att ta bort Apple-datorn om det var arkivfilm. Eller hur tolkar ni det? Att påminna dom om att dom smutsar ner Apples namn i onödan? Hade det skett om det var en Acer-dator i arkivfilmen?

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-11-09 20:17
Ursprungligen av ace4711:

Så här skrev Pilo:

"Ska försöka kontakta kanalen så att det inte är en så kallad "arkivfilm". Troligen inte men ändå. Visst finns det rötägg bland alla datoranvändare."

Jag tolkar detta som en uppmaning om att ta bort Apple-datorn om det var arkivfilm. Eller hur tolkar ni det? Att påminna dom om att dom smutsar ner Apples namn i onödan? Hade det skett om det var en Acer-dator i arkivfilmen?

Så långt hade iofs bara jag gått om jag arbetat för Appple. Hade det varit en Acer dator och jag hade jobbat för Acer hade jag gjort det också, och så sker nog också.
till saken hör dock att Apple troligen är ett starkare varumärke än Acer, mycket pga deras arbete med just varumärket (hur ofta ser vi inte äpplet i media trots att dess andel i sammanhanget är försvinnande liten )

Men jag jobbar inte för Stevie så jag reagerar inte

Det som är bra för Apple är inte nödvändigtvis bra för oss som använder deras produkter, så är jag bara smart nog att se igenom alla irrationella känslor om ett varumärke bryr jag mig faktiskt inte ett piss. Pedofiler får gärna använda Mac för min del. Det viktiga är att de inte utnyttjar barn… och då är det ändå skitsamma vilken dator de använder.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-10 02:28

Ja, resonemanget känns barockt.

Sett en full tjej, som betedde sig illa - dömer ut alla tjejer?
Sett en krockad Volvo - dömer ut märket Volvo för all framtid?
Upplevt regn och blåst - säger alltid att vädret bara är skit?

I don't get it.

Ursprungligen av PF:

Ja, resonemanget känns barockt.

Sett en full tjej, som betedde sig illa - dömer ut alla tjejer?
Upplevt regn och blåst - säger alltid att vädret bara är skit?

I don't get it.

Tyvärr fungerar ju många människor så. man rationaliserar på ett väldigt dumt sätt;

Jag bromsar aldrig vid järnvägsövergången, det kommer ju aldrig ngt tåg.
Alla finnar har kniv.
Vädret är alltid skit i Borås
Alla bögar är feminina

etc etc

När fördomar blandas med dumhet blir det en äcklig soppa...

Men att ngn i begåvningsreserven skulle göra kopplingen Mac = barnporr för att det dök upp en Mac i ett nyhetsprogram, det är nog att ta i i överkant...

Möjligen att ngn dumjävel tänker "datorer och INTERNET används ju mest bara av barnporr-dårar"...

Ursprungligen av PF:

Sett en Skoda som vurpat?

Ursprungligen av http://www.svenskafans.com/fotboll/mff/artikel.asp?id=112313:

När en Skoda välte i det berömda älgtestet i Trafikmagasinet i början av 80-talet innebar det ett så stor bakslag för hela varumärket att de fick lägga ned verksamheten i Sverige.

Vissa som deltager i den här typen av diskussioner klarar uppenbarligen inte av att särskilja sig själv gentemot gemena man.

Det Pilo funderar över är hur en sån här skräpexponering kan påverka den allmänna bilden för ett varumärke, inte hur det påverkade enskilda individer här på forumet. Förstår man inte den skillnaden i frågeställningen kan man hoppa över den här typen av diskussioner.

Mac är säkert bäst även för pedofiler. Med File Vault aktiverat blir det svårt för polisen att hitta bilder etc.

Ursprungligen av Ciryon:

Mac är säkert bäst även för pedofiler. Med File Vault aktiverat blir det svårt för polisen att hitta bilder etc.

För att det på Windows/Linux/whatever-sidan saknas vettiga krypteringsalternativ eller??

Den här diskussionen liknar lite den jag startade på Kenneths "hemarena" (Bold.se) i samband med Anna Lindh-tragedin. Så denna diskussion kanske hade passat bättre där eftersom tanken med tråden misstolkats här på 99.se.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-12 16:19

All publicitet är bra publicitet. Produktplacering handlar om att synas.
Positivt eller negativt sammanhang spelar ingen roll då alternativet är att inte synas alls(= inte finnas alls) .

Ursprungligen av Mach2:

Positivt eller negativt sammanhang spelar ingen roll då alternativet är att inte synas alls(= inte finnas alls) .

Så roligt, jag visste inte att Bert Karlsson höll till här på 99mac!

Den här tråden måste ju vara bland de sjukaste och roligaste jag läst på länge. Stackars människa med för mycket tid att tänka. Visst att man gillar mac, men någon måtta får det väl ändå vara på manin...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-12 19:40
Ursprungligen av Mach2:

Varför kan inte alternativet vara att endast synas i positiva sammanhang?

Om det verkligen vore så att all PR är god PR så skulle det inte existera några PR-experter...

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-11-12 20:46
Ursprungligen av Jogin:

Varför kan inte alternativet vara att endast synas i positiva sammanhang?

Om det verkligen vore så att all PR är god PR så skulle det inte existera några PR-experter...

Och PR-experterna har alltid rätt menar du?
Självklart vill man helst bli omtalad i positiva termer, men att bli omtalad i negativa termer behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.

Vem syns enbart i positiva sammanhang?
Det är i mångt och mycket en fråga om värderingar.

I detta fall handlade det om en Mac som visades i samband med barnporr.
Är helt övertygad om att folk skiter fullständigt i märket på datorn, alla lyssnar fokuserat på budskapet. De flesta tittare fattar inte att det var en Mac som visades upp, och av de som kände igen den var det knappast någon utanför denna tråd som brydde sig eller ens kom ihåg det 15 minuter senare...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-12 21:02
Ursprungligen av Mach2:

Och PR-experterna har alltid rätt menar du?

Nej, vad i hela världen får dig att tro att jag menar det? Tänkte du väldigt länge innan du drog slutsatsen att det måste ha varit det jag menade?

Ursprungligen av Mach2:

Självklart vill man helst bli omtalad i positiva termer, men att bli omtalad i negativa termer behöver inte nödvändigtvis vara dåligt.

Behöver inte vara, men kan vara. Alltså är inte all PR bra PR.

Ursprungligen av Ciryon:

skojar du?

allt är öppet som en bok med rätt mjukvaror. åtminstone enligt dessa som kämpar för rättvisa och att skurkarna får sitt straff!

http://www.macforensicslab.com/

jag å min sida frågar mig vem som är den största mördaren genom tiderna.. svaret som susar till är... regeringar.. men det är en annan tråd en annan tid.

Jag tror Pilo är väldigt upprörd eftersom att han är en 15 år gammal pappa. Ja kolla hans profil, (alltså fortfarande ett barn) och blir därför väldigt upprörd när något med barnporr kommer upp.

(Tas med en nypa salt, kanske en å annan gurka också)

/Stoffen

Bevaka tråden