- Code Red
- Medlem ●
- Ystad
Tror macen på bild inte hade något med den beslagtagna datorn i verkligheten. Men det spelar ingen roll. Finns ingen anledning att tro att mac-pc-fördelningen skulle vara annorlunda hos pedofiler. Om det skadar varumärket? Knappast om inte kopplingen pedofilins förhållande till mac stärks. Som flygolyckor o dashplan. Borde väl någon som arbetar med varumärken ha känsla för.
Sexbrott i allmänhet, barnporr i synnerhet, är sanslöst hemskt - ja.
Så fort jag ser Apples logotyp på tv reagerar jag och undrar vad den har att göra där - ja.
Kan inte se vad som är så svårt att förstå med det, inte heller hur det skulle kunna uppfattas som konstigt?
Är det så att när ni tittar på tv och ser en hemsk nyhet så blockerar ni alla former av intryck och låser hjärnan till något sorts "ÅHNEEEEEEJ!"-stadie?
Man måste väl kunna få "multitaska" och kombinera sina intryck utan att målas upp som idiot, eller psykfall?
Däremot förstår jag inte vart Kenneth vill komma med diskussionen. Känns som att orsaken var en form av ultra-rapid "tala först, tänka sedan"...
Det som gör mig sorgsen är att en del har så dålig kontakt med verkligheten och allmogen - det som brukar kallas för "folket". Hur man då kan jobba med varumärken - om det nu handlar om varumärken i bemärkelsen reklam/kommunikation - är för mig en gåta.
"Folket" vet inte vad Mac är för något. Även om dom gjorde det så är det irrelevant i ett reportage om en pedofil. Lika irrelevant är det att pedofilen kör Volvo och täcker ansiktet med en Nike-jacka på väg till rättegången (detta är exempel). Dessa varumärken är obesudlade även om aset slaktat 10 barn.
Så ser verkligheten ut. Det är andra saker som kan lyfta/knäcka ett varumärke.
Jag kan inte heller förstå trådskaparens reaktion. Jag har svårt att se en Dellanvändare dra samma växel på reportaget i ett Dellforum om nu datorn hade varit en Dellburk istället.
Fast däri kanske skillnaden ligger i att mac-användare är mer sektiskt-fanatiska gentemot sin dator än vad exempelvis Dell användare är...
Fast däri kanske skillnaden ligger i att mac-användare är mer sektiskt-fanatiska gentemot sin dator än vad exempelvis Dell användare är...
Apples datorer står också mycket tydligare ut än alla generiska PC eftersom företagets logga så tydligt porträtteras på skalet. Förutom möjligen Alienware och kanske Asus och Sony så finns det inte så många PC med en så karakteristisk logga som man känner igen direkt.
Ska vi inte sluta att använda Apples maskiner allihop och skaffa en hederlig notbook med Vista på?
Man vill ju inte bli förknippad...
Fast undra om inte Moose Enterprice använder en PC på kontoret!?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1185607.ab
Man vill ju inte bli förknippad!
Jag kan inte heller förstå trådskaparens reaktion. Jag har svårt att se en Dellanvändare dra samma växel på reportaget i ett Dellforum om nu datorn hade varit en Dellburk istället.
Det är ju för att Dell användare varken bryr sej eller har smak (eller förstånd)...
Såfort det börjar bli en intressant diskussion kommer en moderator och hotar med att låsa tråden! Herregud! Vad gör du när du ser två italienare stå och diskutera något? "Lugna er nu grabbar, annars eeehh...låser jag er..."
Tjenare! Pilo - jag förstår vad du tänker, men har inte jag rätt om jag säger att det finns risk för att det kan bli värre genom att du alls tar upp det.. Vill det sig illa skulle det just kunna leda till att man förknippar mac med barnporr, just till följd av en debatt.
Har Apple tur kanske alla pedofiler får för sig att Mac är skitbra till barnporr så det jämnar ut sig…
Jag såg inte inslaget. Var det nån som såg om det var Hitachidiskar eller Maxtor? Jag har alltid misstänkt att Maxtoranvändare är riktigt sjuka individer!
Nä allvarligt talat, inte många bryr sig utom de mycket insatta. Om nån trodde at Macanvändare var bättre människor utan allvarliga problem som pedofili så var det nog bara en nyttig tankeställare. Jag tycker också det är helt egalt om det var arkivbilder eller ej.
Jag tycker också att det är självklart att nyhetsredaktioner inte skall ha nån dold agenda och försöka propagera för plattform Z före plattform Y genom takitiska val av arkivbilder. (vilket jag hoppas att Pilo inte heller tycker) Hade du ringt och frågat om det var arkivbilder om det var en Mac i något positivt sammanhang?
Men det är ju vanligt som någon skrev tidigare i tråden at bilder på Macdatorer används i alla möjlga sammanhang där de inte hör hemma. Jag har sett sådan bilder i annonser för program som bara finns för PC.
Orsaken är naturligtvis att mediaföretag som reklambyråer och tv-bolag har högt Macanvändande och då är det så enkelt att fota sin egen dator i stället för att springa ut på stan.
Så trots att reklambyråer jobbar med varumärken så tänker de ofta inte på den produktplacering som vissa bilder ger.
Dålig reklam vill ingen ha men jag funderade mer på det där om varför Pedofiler skulle använda en mac. Det som känns mest naturligt är nog att just att en mac är enklare att hålla reda på bilder och filmer i. För det är ju trots allt media de samlar på. Själv har jag testat både mac och "pc" och en mac med iLife slår det mesta när det handlar om media. En annan sak som också gör att de väljer mac är nog också det faktum att de sidor de besöker och de filer de får har en relativ stor risk att vara infekterade av virus och trojaner. Då är en mac bättre än en "pc". En tredje sak som jag också kommer att fundera på är att borde det inte vara bra för dem att på något sätt ”dölja” sina filer? För de vill säkert inte visa de bilderna för alla och då borde ”FileVault” fungera på ett relativt effektivt sätt. Jag kanske bara sitter och yrar men någon kanske håller med på någon eller några punkter.
Så en snabb genomgång för dem som inte vill läsa allt.
1.iLife
2.Virus/Trojaner
3.FileVault
Dessa är nog varför en pedofil väljer mac istället för en ”pc”.
*När jag har skrivit ”pc” så menar jag en windows dator.
Vad i helvete får dig att tro att pedofiler överlag väljer mac? Förmodligen så är det med pedofiler som med alla andra; 95% väljer Windows.
Jag kanske bara sitter och yrar men någon kanske håller med på någon eller några punkter.
Jag tänker precis likadant. Föreställer mig att alla med hög nätparanoia torde uppskatta att köra något annat OS än Windows. Och då är ju Mac ett bra val. Så enkelt är det. Det är väl inte konstigt att brottslingar av alla möjliga slag kan uppskatta design, oavsett om jag trivs med att de råkar gilla samma datortillverkare som jag. Klart att jag som Mac-diggare inte gillar att dela Apple med individer jag vill hålla tydligt avstånd emot, men alla med stålar på fickan har ju trots allt rätt att köpa sig vilken dator de vill.
Varför de upprörda känslorna kring raka konstateranden av hur världen ser ut?
Dålig reklam vill ingen ha men jag funderade mer på det där om varför Pedofiler skulle använda en mac. Det som känns mest naturligt är nog att just att en mac är enklare att hålla reda på bilder och filmer i. För det är ju trots allt media de samlar på. Själv har jag testat både mac och "pc" och en mac med iLife slår det mesta när det handlar om media. En annan sak som också gör att de väljer mac är nog också det faktum att de sidor de besöker och de filer de får har en relativ stor risk att vara infekterade av virus och trojaner. Då är en mac bättre än en "pc". En tredje sak som jag också kommer att fundera på är att borde det inte vara bra för dem att på något sätt ”dölja” sina filer? För de vill säkert inte visa de bilderna för alla och då borde ”FileVault” fungera på ett relativt effektivt sätt. Jag kanske bara sitter och yrar men någon kanske håller med på någon eller några punkter.
1.iLife
2.Virus/Trojaner
3.FileVault
Val av dator kanske inte har så mycket med sexuell läggning att göra överhuvudtaget?
Jag utgick inte från min hetrosexualitet när jag bestämde mig för att jag gillar Mac. Det var helt andra grundval. Enkel att använda, snygg, stabil och lyxig. Att jag sedan råkar gilla tjejer tror jag inte hade med saken och göra.
Jag tror att det är på samma sätt för flator/nekrofiler/pedofiler/whatever. Man väljer dator av vissa andra utifrån andra kriterier än ens sexualitet.
Att varumärkesstrateger vill få oss att subliminalet eller ej få oss drönarkonsumenter tror att man tillhör en elit/eller faktiskt är coolare för att man använder produkt Y istället för produkt Z är väl känt. Men, jag hoppas vid min gud att inga här på forumet tror att på allvar tror att vi som använder Mac är bättre människor?
1.iLife
2.Virus/Trojaner
3.FileVault
Jag tycker nog du har en poäng, men den skulle kunna gälla vem som helst som håller på med media, typ bilder film och musik..? Eller vem som helst som använder internet! Det som däremot är lika för alla användare oavsett syfte med användande är att med nya lagar så sparas nu all internet trafik på varje användare 24/7 och därmed kan det spela cykel vilket os en pedofil använder. Fysisk tillgång till dator som inte blivit raderad med special verktyg så kommer sannigen fram oavsett dator eller os och ger straffen som sig bör.
Fast Pilos trådstart är faktiskt helt motiverad. Diskussionen flippar dock, det handlar inte om sexuell läggning och märkesval, det handlar om bra & dålig reklam. Som nämnts i somliga inlägg, produktplacering handlar om att pynta kilovis med sedelbuntar för att få varumärket förknippat i ett sammanhang där det associeras med ngt gott. Att här få varumärket associerat i ett sammanhang som är avskyvärt är ett fett steg bakåt.
Eller har hela reklamindustrin fel, påverkas man inte av sådana associationer? Den omsätter en nätt summa årligen som tyder på att man nog gör det ...