Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotomässan 07 i Stockholm! Jag är där. :)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kommer att stå i monter A:B10 och demonstrera SD14. Det kommer eventuellt också gå att köpa SD14 direkt på plats till något fantastiskt mässpris. Skulle vara kul om det dök upp någon härifrån. Jag kommer försöka få till det så att jag kan dema på en Mac också. hehe.

16-18 November, factory Nacka strand..

Och så vill jag visa lite bilder som jag nyss tagit.

Och slutligen från den tid som är förbi.. (i alla fall här i Göteborg)

Vill ni se i högre upplösning så finns det mesta på www.rytterfalk.com

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-04 23:53

Fina bilder!

Ursprungligen av Micke F:

Fina bilder!

Tack. - Betyder det att du dyker upp på mässan?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-05 10:46
Ursprungligen av Rytterfalk:

Tack. - Betyder det att du dyker upp på mässan?

60 mil enkel väg - tyvärr. Det är för långt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-05 10:18

Fina bilder Rytterfalk. Jag kommer åka till mässan och kolla, helt klart.

Ursprungligen av Linus:

Fina bilder Rytterfalk. Jag kommer åka till mässan och kolla, helt klart.

Kul!

Hej Carl! Nu kanske jag framstår som en ganska snål person men jag är student så jag anser det helt moraliskt berättigat. Du nämner "fantastiska mässpriser på SD14" Är det priser i klass med tyska internetbutiker eller blligare/dyrare?

Jag gissar att du inte alls kan svara, men eftersom jag spenderat de senaste veckorna på att söka efter en uppgradering till min SD10 så blir jag sjukt nyfiken.

Dyker nog upp på mässan hursomhelst, och såklart, grymma bilder som vanligt tack för all inspiration

//Mårten

Ursprungligen av marten_rose:

Hej Carl! Nu kanske jag framstår som en ganska snål person men jag är student så jag anser det helt moraliskt berättigat. Du nämner "fantastiska mässpriser på SD14" Är det priser i klass med tyska internetbutiker eller blligare/dyrare?

Jag gissar att du inte alls kan svara, men eftersom jag spenderat de senaste veckorna på att söka efter en uppgradering till min SD10 så blir jag sjukt nyfiken.

Dyker nog upp på mässan hursomhelst, och såklart, grymma bilder som vanligt tack för all inspiration

//Mårten

Jag har ännu inte fått något pris, och ingen garanti för att det kommer att säljas. MEN målet är att det ska ske och att priserna kommer att ligga riktigt bra till. Det har ju funnits galna nätpriser ett tag nu så man kan väl hoppas.

Kul att du kommer!

Säljer du mig en dp-1:a under bordet oxå? 8-)

Ursprungligen av jurassic579:

Säljer du mig en dp-1:a under bordet oxå? 8-)

Ska se vad jag kan göra..

Ska försöka ta mig förbi där någon av dagarna (med min Olympus), men kan väl offra mig och hälsa på Sigma också..;)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-08 19:30

Vem vill ha en Sigma SLR?
Jag tycker du tar bra bilder Rytterfalk men det kan du göra med ett antal kameror .
Så frågan kvarstår, varför en Sigma SLR? till ett billigt pris?Hur billigt?
När det exv finns exv d40x inklusive kitobjektiv snorbilligt.

Mikael

Ursprungligen av miri:

Vem vill ha en Sigma SLR?
Jag tycker du tar bra bilder Rytterfalk men det kan du göra med ett antal kameror .
Så frågan kvarstår, varför en Sigma SLR? till ett billigt pris?Hur billigt?
När det exv finns exv d40x inklusive kitobjektiv snorbilligt.

Mikael

Varför så negativ? Visst, Sigmas SLRs är något av nisch-kameror (på ett liknande sätt som Fuji och Olympus), men de tål fortfarande att jämföras med de större märkena. Dessutom är fel att verkligen jämföra t.ex. en SD14 med en D40x. Som att fråga varför man ska ha en D200 (eller D300) istället för en D40x. Och vill man ha en kamera med Foveon sensor så är Sigma det enda alternativet...

Michael

Ursprungligen av miri:

Vem vill ha en Sigma SLR?
Jag tycker du tar bra bilder Rytterfalk men det kan du göra med ett antal kameror .
Så frågan kvarstår, varför en Sigma SLR? till ett billigt pris?Hur billigt?
När det exv finns exv d40x inklusive kitobjektiv snorbilligt.

Mikael

Hej Mikael!

Ska försöka i enkla ord förklara varför jag tycker så mycket om Sigmas lösning och varför Nikon D40x inte är ett alternativ för mig. Jag älskar film, jag tycker att film är liksom det högsta möjliga. Jag kan titta på gamla bilder och tycka att de är så fantastiskt fina och att ha en diakväll är ju bara så bra! En digitalbild kan se mycket bra ut, men det är något annat. Något som inte kommer upp i filmens klass. Nu pratar vi alltså inte upplösning eller starka velvia färger utan något annat. Det handlar bl.a. om korn, skärpa och dynamiskt omfång.

Nästan samtliga digitalkameror på marknaden jobbar med en platt sensor. Sensor är den ljuskänsliga enhet som omvandlar ljuset till den bild som vi sedan får på skärmen. Denna sensor har 25% röda pixlar, 25% blå pixlar och 50% gröna pixlar (det finns undantag) På en 10Mpix kamera så har du alltså 2.5miljoner röda pixlar att leka med. Inte de 10miljoner som du kanske tror att du har tillgång till. Självklart så finns det avancerade algoritmer som gissar sig till sitt eget värde så att du får en färgbild som inte ser allt för tokig ut. Du kan alltså inte få en svart pixel brevid en vit. Zooma in någon av dina bilder och titta på en sådär 400% så ser du tydligt att det inte finns någon skärpa. Allt är mjukt. Eller ganska mjukt i alla fall.

Foveon jobbar på samma sätt som film. Tre lager. Födel: Du får levande, skarpa bilder med "3D känsla" och mer filmlikt. Nackdel: Du behöver bra ljus för att få ljuset att nå ner till samtliga lager. Alltså blir det inga ISO6400 med en Sigma SD14. ISO800 ser riktigt bra ut, men det stoppar där. 1600 finns men rekommenderas endast för Svartvitt (av mig).

SD14 har 4.6 miljoner pixlar x 3. Alltså 4.6MP röda, 4.6MP blåa och 4.6MP gröna. Ingen gissning, bara ren bild.

Sigma har relativt brutala kameror. Älskar den där kopakten som är stor som en gammal Leica.

Väldigt fina bilder, den första är kyligt magisk.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Sigma har relativt brutala kameror. Älskar den där kopakten som är stor som en gammal Leica.

Väldigt fina bilder, den första är kyligt magisk.

Ja, hade varit gott med en DP1a i handen nu. Tack för kommentar också.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-13 00:06

Rytterfalk

Jag testade Sigma för ett antal år sedan, jag tror inte du behöver förklara för mig hur den fungerar.
Jag ser inte att Sigma i jämförelse med exv en billig 40x ger de fördelar du gärna vill få fram då jämfört en Bayerskinterpolerad kamera.
Mikael

Ursprungligen av miri:

Rytterfalk

Jag testade Sigma för ett antal år sedan, jag tror inte du behöver förklara för mig hur den fungerar.
Jag ser inte att Sigma i jämförelse med exv en billig 40x ger de fördelar du gärna vill få fram då jämfört en Bayerskinterpolerad kamera.
Mikael

Huset är betydligt bättre nu än vad det var då (bra storlek och mycket tyst slutare speciellt jämfört med SD9 / SD10 som du testade). Men autofokusen ligger fortfarande efter i hastighet och pålitlighet och batteritiden också. Den har bara 2.5fps vilket är ganska långsamt i sammanhanget. Så det finns en hel del i övrigt att önska och ser du inte skillnaden i bild så finns det liksom inget kvar av det roliga. Alltså ingen anledning att köra Sigma, och är det minst lika gott med en snorbillig Nikon D40x!

Priset på SD14 har legat runt 7-9000:- ute i europa och jag vet inte vad den kommer kosta på mässan.

Ett stort tack till er som kom till mässan och min lilla plats! (Ni vet vilka ni är) Det var riktigt kul och mycket mycket lyckat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-19 17:57

Vilka fantastiska bilder! Jag hade gärna gått på mässan men satt fast med jobb hela helgen

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-11-20 09:16

Vældigt fina bilder!! Lite OT: Vad hade du før objektiv nær du tog frøkapseln ??

Mvh
Gøran

Ursprungligen av gpd:

Vældigt fina bilder!! Lite OT: Vad hade du før objektiv nær du tog frøkapseln ??

Mvh
Gøran

Tack!

Den är tagen med Sigma 70mm 2.8 EX Macro. Underbart objektiv. Du kan ladda hem din egen nästan fullskaleversion om du önskar på min blogg. (följ nedan länk så kommer du till artikeln, om du sedan väljer "Select Category" på sidan så hittar du från mångt fler bildexempel från samma lins och andra.

http://www.rytterfalk.com/2007/11/02/liquid-nitrogen-and-my-dad/

1
Bevaka tråden