Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tipspengar utlovas för hjälp!!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 02:37

Efter att ha lusläst alla inlägg om jailbreakning.. har jag testat följande:

Touchfree - lönlöst, fungerar icke.. själva länken vill inte funka via Safari..
Jailbreakme.cåm - okej.. men Saknar ju google maps & Mailfunktion..

Har installerat WinSCP.. kört in Ip från ipoden, kör root / alpine (i inlogget)
men får ändå "network error - connection refused.." jag har full mottagning på wifi i ipoden!

HJÄLP?!

Den som ger bästa tipset.. dvs så att jag faktiskt kan inst. olika apps.. främst då Mail-applikation samt Google maps.. är garanterad Tipspeng på etthundra kronor!
(givetvis ska det vara ett tips som fungerar, kommer testa innan vinsten ges..)

//Najkks (som helt enkelt gett upp försöket att leta den bästa jailbreakningen...)

Du måste installera services från installer för att aktivera SSH och google maps, mail och andra iPhone apps får du lägga in via WinSCP.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 06:18
Ursprungligen av SenatorN:

Du måste installera services från installer för att aktivera SSH och google maps, mail och andra iPhone apps får du lägga in via WinSCP.

Den enda "services" jag hittar i installer är - services for turning bluetoth/wifi/ssh on & off!

Rätt? eller är jag ute och cyklar.. hittar dock fortf. inte tex. google maps..

//najkks

Ursprungligen av najkks:

Den enda "services" jag hittar i installer är - services for turning bluetoth/wifi/ssh on & off!

Rätt? eller är jag ute och cyklar.. hittar dock fortf. inte tex. google maps..

//najkks

Japp det är korrekt. Google maps finns inte i installern, jag kan nog ladda upp mail, notes, stocks och google maps senare idag.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 12:52

Re:.. tipspengar!

Som sagt, den som har PC och har lyckats få in mail-app samt google maps.. kan tjäna en slant..

Själv kör jag trådlöst nät hemma, full "täckning" på Ipoden, inga problem där, kan surfa fint..
Dock alltså problem med anslutningen via både winSCP & IpSwitch.. kan ej connecta..

Bör även säga att det fungerar fint att pinga Ipoden Ip från själva datorn.. har Vista.

Tacksam för svar..

//Najkks

Senast redigerat 2007-11-11 13:07
  • Medlem
  • 2007-11-11 18:55

Det du förmodligen saknar är OpenSSH som ligger inne i "installer" under kategorin "Network". När du sedan aktiverat det ska komma du åt ipoden via winSCP utan problem. Ett tips efter att du är färdig med att lägga över alla program är att antingen avinstallera OpenSSH eller även installera Services och stäng av SSH. Annars slukar det väldigt mycket onödigt batteri.

Mvh
Måns P

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:04
Ursprungligen av Monz_:

Det du förmodligen saknar är OpenSSH som ligger inne i "installer" under kategorin "Network". När du sedan aktiverat det ska komma du åt ipoden via winSCP utan problem. Ett tips efter att du är färdig med att lägga över alla program är att antingen avinstallera OpenSSH eller även installera Services och stäng av SSH. Annars slukar det väldigt mycket onödigt batteri.

Mvh
Måns P

Dessvärre fungerade det inte riktigt, hittade bara "openddlp" (eller något liknande..) under "installer - network".. dock fortfarande samma problem med att connecta via WinSCP..

//najkks

  • Medlem
  • 2007-11-11 19:33

Ifall du kört jailbreakme.com så borde ssh och bsd blivit installerade. Ett tips är att installera Services som Måns nämnde, det ligger under network fliken. Då kan du lätt se ifall du har ssh installerat. IFall inte så får du installera ssh ifall det finns under installern, jag hittade ingen på min men det kanske beror på att det redan är installerat. Finns ingen så initiera om ipoden via itunes och kör om jailbreakme.com.

/PeJy

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:05
Ursprungligen av pejy:

Ifall du kört jailbreakme.com så borde ssh och bsd blivit installerade. Ett tips är att installera Services som Måns nämnde, det ligger under network fliken. Då kan du lätt se ifall du har ssh installerat. IFall inte så får du installera ssh ifall det finns under installern, jag hittade ingen på min men det kanske beror på att det redan är installerat. Finns ingen så initiera om ipoden via itunes och kör om jailbreakme.com.

/PeJy

Jo, stämmer! Jag körde jailbreakeme.... dock verkar det inte som ssh är installerat..

Vad står bsd för? Kan man kontrollera om ssh / bsd är installerad?

//najkks

  • Medlem
  • 2007-11-11 20:09

bsd är berkleys version av unix, men jag tror man bara lägger ner en liten del på ipoden som sköter filsystemet och behörigheterna. Har du inte ssh så har du säkert inte bsd heller installerat. Kan du kolla ifall dom finns under installern network och isåfall installera dom? Om inte prova initera om ipoden till standardprogramvaran och jailbreaka den en gång till

/PeJy

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:16
Ursprungligen av pejy:

bsd är berkleys version av unix, men jag tror man bara lägger ner en liten del på ipoden som sköter filsystemet och behörigheterna. Har du inte ssh så har du säkert inte bsd heller installerat. Kan du kolla ifall dom finns under installern network och isåfall installera dom? Om inte prova initera om ipoden till standardprogramvaran och jailbreaka den en gång till

/PeJy

Jag såg nu att BSD låg som "installerat under installer.."
skulle du säga att jailbreakme är en av de bättre att använda?

Samt.. med att "initiera" om ipoden menar du "reseta till standrad via itunes"?

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:20

Problem med återställning...

Testade en "återställning" via itunes.. dock har det stått "hämtar en programvaruuppdatering för ipod och återställer din ipod när hämtningen är klar"..

I ca. 13min.. hur lång tid ska detta ta eg? Beror det på vad man har på ipoden?!

//najkks

  • Medlem
  • 2007-11-11 20:25

Jag har bara provat jailbreakme och den funkade klockrent för mig. Såg du SSH under installerade? Om inte, hittar du den under network så installera den och starta om ipoden och prova winscp igen. Initera = reseta till standard.... Får du bara in ssh så borde dina problem gå att fixa. Har du tankat hem iphoneapps.rar från http://www.iptouch.co.nr/ ?

  • Medlem
  • 2007-11-11 20:27

Vet inte hur länge som är normalt. Borde inte ta så lång tid och ngn typ av info om att det händer ngt borde visas.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:38
Ursprungligen av pejy:

Vet inte hur länge som är normalt. Borde inte ta så lång tid och ngn typ av info om att det händer ngt borde visas.

Svar: Nej.. ingen slags "återställningsinfo" visas..

Har även försökt återställa den direkt via ipoden, dvs. reseta all info på den och återställa..

Behöver jag UNjailbreaka den också?

//najkks

  • Medlem
  • 2007-11-11 20:45

Det borde du inte behöva. Koppla loss den och kolla att den verka funka. Kolla även under inställningar - allmänt - om och se vilken version du kör. Jag har 1.1.1 (3A110a)

Prova sen att installer ssh via installern och sen att logga in via winscp

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:53
Ursprungligen av pejy:

Det borde du inte behöva. Koppla loss den och kolla att den verka funka. Kolla även under inställningar - allmänt - om och se vilken version du kör. Jag har 1.1.1 (3A110a)

Prova sen att installer ssh via installern och sen att logga in via winscp

Hmm.. man kan slita sitt hår för mindre? Såhär är faktumet..

ver. 1.1.1 (3A110a)
kört, i dosprompt, ping (ipodens ip) -t OCH får kanonbra statistik!

Har testat en total reset.. från ipod touch.. efter omstarten ligger dock ikonerna för både INSTALLER & SERVICES kvar..

under installer - network finns bara: devicescape connect / navizon gps / openLLDP
går jag in på "services-ikonen" på "skrivbordet på ipoden" hittar jag bara dessa funktioner: Edge / Bluetooth / WIFI (inget annat!)

Vad att göra? En reset via Itunes verkar inte alls funka, den bara tuggar...

//najkks

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 20:56
Ursprungligen av najkks:

Hmm.. man kan slita sitt hår för mindre? Såhär är faktumet..

ver. 1.1.1 (3A110a)
kört, i dosprompt, ping (ipodens ip) -t OCH får kanonbra statistik!

Har testat en total reset.. från ipod touch.. efter omstarten ligger dock ikonerna för både INSTALLER & SERVICES kvar..

under installer - network finns bara: devicescape connect / navizon gps / openLLDP
går jag in på "services-ikonen" på "skrivbordet på ipoden" hittar jag bara dessa funktioner: Edge / Bluetooth / WIFI (inget annat!)

Vad att göra? En reset via Itunes verkar inte alls funka, den bara tuggar...

//najkks

Det konstiga är att jag NU endast hittar ett fåtal installerbara val under "packages" i själva installern.. har hittat BSD subsystems och provar installera denna just nu.... hjälper det?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-11-11 21:17

Finally..

Har nu lyckats få in SSG som "val" i Services.. vad göra nu??

//najkks

  • Medlem
  • 2007-11-11 21:12

Kan du kolla under uninstall under installern? Där ser du vad den har installerat. Du borde ha Community sources, bsd subsystem, Openssh. Ifall inte dom finns där efter du installerat bsd, så prova att surfa till jailbreakem.com igen och se ifall du kan köra det scriptet igen, dock inte säkert pga dom utnyttjade en säkerhetslucka med tiffbilder som dom sen fixade i sitt egna script. Men ifall du inte fått över en korrekt installation så kan det gå. Värt att prova i alla fall. Ifall den blir svart och verkar död. Rör inget utan vänta tills den vaknar till liv. Starta sen om den den hårda vägen genom att hålla översta knappen intryckt tills du får stäng av slidern. Gör det gärna 2 ggr, sett att en del av jailbreakscripten vill att man stänger av 2 ggr. Sen in i installerna kolla under uninstall för att se vad som blivit installerat.

  • Medlem
  • 2007-11-11 21:22

prova logga in via winscp anv: root lösen: alpine port 22
och kommer du in så får du upp filsystemet. Sen ska du flytta över dom filer du tankat ner från http://www.iptouch.co.nr/ som ligger under download. Filen heter iphoneapps.rar packa upp den och kolla denna http://www.youtube.com/watch?v=rVp3Wmm1QB8 youtube film och följ hans exempel, titta - pausa - gör - titta - pausa - gör osv.

1
Bevaka tråden