Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla skicket på en begagnad kamera?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-05 10:01

Jag skall köpa en beg Nikon D50. Jag får förmånen att prova den under ett par dagar innan jag köper den.
Finns det några knep för att kolla dess skick? Typ fota en vit yta och leta efter dekfekter i bilden (??)?

Alla tips och trix är välkomna.

Får den förmodligen i morgon, så svar innan dess / tills dess får en stjärna i kanten

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-05 18:15

Ta ett kort på en svart och en vit yta och kolla om det finns några heta alt döda pixlar på sensorn, var noga att kolla innan du testar det här att det inte är damm på sensorn.

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-06 12:35
Ursprungligen av troy100:

Ta ett kort på en svart och en vit yta och kolla om det finns några heta alt döda pixlar på sensorn, var noga att kolla innan du testar det här att det inte är damm på sensorn.

Tack så mycket!
Fler tips mottages varmt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-07 09:56

Skruva isär den i molekyler för att kolla att inget är trasigt

Det vettiga är ju att kolla sensor och så. Annars tror jag att du kan avgöra en hel del med hur den känns och om den verkar sliten eller inte.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-11-08 07:32

Ta en bild på en tegelvägg! Använd alla bländare och zoomlägen. Avslöjar om objektivet tecknar snett eller vinjetterar på någon inställning. Visar också så att slutartiderna är de rätta. Alla bilder ska vara lika exponerade

Går ngn ratt/spak trögt?
Är ngn ratt/spak sladdrig?
Hur ser hörnen ut? Skavda? Hur ser kanterna ut vid displayen? Fullt med skit i hörnen?
Ta en topz och peta runt mellan rattar och spakar? Fullt med gör?
Ta loss objektivet och kika in... Gör detta i en dammfri miljö och utan att själv bidra till mängden damm här...ett enda dammkorn på sensorn ger en fläck.
Vrid på fokusering och brännviddsringen (zoom-objektiv), gå de lätt? Trögt?
Gör ett par avfyringar, har du "musiköra" kan du kanske höra om ngt inte låter bra här.

Gör "svartbildstestet" enligt Troy100 ovan, kolla efter döda pixlar i sensorn, spana av displayen bakpå. döda pixlar? Visar den färg jämnt?

Prata med killen som säljer den. Vad har han använt kameran till.
"Öh? Jag gillar fota dystra hedar i ösregn..." eller "Jag har dokumenterat Surikater i Gobiöknen i två år med den kameran..." är inga bra svar. Du fattar.
Har kameran genomlidit tredje världskriget kanske du skall hitta en annan.

tips är ju också att kolla hur många exponeringar slutar har fått genomlida!

Hur kan man kolla hur många exponeringar slutaren gått?
Är det en pålitlig siffra man får i ngn meny eller är det lätt att "nolla" detta?
Typ, vid firmware-uppdatering, nollställs räknaren då?

Kan för dåligt om Nikon för att säga ngt här. Ngn som vet ?

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-11 23:30

Tack för alla tips. Jag har godkänt köpet. Testade mycket av det ni sa ovan. Killen har mest fotat i studio, vilket man också kan se på hans sajt. Den känns fräsh för å vara 10 månader gammal.

Ursprungligen av Goflorp:

Hur kan man kolla hur många exponeringar slutaren gått?
Är det en pålitlig siffra man får i ngn meny eller är det lätt att "nolla" detta?
Typ, vid firmware-uppdatering, nollställs räknaren då?

Kan för dåligt om Nikon för att säga ngt här. Ngn som vet ?

Jag vet att det finns något jättetråkig exif-läsare till pc som kan visa antal exponeringar kameran har gjort. I och med att det är exif är det nog (har inte en aning egentligen) ganska så svårt att luras.

Kommer ihåg att när jag hörde det tror jag inte ett gick på alla kameror. Kameran måste åtmindstånde kunna fota i RAW. (Vilket ju de flesta nyare digitalkamerorna kan. (Inte många kompakter kanske, vad vet jag)

I och med att jag haft en D50 rätt länge vet jag vissa saker som slits.

Sitter gummit kvar vid högertummen?
Är skärmen repig? (Den har ju inget skärmskydd)
Följer alla sladdarna med? (det är ju ganska många som medföljer vid nyköp)
Får du en tryckt manual? (ännu bättre, en svensk, tryckt manual)

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-13 16:16
Ursprungligen av martin_stenmark:

Sitter gummit kvar vid högertummen?
Är skärmen repig? (Den har ju inget skärmskydd)
Följer alla sladdarna med? (det är ju ganska många som medföljer vid nyköp)
Får du en tryckt manual? (ännu bättre, en svensk, tryckt manual)

Grönt på alla dessa punkter (även sv manual

Ursprungligen av Hallon:

Grönt på alla dessa punkter (även sv manual

Nice! Bara att slå till..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 07:13

skulle det vara damm på sensorn så är det bara att åka till lasses kameraservice så blåser han rent den gratis.

1
Bevaka tråden