Eftersom jag såg reklambannern här.
Tre har haft ett erbjudande om 3,6 Mbit, obegränsad trafik, för 199 kr per månad. Erbjudandet är en bluff.
Jag och min macbook gick under två veckors tid runt och testade uppkopplingen med TPTest, konsumentverkets eget program, och rekordet var 1,3 Mbit nedströms mitt i centrala Stockholm. Jag mätte på Kungsgatan, Kungsträdgården, Medborgarplatsen och Centralen. Mellan 0,8 och 1,3 var det normala. Detta med 3:s egna USB-modem.
Efter många samtal med tre:s sk kundtjänst (japp, de trodde problemet var min mac, vilka ärthjärnor) testade jag att mäta med en bärbar Dell och gjorde samma mätningar under tiden att jag gick från Kungsgatan till Slussen. Tror ni att det gjorde någon skillnad?
Tack och lov hade jag ingen bindningstid så jag sa upp abbonnemanget, men för er som funderar på att bli kunder där. Köp 99 kr alternativet, för ni får ingen extra kräm för ytterligare en hundralapp. Jag är benägen att tro att det är exakt samma abbonnemang.... Jag bad tre kontrollera att jag verkligen hade rätt abbonnemang och att allt var tekniskt ok på deras sida, eftersom resultaten var så nedslående. Jodå, det hade jag. Att hastigheten var låg berodde förmodligen på "hög belastning på nätet, pröva lite senare".
Jag måste gjort över hundra mätningar under en månads tid, vid olika tider på dygnet, med två olika datorer. Alltid samma resultat.