- Bluestreak
- Medlem ●
- Karlstad
- 2007-11-11 22:45
Då frågan dyker upp ganska ofta tänkte jag vara så fräck att reda ut det här med minnen till MacBook en gång för alla. Ska uppdatera denna "guide" allt eftersom nya modeller av MacBook dyker upp.
Innehållsföreteckning:
1. Grundläggande om minnen
2. Lista över max. minnesmängd per revision
3. Bra tillverkare
1. Grundläggande att tänka på.
Det mest grundläggande är att leta efter minnen som är av typen SODIMM DDR2. SODIMM skrivs ibland också som SO-DIMM. Detta innebär kort att de är av en mindre storlek (fysiskt) och är av den typ som majoriteten av moderna datorer använder. Man bör vara extra uppmärksam på DDR2, då det skiljer mycket på gamla DDR och nyare DDR2. För att vara på extra god sida om säkerheten kan man ju alltid utläsa från specifikationerna att minnet i fråga har 200-pin (kallas ibland 200p) anslutning. För stationära datorer är det ofta 240-pin (240p) man hittar när man tittar efter DDR2-minnen och dessa ska vi inte ha!
Nästa stora sak man bör slänga ett öga på är texten som förtäljer hastigheten minnet arbetar i. Den typ som passar i MacBook är PC-5300 (667MHz), men man kan också sätta i snabbare minnen som t.ex. PC-6400 (800MHz). Att göra det ger dock ingen skillnad i prestanda eftersom de bara kommer att köras i den lägre hastigheten (ovan nämnda 667MHz).
2. Minnesmängder per revision
(tidigt 2006) Core Duo - 2GB
Har din MacBook en CoreDuo-processor är hårdvaran begränsad till maximalt 2GB ram. Att installera mer ger inget på just denna modell.
Tack till William N för att ha bidragit med detta.
(sent 2006) Core2Duo - 3GB
Apple säger oficiellt att denna modell stödjer maximalt 2GB, precis som CoreDuo, fast tester i verkligheten har visat att den klarar av upp till 3GB. Man bör inte oroa sig för att ha olika mängd på minnena bara för att de då inte kör i dual-channel längre. Faktum är att mer minne kommer att göra bättre ifrån sig jämfört med två, mindre, i dual-channel. Mac OS X älskar ram-minne!
(Nov. 2007) Core2Duo - 4GB
I och med denna uppdatering kom Santa Rosa-plattformen till MacBooken och den klarar av ända upp till 4GB ram.
MacBook klarar sig i alla modeller till dags datum med SO-DIMM PC-5300 minnen.
3. Rekommenderade märken
Att köpa av ett vettigt märke är också en bra sak att tänka på. Ett "no-name" minne kan förvisso fungera utmärkt, men jag brukar föredra att köpa av ett av de större märkena.
I min mening bra tillverkare:
Kingston (livstids garanti)
Corsair
(tipsa gärna om fler)
Hoppas detta har rett ut några frågotecken från hugande spekulanter av både MacBook och mer arbetsminne till sagda maskin. Som sagt; ge mig tips och förslag på förbättringar. Jag uppskattar mer än gärna synpunkter.
Informationen kommer från min personliga erfarenhet, MacTracker, alla som skrivit om detta ämne här på 99.se samt en hög sidor. Särskillda tack är på sin plats i texten och kommer att fortsätta vara så tills jag bestämmer mig för att bygga om texten igen...