Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone-användare? Ge mig dina +/- med iPhone jämfört med andra telefoner

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-10 19:11

Fördelar:

  • Snyggare än alla andra mobiltelefoner

-Inte speciellt hållbar design. Känns redan... 2007. iPods håller designmässigt längre, likaså Apples datorer (speciellt Powerbook/Macbook pro). iPod Touch är mycket bättre, tycker jag. Är något med den polerade kanten tror jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-10 19:29

Jag skulle önska en lista över kommande möten. Det saknar jag jämfört med min Windows Mobile. Skulle vilja ha dem i "Lås upp"-fönstret och i huvudmenyn.

Saknar även veckovy i kalendern.

Detta, tillsammans med att det inte finns "äkta" synkronisering med Exchange, är mina största minus.

Plus, det mesta, främst GUI!

/s

Ursprungligen av sickan:

Jag skulle önska en lista över kommande möten. Det saknar jag jämfört med min Windows Mobile. Skulle vilja ha dem i "Lås upp"-fönstret och i huvudmenyn.

Saknar även veckovy i kalendern.

Detta, tillsammans med att det inte finns "äkta" synkronisering med Exchange, är mina största minus.

Plus, det mesta, främst GUI!

/s

Ja, det tycker jag verkar vara schysst även med t.ex. Nokia N95; man ser direkt på skärmen vad som händer närmast, om man fått några mail, vilka uppgifter man har kvar att göra osv.

Nackdelar:
Det är ofrånkomligt att man med pekskärm inte kan vara skitig om händerna eller använda telefonen utan att titta på skärmen.
Kan inte skicka sms till flera mottagare. Inga leveransrapporter. Verkar inte stödja vCard.
Ingen synk via blåtand. Synkar inte ordentligt med iCal.
Ingen 3G/ingen Edge hos Tele2.
Något stor, något tung.
Apple vill inte att jag ska kunna använda den (än).

Fördelar:
Gränssnittet. Allt annat är - verkligen - stenålder i jämförelse.

Kommer sent in här, men har vissa kommentarer om min iPhone. Har utelämnat de mest uppenbara sakerna som Adrian och alla andra redan nämnt.

Fördelar:

+ Saknar MMS så jag slipper få massa fula festbilder från vissa onämnda personer som jag ändå måste logga in på någon operatörs hemsida för att se.
+ Kapar applikationskonceptet på mitten. Hoppas det är en utveckling som fortsätter i den riktningen.
+ Vanligt folk börjar få upp ögonen för att det kan finnas bra gränssnitt i mobiltelefoner.
+ List-vyn i kalendern.
+ SMS som det ska vara. Det har blivit roligt att skicka textmeddelanden på telefonen igen.
+ Lights Out. Rekordet är alla 200+ nivåerna på under två timmar.

Nackdelar:

- Hörlurarna, de ramlar ur öronen även när jag sitter helt stilla. Headsetet är än värre. Passar nästan inte ens.
- Om man har vanliga hörlurar i måste man ta ur dem ur jacket innan man kan använda telefonen. Man hör vad andra säger, men mikrofonen fungerar inte.
- Kan inte öppna pdf-filer större än 10MB
- Blir lite seg ibland. Både i uppstart och användning.
- Har kamera. En dålig sådan dessutom. Jag hade varit en gladare användare om de skippat den helt och hållet.
- Bakgrundsbilden syns nästan bara när telefonen är låst.
- Att man inte kan specificera vilken kalender en händelse tillhör i Kalendern.
- Comic Sans i Anteckningarna som dessutom inte synkroniseras (Kör fortfarande Tiger).

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Saknar MMS så jag slipper få massa fula festbilder från vissa onämnda personer som jag ändå måste logga in på någon operatörs hemsida för att se.

Bra försök, men det är fortfarande en nackdel

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kapar applikationskonceptet på mitten. Hoppas det är en utveckling som fortsätter i den riktningen.

Den fattade jag inte, utveckla gärna.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Lights Out. Rekordet är alla 200+ nivåerna på under två timmar.

Du har inget liv uppenbarligen

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har kamera. En dålig sådan dessutom. Jag hade varit en gladare användare om de skippat den helt och hållet.

Du gillar att vara motvals va? Jag kan se att vissa företag inte vill ha kamera, men generellt sett tror jag folk ser det som en fördel.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Comic Sans i Anteckningarna som dessutom inte synkroniseras (Kör fortfarande Tiger).

Fel! Marker Felt är det.

Ursprungligen av Adrian B:

Bra försök, men det är fortfarande en nackdel

Less is more. Här stämmer det. Har dessutom aldrig fått MMS att fungera vettigt med mina tidigare telefoner från Siemens (S55) eller SonyEricsson K600i). Har avverkat Comviq, Tele 2 och Vodafone/Telenor som operatörer. Får varannan/var tredje gång bara länkar till operatörernas hemsidor där jag måste logga in inom X dagar för att se på de MMS som vännerna skickar från sina telefoner. Vet att MMS inte borde fungera så, men det är tydligen rätt vanligt att man måste göra så. Låt mig gissa att detta är en anledning att MMS aldrig tagit över från SMS som det stora meddelandeformatet? Hade MMS fungerat bra i mina ögon hade jag sett det som en nackdel, men genom att skippa det har Apple gjort mitt liv lite trevligare: en fördel.

Ursprungligen av Adrian B:

Den fattade jag inte, utveckla gärna.

Applikationskonceptet innebär ju att man startar och avslutar en miljö att arbeta i när man vill göra det. Att aldrig behöva stänga av/avsluta en applikation är det jag syftar på. Man tar sig bara hem för att "studsa" till något nytt och sen kan man återvända. Ett steg närmare detta finns i Quick Look i och med att man inte behöver öppna applikationen som hör till dokumentet för att se det. Jag skrev lite om det för länge sen: 99.se/658711-post33.html

Ursprungligen av Adrian B:

Du har inget liv uppenbarligen

Liv? Ah, jo, vilka minnen från den gamla goda tiden när jag hade ett...

Ursprungligen av Adrian B:

Du gillar att vara motvals va? Jag kan se att vissa företag inte vill ha kamera, men generellt sett tror jag folk ser det som en fördel.

Nu är det jag som inte vill ha någon kamera. Det tar plats både fysiskt och i gränssnittet. Ge mig hellre en timmes längre taltid med hjälp av ett större batteri eller någon GB extra lagringsutrymme om formen ska behållas lika stor. Det är också sant som du skriver att vissa företag inte tillåter kameror utan speciella tillstånd, jag har jobbat på mer än ett sådant, ännu en anledning att inte ha kamera.

Ursprungligen av Adrian B:

Fel! Marker Felt är det.

Sant. Fel av mig. Menade givetvis Marker Felt. Gillar ingen av dem. Faktum är att nu när jag ser dem sida vid sida skulle jag nog föredragit Comic Sans eftersom det verkar mer luftig i små storlekar.

Se är det en massa småsaker jag gillar som var för sig inte kan ta sig in på en sån här lista som gör hela upplevelsen så bra. Som till exempel räkneverket för att ställa in alarm och kalenderhändelser. Hur scrollningen beter sig, att en tryckt knapp har en fördröjning på en tiondels sekund för att man ska kunna lyfta fingret och se ljuspunkten, laddningssymbolen, knapplåset, hur man raderar e-post och andra saker, och så vidare... iPhone är fortfarande ljusår bättre än någon annan mobiltelefon jag använt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-12 15:25
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Less is more. Här stämmer det. Har dessutom aldrig fått MMS att fungera vettigt med mina tidigare telefoner från Siemens (S55) eller SonyEricsson K600i). Har avverkat Comviq, Tele 2 och Vodafone/Telenor som operatörer. Får varannan/var tredje gång bara länkar till operatörernas hemsidor där jag måste logga in inom X dagar för att se på de MMS som vännerna skickar från sina telefoner. Vet att MMS inte borde fungera så, men det är tydligen rätt vanligt att man måste göra så. Låt mig gissa att detta är en anledning att MMS aldrig tagit över från SMS som det stora meddelandeformatet? Hade MMS fungerat bra i mina ögon hade jag sett det som en nackdel, men genom att skippa det har Apple gjort mitt liv lite trevligare: en fördel.

Jag har avverkat ca 7-8 MMS-telefoner och tre olika operatörer och har aldrig upplevt de problem du beskriver. Att MMS saknas är en nackdel. Vill du inte använda det så slipper du, men för oss andra borde det finnas. MMS är för övrigt inte en ersättare till SMS utan ett komplement.

Jag äslkar min iPhone men saknar MMS och 3G.

Ursprungligen av rhesus:

Vill du inte använda det så slipper du, men för oss andra borde det finnas. MMS är för övrigt inte en ersättare till SMS utan ett komplement.

Rubriken för den här tråden lyder: iPhone-användare? Ge mig dina +/- med iPhone...

Det är ett plus i min bok, därmed ett plus i mitt inlägg i den här tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-13 14:39
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Rubriken för den här tråden lyder: iPhone-användare? Ge mig dina +/- med iPhone...

Det är ett plus i min bok, därmed ett plus i mitt inlägg i den här tråden.

Jag tycker fortfarande det är lite fånigt att ta upp avsaknad av en så pass basal funktion som MMS som en fördel. Den stör ju inte om du inte vill använda den. Har du problem med MMS-spam från dina kompisar så är det ju bara att skita i att fylla i MMS-inställningarna så kan du ju inte ta emot några. Alternativt kan du säga åt dina kompisar att du inte är road av deras fest-MMS.

Nåja, smaken är delad

Efter en lite längre tids användning så måste jag säga att min gamla SE-mobil aldrig mer kommer att få följa med mig. Den har bättre kamera, möjlighet att surfa, läsa mail, har inbyggd musikspelare, 3G och utbytbart batteri.

Trots det är den så långt efter iPhone att en jämförelse bara fungerar så länge man listar funktioner i lång lista och sedan jämför den listan med en likadan lista för iPhone. I verkligheten fungerar inte några av funktionerna (möjligen med undantag av kameran) alls när man jämför dem med iPhone. (Kameran fungerar förstås inte alls på SE om man jämför den med en riktig kamera.)

Egentligen är det bara ett plus och ett minus för iPhone:

+ Att Apple har tänkt igenom gränssnittet och tagit bort de onödiga funktionerna som hade försvårat ett så pass bra gränssnitt.

- Att det är en generation 1 produkt och vissa delar skulle kunna vara bättre.

Hursom, här kommer en lista till med +/-.
De är ju roliga att skriva.

Ett paket med fördelar:

- Gränssnittets helhet. Att det för första gången fungerar på en mobil.

(Jmf gärna med Windows Mobile 6. "Frankly, Windows Mobile 6 is a mess. Common features require an infinitude of taps and clicks, and the ones you need most are buried in menus. Apparently the Windows Mobile 6 team learned absolutely nothing from Windows Mobile 1, 2, 3, 4 and 5." New York Times)

- Gränssnittets små detaljer som gör att iPhone verkligen lyfter sig från mängden och gör att det är svårt att tänka sig att byta ner sig till någon annan mobil.
(Exempelvis gummibandseffekten när man skrollar upp till toppen av en lista, hur "skrivbordet knäpper fast sig" vid skroll när man har fler än 16 program på förstasidan eller bläddrar bland exempelvis flera ställen i väderwidgeten, Google Maps animeringarna när man använder vägbeskrivningar och hoppet som låten gör ner i nedladdningslådan när man just har köpt den, hur anteckningar skrynklas ihop och kastas bort när man raderar dem.)

- OS X som man känner till och enkelt kan mixtra och trixa med via SSH
- Synkroniserar med datorn bättre än någon annan telefon
- Har den bästa mobila implementeringen av Google Maps
- Har den bästa mobila webbläsaren
- Har den bästa mobila mailen (inkl. html-mail)
- Har den bästa kalendern
- Har wifi som faktiskt fungerar att använda jmf. med vissa andra
- Har en riktig iPod
- CoverFlow ger musiken tillbaka den gamla känslan av "att kliva in i låtarna från rätt håll".
- Utmärkt filmvisare
- Utmärkt bildvisare
- YouTube (enkelt nya roliga klipp varje dag)
- Mycket bra skärm.
- Förbättras löpande med ny programvara.
- Backup tas varje gång man synkroniserar.
- Enkel programvara för Mac och Windows (iTunes).
- Klickern som sitter på hörlurskabeln är underbart bra.
- iTunes WiFi Store för att kunna köpa musik fungerar finfint.
- Bra kamera.
- Perfekt implementering av SMS
- PDF-läsare
- Word, Excel-läsare
- Småprogram i massor som gör att iPhone går att anpassa efter ens egna behov:
- Logg av alla samtal i en egen iCal-kalender
- Navizon
- Soduku
- BlackJack
- NES - Donky Kong Jr
- En genomtänkt helhet och inte onödiga extraattiraljer som lucka för onödiga minneskort eller batteribyte

Några nackdelar
- inga att göra listor
- ingen synkronisering av anteckningar
- ingen egen GPS så man måste använda Navizon
- Går inte att använda som USB-sticka eller extern hd per default.
- Går inte att utan tredjeparts programvara skicka filer mellan två telefoner över WiFi.
(Fungerar förstås också med Mobile Mail, men dock…)
- Saknar filbläddrare och förstås också möjlighet att titta på dessa separata filer.
- Många småprogram gör att telefonen kan krasha pga att utvecklarna inte har fått något utvecklar-kit ännu.
- Ingen blixt till kameran/ ingen riktig avtryckare

Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker fortfarande det är lite fånigt att ta upp avsaknad av en så pass basal funktion som MMS som en fördel. Den stör ju inte om du inte vill använda den.

Som jag skrev i tråden Ett försök till förklaring till avsaknaden av de självklara funktionerna X och Y på iPhone så stör det förstås visst om att en till funktion läggs till.

Varje extra tillagd funktion, knapp och attiralj ökar graden av komplexitet på apparaten och försämrar gränssnittet eller formen på apparaten. I Appleland så ska du aldrig behöva öppna appraten alls. SIM-kortet sitter ju i från början och antalet som håller på och byter batteri på sin mobil eller tycker att det är en viktig finess är nog färre än antalet fiskar i Småland.

Om vi leker djävulens (i.e. Apples) advokat en stund är det ganska lätt att förstå att inte MMS finns med i telefonen av sex skäl.

1 - Som jag skrev ovan så höjer det komplexiteten på telefonen.
2 - Apple ser på iPhone som en internet mobil. Att inte MMS finns där är lika självklart som att WAP inte finns där. MMS är till Mail som WAP är till Safari.
3 - Graden av komplexitet hos tekniken bakom och problemen med MMS. Det funkar tveksamt hos många.
4 - Apple ser på SMS som ett enkelt sätt att skicka små snuttar av text till varandra. Detta görs i form av pratbubblorna. MMS skulle förstöra den metaforen.
5 - Ingen använder MMS.
6 - MMS platsar inte i Apples affärsmodell.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-13 19:46
Ursprungligen av thevil:

Trots det är den så långt efter iPhone att en jämförelse bara fungerar så länge man listar funktioner i lång lista och sedan jämför den listan med en likadan lista för iPhone. I verkligheten fungerar inte några av funktionerna . . .

Tänk vad bra du säger det thevil (som vanligt) Och tänk vad jag är lycklig över att äntligen äga en iPhone, en telefon jag kan förstå mig på.

Ursprungligen av thevil:

Om vi leker djävulens (i.e. Apples) advokat en stund är det ganska lätt att förstå att inte MMS finns med i telefonen av sex skäl.

Jag tror egentligen inte några av dina skäl stämmer - i så fall skulle vi aldrig få se MMS i iPhone (och det är ju förstås möjligt) - utan snarare att Apple helt enkelt inte löst det på ett tillfredsställande sätt som möter deras standard för iPhone.

Apple sade nyligen att 1.1.2 bara var en liten försmak av allt som komma skulle och även:

"All the complaints and feature requests we've had can be fixed and added by software upgrades. The reason owners haven't seen more features, it is suggested, is quality. "We didn't want to include something for something's sake. For the average mobile phone most people only use around 10% [of features], Apple didn't want that to happen with the iPhone."

Så jag kan tänka mig att Apple mycket väl jobbar på MMS, men först när det finns en smidig lösning för det så lägger dom till det. Men du tror alltså att det inte kommer alls?

Ursprungligen av thevil:

5 - Ingen använder MMS.

Det är ju inte sant förstås. Möjligen: Ingeni USA använder MMS. Men att skicka MMS används rätt flitigt här i Sverige, jag upprepar mitt citat från tidigare i tråden:

MMS-tjänsterna visade en ännu starkare tillväxt och ökade med 79 procent i jämförelse med föregående år. Totalt skickades 70 miljoner MMS under år 2006, vilket innebär att varje svensk i genomsnitt skickade åtta MMS per år.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 15:46
Ursprungligen av thevil:

Om vi leker djävulens (i.e. Apples) advokat en stund är det ganska lätt att förstå att inte MMS finns med i telefonen av sex skäl.

1 - Som jag skrev ovan så höjer det komplexiteten på telefonen.
2 - Apple ser på iPhone som en internet mobil. Att inte MMS finns där är lika självklart som att WAP inte finns där. MMS är till Mail som WAP är till Safari.
3 - Graden av komplexitet hos tekniken bakom och problemen med MMS. Det funkar tveksamt hos många.
4 - Apple ser på SMS som ett enkelt sätt att skicka små snuttar av text till varandra. Detta görs i form av pratbubblorna. MMS skulle förstöra den metaforen.
5 - Ingen använder MMS.
6 - MMS platsar inte i Apples affärsmodell.

1)Ett val att skicka ett meddelande som MMS höjer visserligen komplexiteten, men inte nödväntigtvis med mycket om det görs rätt. Det finns andra onödiga saker i iPhonen som höjer komplexiteten utan att tillföra så mycket.

2) Fint, men hur ska jag dela med mig av mina bilder osv till mina vänners mobiler? De flesta mobiler har inte mail som du vet. Apple är tidigt ute med detta. Tack och lov kan man bland annat hos Tele2 välja att få sina MMS vidarebefodrade till mail så att man kan ta emot dem iaf.

3) Det fungerar bra för de som ställt in det hela rätt, vilket inte är särskilt svårt.

4) MMS != SMS. Antagligen skulle väl MMS vara en egen applikation på iPhonen. Är aktiekurserna så pass viktiga att de får en egen ikon i springboard så varför inte MMS?

5) Ingen i USA använder MMS menar du. Eller rättare sagt, Apple anser inte att någon använder MMS. Apple verkar dock inte alltid bry sig så mycket om vad folk gillar i USA, då hade de ju byggt in push to talk som jänkarna är galna i.

6) Det vet jag inget om.

Jag retar mig nästan varje dag på att det inte finns MMS i min iPhone. Trots det skulle jag aldrig gå tillbaka till min SE-telefon. Fördelarna med iPhone uppväger helt klart nackdelarna.

Ursprungligen av thevil:

- Går inte att använda som USB-sticka eller extern hd per default.

Med vilket program kan man göra telefonen till en extern hd? Har sökt febrilt efter ett program men inte hittat nåt än...

Ursprungligen av remember87:

Med vilket program kan man göra telefonen till en extern hd? Har sökt febrilt efter ett program men inte hittat nåt än...

iPhoneDisk + MacFuse.

Ursprungligen av thevil:

Alltid dessa mac-program Ganska jobbigt när man bara har en pc och windows.
Någon som har fler förslag men för pc? Hade varit guld och gröna skogar att kunna använda iphonen som hårddisk!

Ursprungligen av rhesus:

Jag tycker fortfarande det är lite fånigt att ta upp avsaknad av en så pass basal funktion som MMS som en fördel. Den stör ju inte om du inte vill använda den. Har du problem med MMS-spam från dina kompisar så är det ju bara att skita i att fylla i MMS-inställningarna så kan du ju inte ta emot några. Alternativt kan du säga åt dina kompisar att du inte är road av deras fest-MMS.

Nåja, smaken är delad

Om valet att inte ha med en funktion i gränssnittet gör något lättare att använda är det bra enligt mig (och jag är rätt säker på att många håller med mig). Vare sig det är avsaknad av möjligheten att gömma sina bilnycklar i telefonen, rita vektorgrafik i ett ritprogram samtidigt som man kollar på film, skicka mms, skriva e-post i html eller komponera musik i telefonen gör telefonen lättare att använda är det fortfarande en fördel i min bok.

Vill du inte acceptera det är du välkommen att göra det, men att kalla det för fånigt är bara trångsynt. Adrian bad om subjektiva bedömningar. Jag skrev mina subjektiva bedömningar utan att dissa någon annan, men du kunde inte låta bli. Jag gillar avsaknaden och du inte.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Less is more. Här stämmer det. Har dessutom aldrig fått MMS att fungera vettigt med mina tidigare telefoner från Siemens (S55) eller SonyEricsson K600i). Har avverkat Comviq, Tele 2 och Vodafone/Telenor som operatörer. Får varannan/var tredje gång bara länkar till operatörernas hemsidor där jag måste logga in inom X dagar för att se på de MMS som vännerna skickar från sina telefoner.Vet att MMS inte borde fungera så, men det är tydligen rätt vanligt att man måste göra så.

Har aldrig varit med om det problem om inställningarna i telefonen är rätt gjorda och känner ingen annan heller som fått det, så i mina öron liter det som SBS, men jag är inte den som dömer, tycker du att det är bra att slippa, så visst.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Låt mig gissa att detta är en anledning att MMS aldrig tagit över från SMS som det stora meddelandeformatet? Hade MMS fungerat bra i mina ögon hade jag sett det som en nackdel, men genom att skippa det har Apple gjort mitt liv lite trevligare: en fördel.

Jag hade fått uppfattningen att det faktiskt används rätt mycket (min markering):

MMS-tjänsterna visade en ännu starkare tillväxt och ökade med 79 procent i jämförelse med föregående år. Totalt skickades 70 miljoner MMS under år 2006, vilket innebär att varje svensk i genomsnitt skickade åtta MMS per år.

Efter snart en månads användande kan jag bland annat konstatera följande:

+ Känslan att bläddra å zooma i fotoalbum etc - helt oslagbart!
+ layout och presentationen av inkommna SMS
+ väldigt reptålig, trots att den ofta ligger i jackfickan och skramlar bland mynt och nycklar

- Hörlurssladdarna blir styva redan vid en minusgrad, dom redan dåligt utformade snäckorna (för mina öron åtminstonde) ramlar då ut ännu lättare...

- Den så kallade taktila avsaknaden. Kommer att krocka förr eller senare om jag fortsätter att ringa med iphonen när jag kör bil...

- Batteritiden, även med ssh avslaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-14 10:21
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade fått uppfattningen att det faktiskt används rätt mycket (min markering):

MMS-tjänsterna visade en ännu starkare tillväxt och ökade med 79 procent i jämförelse med föregående år. Totalt skickades 70 miljoner MMS under år 2006, vilket innebär att varje svensk i genomsnitt skickade åtta MMS per år.

Antalet SMS som skickades under 2006 uppgick till närmare 2,9 miljarder, vilket motsvarar en ökning på 37 procent jämfört med föregående år. I genomsnitt skickade varje svensk ungefär ett SMS per dag.

Fast satter man det i ratt sammanhang sa anvands det ratt lite trots allt

Ursprungligen av eriken:

Antalet SMS som skickades under 2006 uppgick till närmare 2,9 miljarder, vilket motsvarar en ökning på 37 procent jämfört med föregående år. I genomsnitt skickade varje svensk ungefär ett SMS per dag.

Fast satter man det i ratt sammanhang sa anvands det ratt lite trots allt

Jo, du har rätt, det är försvinnande lite mot SMS, men det visar ändå på en stark tillväxt. Och jag misstänker också att det är en mindre grupp som skickar MMS oftare.

Det används också en del av media. SR har börjat använda sig av MMS ganska mycket i P3-program, ofta ber dom lyssnarna ta ögonblicksbilder och skicka in via MMS i vissa program, så dom kan lägga ut direkt på hemsidan. En del tidningar kör hårt på "skicka in din nyhetsbild via mobilen" (man kan ju diskutera om det är ett fult sätt att slippa betala riktiga fotografer - men det är en annan diskussion).

Ursprungligen av Adrian B:

Det används också en del av media. SR har börjat använda sig av MMS ganska mycket i P3-program, ofta ber dom lyssnarna ta ögonblicksbilder och skicka in via MMS i vissa program, så dom kan lägga ut direkt på hemsidan. En del tidningar kör hårt på "skicka in din nyhetsbild via mobilen" (man kan ju diskutera om det är ett fult sätt att slippa betala riktiga fotografer - men det är en annan diskussion).

Fast alla de sakerna går lika enkelt att mejla in. Vilket väl är lätt gjort med jesustelefonen?

Ursprungligen av Leftrustle:

Fast alla de sakerna går lika enkelt att mejla in. Vilket väl är lätt gjort med jesustelefonen?

Det är mycket lätt att mejla en bild, men MMS är ändå enklare. Mejl ska ha en mejladress vilket är krångligare än ett nummer, man kanske vill skriva en rubrik osv. Sen tror jag det är enklare i andra änden också, jag kan tänka mig att det är enklare att ta emot en bild direkt i ett MMS i ett system än via mejl (fast stor är nog inte skillnaden). Fördelen med mejl är förstås att det inte kostar något (om man inte betalar/byte).

På tal om ingenting så testade jag ett program som tar en bild i iPhone och direkt lägger upp på flickr. Det var grymt smidigt, *klick* och så var bilden på plats.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är mycket lätt att mejla en bild, men MMS är ändå enklare. Mejl ska ha en mejladress vilket är krångligare än ett nummer, man kanske vill skriva en rubrik osv. Sen tror jag det är enklare i andra änden också, jag kan tänka mig att det är enklare att ta emot en bild direkt i ett MMS i ett system än via mejl (fast stor är nog inte skillnaden). Fördelen med mejl är förstås att det inte kostar något (om man inte betalar/byte).

På tal om ingenting så testade jag ett program som tar en bild i iPhone och direkt lägger upp på flickr. Det var grymt smidigt, *klick* och så var bilden på plats.

Tror inte det är någon skillnad för systemen som tar emot. MMS är egentligen ett förenklat mail. I USA går det t.om. att maila de flesta mobiler som MMS. Man skriver bara telefonnummer@operatör.com. Funkar säkert hos någon svensk operatör också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 00:20

Adrian: Naturligtvis går alla önskemål att lösa med uppdaterad mjukvara, min poäng var bara den att Apple hellre släpper nya produkter än gör allt för övergripande förändringar av mjukvaran i redan befintliga produkter. Kolla bara tillbaka på hur många olika iPods som släppts under åren. Till MacOS X kommer inte ens nya bakgrundsbilder till operativet med Software Update. Så om någon större, mer radikalt funktionsförändrande uppdatering skulle komma till iPhone framöver gissar jag att de antingen tar betalt för den eller släpper delar av uppdateringen gratis till nuvarande iPhone samtidigt som en ny iPhone II lanseras, med ännu vassare teknikprestanda naturligtvis.

Ursprungligen av PF:

Adrian: Naturligtvis går alla önskemål att lösa med uppdaterad mjukvara, min poäng var bara den att Apple hellre släpper nya produkter än gör allt för övergripande förändringar av mjukvaran i redan befintliga produkter. Kolla bara tillbaka på hur många olika iPods som släppts under åren.

Det finns en skillnad nu med iPhone jämfört med iPod: http://www.99.se/1363881-post9.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 00:25

Marker Felt

Comic Sans

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-12 01:25

Ok! Som sagt - jag har gärna fel.

Bevaka tråden