Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jamma på 2 laptops?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 22:25

Hejsan!

Har sålt det mesta av min hårdvara .. men en polare verkar ha vaknat till liv lite och vi hade ev tänkt göra lite trevlig musik tillsammans .. så frågan är, hur kul kan man ha med 2 laptops?

Kan man på nått sätt köra midi å slava den ena osv? Hur är reasons möjligheter här? Finns det något annat program som fixar det jag är ute efter. Finns det någon sjysst setup man kan köra för att ha lite skoj tillsamans, tacksam för tips.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-13 22:27

Jag och arete jammade med våra aptops när han var här, vi midisynkade den ena med den andra, och spelalde in på den ena laptopen, ableton live är väll att rekomendera. Reason lärju funka det med... eller cubase..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-13 22:55

ok ok. Har trott lite att reason inte kan styra nått i hårdvaruväg, läste tex nånstans här nyligen att reason inte kan sequenca hårdvarusyntar .. men ok. Reasson skulle nog vara kul att köra .. om båda personer kan ha varsitt rack och man spelar in allt i antingen den ena eller den andra datorn..

Rent tekniskt hur synkar man 2 laptops, kör man 2 st ljudkort med midisladdarna ihop kopplade .. eller finns det någon smidigare lösning idag?

2x cubase där ni gjort slingor och lagt trummor eller vad ni nu gör...med midipluggen Stepdesigner. Tangenterna triggar midisekvenserna. Som kan vara upp till 32 steg....
Den kan förståss styra externa midiprylar också. Aldrig gjort det, faktiskt bara kört vstsynthar med den men det är väl bara att välja midi ut.
Man kan göra hela arr. med stepdesigner men ingenting syns ute i editfönstret utan bara inne i själva Stepdesignerpluggen. Den tillkopplade midikeyboarden funkar som remote till stepdesigner...så det går inte att spela på den på de spår där Stepdesigner är aktiverad..

(Och vill man senare editera sina sekvenser i gridedit eller ute i "huvudfönstret" måste man välja "Merge Midi into Loop" uppe i rullgardinsmenyerna..kommer inte ihåg vilken flik).

Men alltså mitt tips..två cubasedatorer och två midikeyboards som triggar stepsequencers.

Jag saknar Stepdesigner och de andra midipluggarna nuförtiden...använder inte cubase längre.

Senast redigerat 2007-11-13 23:26
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-13 23:24

För loopbaserat jammande med datorer skulle jag rekommendera live, jag å apan körde som sagt det mellan våra lappies när jag var där senast. Men alla program som kan midisynkas fungerar ju, vilket är de flesta.

Reason går väl hyggligt, där kan man ju bygga om lite medans man lajjar, cubase och andra mer "linjära" program tror jag inte är lika roligt att bara leka loss med. Går ju inte att synka vart i "låten" man ska hamna med midi på samma sätt som rewire (vad jag vet iaf, kanske finns lösningar på det), så jag skulle nog rekommendera någon mer loopbaserad lösning.

Ableton Live är ju det naturliga valet för min del, men det kan nog funka med reason, energyXT eller att köra något annat program i en sequencerloop också. Dock är ju problemet med flera av dessa program (förutom Live) att det lätt kan tappa synk när man skyfflar om bland kanalerna, lägger in nya syntar och grejsar runt.

Jag skulle också säga Ableton Live, dels för att det är jamvänligare än de flesta andra program, dels för att det funkar bra att synka mot andra program/hårdvara. Fixar man bara så att datorerna kommer överens om en gemensam midiklocka så funkar nog alla moderna program, det hänger förmodligen mer på hur van man är vid att använda programmet om det funkar att jamma med det eller ej.

I övrigt så är allt som är patternbaserat enklare att jamma med om man spelar med andra, det är iallafall min erfarenhet.

Synk kan man sköta antingen via midisladdar mellan datorerna eller via nätverk, fast det kan vara lite pyssel att få igång ethernetmidi mellan två datorer. OS X har det inbyggt (I programmet Ljud/MIDI-inställningar), och det finns mjukvara för det till Windows.

Whoa, jag trodde man slutat använda Cubase? Men tji fick jag!

Jag tänkte bara hålla med här, Ableton Live är som klippt och skuret för sånt här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 15:18

Ableton Live

Jag och mina två bröder har kört med att vi kör Ableton Live på två laptopar, och sync:ar dessa via MIDI. Det går också att synca genom att köra MIDI över (trådlöst) nätverk, men det var lite skakigt så vi övergick till att använda gammal bonn-MIDI.

Andra brorsan spelade trummor, och det gick bra att synca honom med MIDI-syncen också. Adaptern som behövs består av att man skickar ut click-track till hans hörlurar...

Sen är det bara att jamma loss! Ableton Live är skitskoj och funkar med både hårdvarusyntar och mjukvarusyntar. Det kan även spela in ljud som man sen kan loopa, processa, m.m.

Ursprungligen av geminister:

Whoa, jag trodde man slutat använda Cubase? Men tji fick jag!

Jag tänkte bara hålla med här, Ableton Live är som klippt och skuret för sånt här!

Jag har slutat använda det om det var mig du menade?
Men jag har aldrig fattat det där med loopar och vad man kan göra med det. Jag gillar synthljud inte krunchiga loppar.*
Brukar bara stå och spela samma loop om och om igen. Mer eller mindre förstörda..
Gillar förståss MPCn men ser det mer som en midisequencer och patternporta med stora muteknappar.

* Med reservation för att jag ibland gillar loopmusik...när andra gör looparna och
utvecklar det till fullfjädrade låtar.

Gillar mest Cubase för midiplugginsen.
Ableton är säkert roligt också...får väl kolla på det nån gång när tid ges.
Fick ju med ett liten version Ableton..(LE, SE, LITE?) med mitt Digi002

Senast redigerat 2007-11-14 18:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 00:18

ok tack för upplysning. Live har ja testat men har haft lite såvrt att komma igång med gränssnittet, men det ska ju uppenbarligen vara bra, ska kolla vidare. Kul att det går.

Arete hade du nån video där du lajjar med live? Posta igen om läser detta.

1
Bevaka tråden