Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krock med systemfonter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Leopard går det inte att ta bort Helvetica.dfont och Helvetica Neue.dfont (de återskapas) och ersätta dem med mostvarande postscriptfonter via exempelvis Linotype FontExplorer X (som jag numera använder i stället för Suitcase). Det innebär att dessa typsnitt kommer i konflikt med varandra. Hur löser man den typsnittskonflikten?

Senast redigerat 2007-11-15 13:30

Tack för snabb hjälp!
Av kommentarerna på på länken du bifogade framgår att den föreslagna operationen inte är helt oproblematisk. Precis som sägs i inläggen kan inte heller jag förstå varför Apple måste slänga in onödiga typsnitt i systemets fontmapp eller varför man måste namnge true type-varianterna av Helvetica och Helvetica Neue på exakt samma sätt som postscripvarianterna. Varför inte döpa dem till exempelvis HelveicaOSX eller något liknande. Jag ska nu testa att ta bort systemvarianterna och i stället förlita mig på postscripten. Återkommer om det inte fungerar.

Har nu fixat enligt anvisningarna i länken. Allt verkar fungera och Helvetica och Helvetica Neue återskapas inte längre i systemets fontmapp. Däremot blir det kajko när jag ska skriva ut ett FileMakerdokument med Helvetica (se diskussionen i länken ovan). Enklast är väl att byta till något annat typsnitt i layouten, exempelvis Frutiger eller Gill.

Nja, kanske var jag lite förhastad. Det finns fler program som inte gillar att ta Helvetica/Helvetica Neue från annat håll än systemmappens fontmapp, Mail och Safari, exempelvis, som staplar bokstäverna på varandra lite här och där. Kan inte riktigt förstå varför…
Beträffande FilMaker Pro (v. 6.0) så spelar det ingen roll om jag byter till annat tysnitt i fälten; det ser bra ut på skärmen, men blir utspärrat på skrivaren. Detta har kommit med uppgraderingen till Leopard. Däremot blir det korrekt om jag sparar FileMakerdokumentet som PDF och sedan skriver ut.
I Tiger hade jag för övrigt tagit bort Helvetica och Helvetica Neue från systemmappen och administrerade typsnitten med Suitcase. Då fungerade alla program oklanderligt, också FileMaker.
Någon som vill gräva djupare i problematiken?

1
Bevaka tråden