Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ScummVM för iPhone/Touch på gång!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-23 11:38

http://forums.scummvm.org/viewtopic.php?t=4606

Äntligen :)!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-23 13:50

Wohoo!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-23 16:59

Sådärja! Så skall det se ut!!

Får man fråga vad detta är för program? Någon emulator eller?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-23 21:37
Ursprungligen av wunderbaren:

Får man fråga vad detta är för program? Någon emulator eller?

Japp det är en emulator för att köra klassiska PC spel som LucasArts gjort. Några exempel är Monkey Island, Day of the Tentacle och Sam & Max.

http://www.scummvm.org/

ÅÅåh, can't wait

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-24 01:34

Fasen vad roligt att lira Monkey Island på phonen.

Update:

Hittade denna filmen på youtube som någon länkar till på deras forum. Det börjar hända grejjer!

http://www.youtube.com/watch?v=lbsc4JWT3qU

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-24 07:56

Jäklar vad snabba de är, nu fattas bara ljudet antar jag så är det klart!

Hm, hur många gånger kan man spela dessa spel innan de blir tråkiga? Jag gissar fyra gånger, för det är vad jag gjort. Förutom Beneath a steel sky som jag bara spelat igenom 2 gånger, och Monkey Island 3 som jag bara hunnit med en gång. Men det funkar inte via ScummVM ändå, så....

Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, hur många gånger kan man spela dessa spel innan de blir tråkiga? Jag gissar fyra gånger, för det är vad jag gjort. Förutom Beneath a steel sky som jag bara spelat igenom 2 gånger, och Monkey Island 3 som jag bara hunnit med en gång. Men det funkar inte via ScummVM ändå, så....

Jo, Monkey Island 3 (The Curse of Monkey Island) har funnits till ScummVM i åratal.

Som svar till din fråga: Man tröttnar aldrig. Den gyllene tiden med Peka&Klicka-spel är förbi, men klassikerna förblir klassiker! O:-)

Ursprungligen av c.hilding:

Jo, Monkey Island 3 (The Curse of Monkey Island) har funnits till ScummVM i åratal.

Som svar till din fråga: Man tröttnar aldrig. Den gyllene tiden med Peka&Klicka-spel är förbi, men klassikerna förblir klassiker! O:-)

Se där ja, alltid trott det varit för nytt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-24 16:27
Ursprungligen av Leftrustle:

Hm, hur många gånger kan man spela dessa spel innan de blir tråkiga? Jag gissar fyra gånger, för det är vad jag gjort. Förutom Beneath a steel sky som jag bara spelat igenom 2 gånger, och Monkey Island 3 som jag bara hunnit med en gång. Men det funkar inte via ScummVM ändå, så....

Hmm... väldigt individuellt.

Monkey 1-3 har jag nog spelat igenom 20-30 gånger vardera; fortfarande inte trött på dem.
Simon The Sorcerer 1 & 2 är igenomspelat 2-3 gånger, tror inte jag tröttnar på dem än på ett tag.

Har spelat igenom dem på mitt Nintendo DS några gånger också (inte Monkey 3, för Ddet funkar inte på DS-versionen), härligt att kunna peka och klicka på skärmen även där, men med EN STOR SKÄRM istället för två mindre (nedskalad bild) lär det kunna bli ännu bättre.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-24 16:30

Det borde inte vara långt kvar tills de släpper ScummVM, ljudet funkar nu också!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:22

Verkar inte som ScummVM till iPhone släppts än - eller är det någon som lyckats installera?
Jag väntar med förväntan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-04 09:41

Utvecklaren som verkar kommit längst (Ruudboy) skulle ha släppt en release förra helgen. Bara att vänta och hoppas.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-12 07:00

Nu har en utvecklare kallad Vinterstum gjort en version av ScummVM till iPhone.

Finns att ladda ner här:
http://worldsmainorganization.org/scummvm/index.php?dir=iphone

Läs om allt här:
http://forums.scummvm.org/viewtopic.php?t=4606&postdays=0&postorder=asc&start=78

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 11:10

...och nu finns ScummVM att hitta i installer.app!

Oerhört saxat från forumtråden Jetwash länkar till:

Citat:

I created an Installer.app repository for ScummVM, and it's working!

Updated: If you're using the repository I just had posted that ended with "plist", please switch to this one. I got the new format I was trying for to work, and the old repository's been removed.

Here it is, for your convenience. It'd probably be smarter for you to host this, Vinterstum, since you'll be the one updating the packages and versions. The format I have this in is multiple files, so if you're interested just shoot me a PM with your E-mail address and I'd be happy to send them along. The default repository configuration that can be downloaded from iphone.nullriver.com is bugged in quite a few ways, as I found out the hard way tonight.

The repository: http://www.seriouslyslick.com/iphone/repository

To add this to Installer.app (version 3 or greater):
Run Installer on your iDevice, press "Sources" along the bottom, press the "Edit" button at the top-right corner, press the "Add" button in the top-left corner, type the URL for the repository (beware the keyboard autocorrection! It tries to capitalize the 'p' in 'iphone'), and press "OK".

Installer will update your sources, and ScummVM will become available in the "Games" section. The version number is the date of the release, in YYYYMMDD format.

Note: If you already have ScummVM installed and you want to use the repository so that updating is easier in the future, you must delete your current copy of ScummVM first.

Spelen bör läggas i var/root/"mappmedvalfrittnamn" eller liknande, då den större hårddisken (som jag inte visste existerade) tas i bruk. Allt detta enligt forumtråden ovan. Värd att läsa igenom.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-14 11:39

Skulle precis tipsa om detta, det är ju lysande att den går att nå från installer.app nu!

Detta är utan tvekan det coolaste programmet till iPhone hittils!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 17:11

Utan tvekan! Lirade lite Day of the tentacle nyss, fungerade hur bra som helst. Ett av världens bästa spel, månne?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-14 21:10
Ursprungligen av Quint:

Utan tvekan! Lirade lite Day of the tentacle nyss, fungerade hur bra som helst. Ett av världens bästa spel, månne?

Japp Day of the Tentacle är min absoluta favorit, NU FUNKAR LJUDET OCKSÅ!

  • Medlem
  • 2007-11-14 20:14

Hur lägger man in spelen sen då? Är det med SSH? (Newbie)

Ahh hur gör man det ?:tveksam:

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-11-14 21:08
Ursprungligen av kosse:

Hur lägger man in spelen sen då? Är det med SSH? (Newbie)

Det är bara att SFTP:a över spelen med Cyberduck eller liknande.

  • Medlem
  • 2007-11-14 21:28

Hmm.. kan du förklara hur man "bara sftp-ar" över filerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-14 22:58

(Se till att du sitter med ett trådlöst nätverk redo att användas )
Ps. Ställ gärna iPhonen på autolock = never, så slipper du stressa.

1. Ladda ner Cyberduck (om du har en mac).

2. Ta reda på ip-adressen till din iPhone Settings -> Wi-Fi -> "blåa pilen vid ditt nätverk".

3. Starta Cyberduck, välj open connection och mata in servern (ip-adressen), port = 22 (tror jag), username=root pw=dottie eller alpha eller vad det nu är. Osäker, någon annan vet säkert (om du inte redan bytt lösenord vill säga).
OBS! Protokollet ska vara SFTP. Klicka på connect.

4. Nu bör du se två mappar, Library och Media. Strunta i dem och klicka ner rullgardinen, välj symbolen som liknar en hårddisk. Nu bör det dykt upp en mängd andra mappar.Navigera till /var/root/, där du bör se Library och Media. Skapa en mapp under Media med valfritt namn, ex. ScummVM_games eller god_pizza. Dra in filerna till mappen och saken är förmodligen klar.

Ursäkta min något amatörmässiga beskrivning, men bättre blir det inte. Hoppas det fungerar, annars får gärna någon annan medlem rätta mig (inte minst på lösenordsdelen).

  • Medlem
  • 2007-11-15 11:33

Tack quint! Lösenordet var dock alpine, inte alpha, men close enough!

Tog dock bort det igen, var så jäkla jobbig styrning tycker jag.. litet jäkla kors, svårt att pricka rätt. Iallfall med mina fingrar, eller använder ni något annat när ni spelar ? Typ stylus eller nåt?

-hmm...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-15 15:16

Härligt att det fungerade!

Jag använder mina fingrar, inga problem än så länge. Klart det är lite svårare, men inget som gör spelen ospelbara (DoTT och Indiana Jones spelar jag).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-18 13:40

Ny source till ScummVM + uppdaterad version. Följande är väldigt saxat från forumtråden lite längre upp i denna tråd.

Citat:

New version!

Finally got a repository together (thanks to TomFrost for the XML template and running his in the meantime )

Add this as a source in Installer.app: http://urbanfanatics.com/scummvm.xml
(yes, new domain, old one was a bit too error prone when typing in ).

Changes:
* Portrait mode (not very useful yet, but eventually the keyboard will appear under the game view in this mode). Just hold the iPhone the "normal" way to activate.
* Dirty-rects handling (basically: only updating the parts of the screen we need to. What this means for you: ScummVM will be running more effectively).
* Fixed the whole-screen-off-by-one-pixel bug.
* Fixed the mouse pointer being offset a bit.

Avinstallera den gamla versionen först. Lägg till källan och installera ScummVM. Spelen behöver INTE röras :).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-19 19:35

Var hittar ni spelen någonstans? har fått in emulatorn på min IPhone nu. Men inga spel

Bevaka tråden