Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avid Xpress el Final Cut Studio, vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 13:15

Hej

Frågan har ställts förut, jag vet... men jag behöver råd.

Har just köpt en Macbook Pro 17" med 4g ram och 200gig 7200/rpm hårddisk och måste nu besluta mig för vilket redigeringssystem jag ska köra. Vad tycker ni? Jag vill ju få den optimala bärbara redigeringen.

Jag har jobbat uteslutande i Avid, både xpress och Adrenalin, men är nyfiken på Final Cut. De flesta av mina kunder jobbar med avid och har man det i bakhuvudet kanske det är bäst att köra Avid, med tanke på att de oftast vill ha en OMF eller edl till online som sker i nån form av Avid. Men samtidigt känns det som man får mer för pengarna om man köper FCS.
Kan också få känslan av att FCS är mer optimerad för Mac och kanske rullar bättre... Har rätt mycket erfarenhet av strul med Avid.

Hur hade ni tänkt?
Behöver råd!

Tacksam för alla synpunkter...

jo3

Hej!

Har inte så mycket mer att tillföra än att jag har en gammal licens av Avid Xpress (förvisso DV) liggandes och kör nu enbart FCP.

Dock kör jag enbart mitt eget race, filmar och redigerar och postproddar själv, så är inte i behov av att anpassa mig efter någon annan.

Nåja, lite input iaf

Om du inte har bråttom så vänta till februari. Avid har gått riktigt dåligt det senaste året, deras CEO samt teknikchefen har avgått. Enligt nedanstående länk så kommer en ny "strategi" inkl nya produkter presenteras i februari.

http://www.avid.com/company/releases/2007/071113_customer_avid.html

Avid behöver verkligen skärpa till sig, helst med ett helt nytt program utan gammal skräpkod, jag menar år 2007 ska inte playback stanna av bara för att du drar i ett mixerreglage t ex. De har branschens i särklass bästa mediahantering för stora projekt och trimreglagen är suveräna, men det finns SÅ mycket som jag gillar bättre med Final Cut Pro i övrigt. Lustigt att du nämner strul med Avid, har också haft samma upplevelser de sista åren - stabilitet som en gång i tiden var Avids stora trumfkort!

Du får DEFINITIVT mer för pengarna om du köper FCS idag, så om du måste köpa nu så kör på äpple-lådan. Final Cut kan för övrigt exportera EDL och OMF (det sistnämnda endast ljud, t ex till Pro Tools).

Lycka till med inköpen!

Jag jobbade en del med Avid i slutet av 90-talet men sen dess enbart med FCP. Jag är helnöjd med FCP. I mitt jobb har jag kommit i kontakt med en hel del "proffsiga" filmarbetare och de flesta har gått över från Avid till FCP, varför? det glömde jag fråga:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 19:26

Tack för era synpunkter!
Känner själv spontant att FCS ger mer valuta för pengarna, men det är ju lite bökigt att 90%, om inte fler, i branshen använder Avid. Det är en viktig sak att ha i åtanke, men sen måste jag säga att FCS ser ju betydligt sexigare ut än Avid som ser lika tråkigt ut idag som för tio årsedan då jag började jobba i det!

Jo3

1
Bevaka tråden