Jag vill börja med att be om ursäkt för möjlig dubbelpostning, men jag har sökt igenom nätet som en galning och hittat miljontals trådar, men ingen som hjälper mig.
Jag har i dagarna fått hem min första Apple-dator, en MacBook av senaste modell med Leopard. Allting fungerar naturligtvis strålande, fram tills att man ska blanda in familjens Windows-datorer i leken.
Vi har i huset tre st. datorer, en stationär med Win XP Pro, en bärbar med Win XP Home och till sist min MacBook med OSX. Så fort jag satte på MB´n så hittade han nätverket och fick internetanslutning och hela fadderuttan, och de två andra datorerna dök upp i findern. Så långt allt väl.
Det konstiga börjar när jag vill föra över mitt musikbibliotek från den stationära datorn. Jag får helt enkelt inte tillträde och det står bara "Kunde inte ansluta" i Finder. Att komma in på den andra bärbara är däremot inga problem, jag får direkt upp delade filer.
Först en fråga (som dock är av underordnad karaktär), vilket användarnamn/lösenord är det som efterfrågas när jag från Mac:en försöker ansluta till den stationära XP:n? Jag har prövat både den kombinationen jag har på Mac:en och den jag har på XP:n, så frågan är som sagt inte livsviktig.
Till huvudfrågan, vad kan jag ha missat? Jag har testat att stänga av Windowsbrandväggen, men det gör ingen skillnad. Vi kör med en semi-trådlös D-linkrouter som dock är ansluten med kabel till den stationära datorn.
Tack på förhand
Martin
PS. Jag kompletterar gärna med uppgifter om det skulle behövas