Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5.1 nu ute

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kontrollera behörigheter för ”Macintosh HD”
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Sites”.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Desktop”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Documents”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Downloads”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Application Support”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Assistants”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/MIDI Drivers”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/Components”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/Digidesign”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/VST”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Sounds/Alerts”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Sounds/Banks”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio/Sounds”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Audio”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/ColorPickers”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Compositions”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Favorites”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/FontCollections”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Fonts”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/iMovie/Plug-ins”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/iMovie/Sound Effects”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/iMovie”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Input Methods”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Internet Plug-Ins”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Keyboard Layouts”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Preferences”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Printers”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Screen Savers”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Sounds”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library/Voices”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Library”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Movies”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Music”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Pictures”.
ACL hittades men väntades inte på ”System/Library/User Template/English.lproj/Public”.

Och detta på en helt ny Imac som har uppraderats/(nedgraderats) till Leopard. På min MBP är det 100-tals rader med "fel" enligt ovan .

Heja,heja Apple, snart har ni en skara pc-nördar som säger att detta var ju fint men... Det har vi sett för på våra pc:s !!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-17 00:50

jag förstår inte varför de hade så bråttom? Hade de inga betatestare? Eller hade de för mycket att göra med att räkna optionspengar?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-17 08:13

Har uppdaterat 3 datorer (en Intel och 2 PPC) med 10.5.1 och har inte haft några problem med uppdateringarna. En var nyinstallation av 10.5 och två uppdateringar av 10.4

Jag tycker nog att det varit mindre strul än vanligt med att gå från 10.4 till 10.5 särskilt på programsidan.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-17 08:44

Tangen: De filer du hittar som heter ACL är MS Office språkfiler, precis som du skrev. Men det är inte den enda betydelsen av ACL. När det gäller filrättigheter är det just Access Control Lists som avses.

Jag fick problem med skärmdelningen efter uppdateringen, men nu verkar det ha löst sig. Vet inte om det hade med 10.5.1-uppdateringen att göra eller inte.

Mums.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:16

Som förväntat inga stora visuella skillnader. Det mesta verkar rulla på som förut dock brukar det ju ta ett tag innan en del buggar visar sig.

Var ändå värt en egen tråd, inte alla som följer ryktestrådarna.

Ursprungligen av Capeman:

Var ändå värt en egen tråd, inte alla som följer ryktestrådarna.

OT: Jag tycker det är en bra princip med en ny tråd när det går från rykte till äkta. Det är så olika diskussioner det handlar om ändå.

Jag tror det var 10.4.11-tråden som istället fick byta skepnad från rykte till äkta, men det blir förvirrande för de som kommer nya, så hellre denna lösning.

(Däremot får man gärna anstränga sig lite och skriva en liten nyhet av det, istället för att bara posta en länk. Om man vill vara först så kan man posta länken, sedan redigera inlägget med utförlig info.)

On Topic: Hmm, nu kanske jag ska börja fundera på Leopard, har skyndat långsamt med dom planerna hittills.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-16 00:34
Ursprungligen av Adrian B:

OT: Jag tycker det är en bra princip med en ny tråd när det går från rykte till äkta. Det är så olika diskussioner det handlar om ändå.

Jag tror det var 10.4.11-tråden som istället fick byta skepnad från rykte till äkta, men det blir förvirrande för de som kommer nya, så hellre denna lösning.

(Däremot får man gärna anstränga sig lite och skriva en liten nyhet av det, istället för att bara posta en länk. Om man vill vara först så kan man posta länken, sedan redigera inlägget med utförlig info.)

On Topic: Hmm, nu kanske jag ska börja fundera på Leopard, har skyndat långsamt med dom planerna hittills.

Tycker dock länken på ett bra sätt förklara det mesta, känns lite onödigt att skriva ner nästan samma sak återigen. Det viktiga tycker jag är att utbyta tankar ock åsikter kring eventuellt problem eller fördelar som en uppgradering medför, information kring innehållet finns redan där ute. Men visst jag förstår vad du menar. Dock brukar folk bara klippa ut text från andra sidor och klippa in när det gäller uppdateringar av programvara då det trots allt bara är en lista på funktioner. Så varför inte länka till en sida med en bra sammanställning i stället för att bara klippa ut och klistra in materialet här? Nåväl ska ta detta i biaktning.

Ursprungligen av AppleMT:

Tycker dock länken på ett bra sätt förklara det mesta, känns lite onödigt att skriva ner nästan samma sak återigen.

Jag kan se hur du menar, men för att få lite nyhetskänsla är det trevligt med en liten sammanfattning. Att klicka på länken är en viss tröskel för en del, så även om det bara är klippt från Programuppdatering så är det ett plus för många tror jag.

(Sen får man gärna ha rubriken på sidan som länk istället för bara URL:en, försöker alltid göra så när jag postar länkar, men jag vet att många tycker det är lite väl mycket merarbete.:))

Flyttade över några inlägg från ryktestråden till denna, därav att tråden ser annorlunda ut.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 20:20

Opps... såg inte det. Ska kolla mer noggrant nästa gång :">

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 20:31

Jag testade att reparera Skivbehörigheter. Innan tog det 9 minuter, nu 8:) .
Innan fick jag en rad med felmeddelanden, nu detta;
Reparerar behörigheter för ”TT-Disk”
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/load_hdi” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DiskManagement.framework/Versions/A/Resources/DiskManagementTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/DesktopServicesPriv.framework/Versions/A/Resources/Locum” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/runner” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/readconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/PrivateFrameworks/Admin.framework/Versions/A/Resources/writeconfig” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”usr/libexec/authopen” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/Finder.app/Contents/Resources/OwnerGroupTool” har ändrats och kommer inte att repareras.
Varning: SUID-fil ”System/Library/CoreServices/RemoteManagement/ARDAgent.app/Contents/MacOS/ARDAgent” har ändrats och kommer inte att repareras.

Behörighetsreparation slutförd

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

....

Yes!!

Samma fel här. men det tar mer än 8 min
Hållt på nu 12 min.

Har en 120GB disk i min MBP 2.33GHz C2D

• Medlem
  • 2007-11-15 21:30
Ursprungligen av Yes:

Innan fick jag en rad med felmeddelanden, nu detta;
Reparerar behörigheter för ”TT-Disk”

Behörighetsreparation slutförd

Yes!!

Hå och hej med farbror Fre....Steve.

Samma problem.

/F

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-15 20:35

Samma felmeddelanden här.

Uppdateringen gick väl bra men än märker jag ingen skillnad.
Fortfarande funkar inte VPN tunneln, påstår att det inte finns något nätverksinterface med IP-adress.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Fortfarande funkar inte VPN tunneln, påstår att det inte finns något nätverksinterface med IP-adress.

Du fick mig att sätta morgonthéet i halsen!
Den där felfutan ser ut som en Cisco-felruta. Jag har beredskap nästa vecka och är absolut beroende av Cisco-vpn-klinten då.
Testade och det funkar. pheeew!
Mitt tips till dig är att uppdatera till den senaste version av deras klient det har löst en hel del problem hos oss.

För första gången sedan 10.0 har jag fått problem efter en uppdatering.
Jo det är sant. Inga allvarliga men två saker hände:
1) iTunes hittade inte sitt bibliotek.
2) Entourage tyckte att dess databas var så skadad att det bara var att bygga om får nytt.

Småsaker men än dock.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du fick mig att sätta morgonthéet i halsen!
Den där felfutan ser ut som en Cisco-felruta. Jag har beredskap nästa vecka och är absolut beroende av Cisco-vpn-klinten då.
Testade och det funkar. pheeew!
Mitt tips till dig är att uppdatera till den senaste version av deras klient det har löst en hel del problem hos oss.

Vilken version av klient kör du?

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Jag hade samma problem i Tiger, i Leopard funkar VPN-klienten fint, peppar peppar.

I Tiger fick jag fixa och trixa en del för att få det att fungera. Jag minns inte riktigt hur jag löste det, men det är fler som har samma strul och löste det på olika sätt: http://www.anders.com/cms/192/CiscoVPN/Error.51:.Unable.to.communicate.with
http://security-protocols.com/2007/08/20/cisco-vpn-client-error-51-mac-os-x/

Tankar nu

Verkar fungera utan problem på min macbook

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-15 21:16

En fin lista på saker som har fixats. Installerar nu, sisten i är en fegis!

Verkar som Tiger har varit i sänghalmen med Leopard... transparenta flikar på menyraden eller vad det heter. Ser även lite blankare ut.

Installationen gick väl på den ena PowerBooken och minin. Märker inga direkta skillnader än, men så har jag heller inte haft särskilt många buggar i Leopard som inte har löst sig.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-15 21:34

Fortfarande problem med att min dator förlorar internetuppkopplingen från routern ibland. Himla störande.

Senast redigerat 2007-11-15 21:47
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-15 21:58
Ursprungligen av NeoAP:

Fortfarande problem med att min dator förlorar internetuppkopplingen från routern ibland. Himla störande.

Wohoo! Men den verkar ha löst mina problem Har du testat att uppdatera Transmission om du använder det?

http://www.99.se/1397505-post46.html

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-15 22:25
Ursprungligen av NeoAP:

Mina uppkopplingsproblem försvann med den senaste uppdateringen av Transmission. Tydligen var det den som hängde min Airport Extreme.

Senast redigerat 2007-11-16 07:21
Bevaka tråden