Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många program "avslutas oväntat", bla Programuppdateraren

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dator (iBook G4) har börjat bete sig lite underligt. Idag när jag knäppte på datorn, så ka den nästan inte öppna några program alls. De bara "avslutas oväntat". Safari, Textredigeraren och Programuppdateraren fungerer inte. Däremot så fungerar Firefox, iTunes och Förhandsgranskning.

Igår installerade jag den nya uppdateringen till Mac OS, och jag antar att det är den som ställt till det för mig. Men... hur gör jag nu? jag har provat att starta om vilket inte hjälpte.

Ursprungligen av Foxfire:

Igår installerade jag den nya uppdateringen till Mac OS, och jag antar att det är den som ställt till det för mig

"Den nya uppdateringen"? Menar du 10.4.11 eller 10.5.1?

Jag menar 10.4.11.

Jag ringde till InLife och frågade, och killen jag pratade med sa att det blev nog ett fel när jag installerade uppdateringen. Det som finns att göra är att installera om Mac OS på datorn. Det är synd, för jag gjorde det bara för några veckor sedan =(

Prova att köra uppdateringen en gång till, men använd "combo"-uppdateringen den här gången.

Värt att prova.... kanske slipper du installera om hela systemet.

http://www.apple.com/downloads/macosx/apple/macosx_updates/macosx10411comboupdateppc.html

Jag kommer inte ens in på programuppdateraren, för den säger "avslutades oväntat". Men jag provat ladda hem combo-filen från Apples hemsida.

Nej, datorn ville inte öppna installeraren heller.
Jag provar att göra en ominstallation av bara systemet i helgen.

Reparerat behörigheter? (Program - Verktygsprogram - Skivverktyg - Skivkontroll)

Det gick inte att öppna Skivverktyg heller, tyvärr.

Min fundering är såhär: efter uppdateringen har inget av Apples program fungerat, förutom iTunes. Och Firefox fungerar som det ska, och samma sak med Word. Dessa program uppdaterades inte igår, och därför funkar de. Om det då finns ett installeringsprogram på nätet, så kanske man kan använda det för att installera Combo-uppdateringen jag har laddat hem.

Vad tror ni?

Prova att skapa en ny användare, och se om det blir samma problem där.

Jag kommer inte in i Systeminställningar heller.

Men däremot laddade jag hem Pacifist, som är en installeringsprogram. Och det fungerade att öppna!

Jag ska prova med combo-uppdateringen nu.

Nej, det fungerade inte. Programmet startade först, men nu vill inte Pacifist starta längre.

Jag provar att installera om operativsystemet igen, utan att göra en formatering av hårddisken imorgon.

Jag installerade om systemet, och nu fungerar det felfritt. Jag ringde till Apples support och frågade om de hade hört talats om något liknande tidigare, vilket de inte hade.

Jag är unik

• Medlem
  • Lund
  • 2007-11-17 08:24

Asch. Nu kom jag in för sent. Skönt att det löste sig för dig, men synd att du var tvungen att installera om systemet.

Det jag tänkte föreslå var att du startar från en annan skiva och kör in 10.4.11 Combo från den. Det brukar kunna rätta till såna där tokigheter. Men du kanske hade provat det redan?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar, Hugin? Det låter lite för komplicerat för mig.

1
Bevaka tråden